Accu begeven?

Geleverd vanaf 2003
Ruvo68
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.06.2017 - 22:55

Goedemorgen!

Gisterenochtend loop ik naar de auto (s40, 2003) na een weekje vakantie, maar de afstandbediening werkte niet. Vervolgens de portier handmatig geopend, maar de auto wilde niet starten. Waarschijnlijk heeft het dashboard lampje heel de week aangestaan waardoor de accu is leeggelopen. Dezelfde avond mbv een hulpauto de accu via startkabels opgeladen (minimaal 10 min.). Verlichting ging weer aan, maar bij het omdraaien van de contactsleutels wil de motor niet starten en ontstaat er een snel, hard tikkend geluid. Accu kan niet meer dan 3 jaar oud zijn, maar ik ben bang dat deze het heeft begeven.

Zou het nog nut hebben om mbv een andere auto en/of startkabels het nogmaals te proberen?
Het liefst wil ik de accu zelf vervangen. Maar ik weet dus niet zeker dat de accu het probleem is, en geef ik dalijk onnodig geld uit aan een nieuwe accu. Dan zou ik wellicht beter afzijn om meteen de dealer langs te laten komen.

Wat denken jullie?
Laatst gewijzigd door Ruvo68 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Als je de startmotor snel hoort tikken, krijgt hij niet voldoende vermogen om te kunnen starten. Controleer of de startkabels zwaar genoeg zijn en goed contact maken. De (zwarte) massakabel klem je direct op je motorblok en niet op je accu. Waarschijnlijk is je accu gewoon goed, je kunt deze eventueel laten testen bij de garage.
Volvoless, nu Golf VII
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik zou naast het laden de auto ook nog met hulp starten, dan een half uurtje rijden en kijken waar het schip de volgende morgen strandt.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Gewoon acculader erop, of met hup starten en stuk rijden. Hoe oud is de accu?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ruvo68
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.06.2017 - 22:55

@WYD Ik had de zwarte kabel inderdaad op het motorblok geklemd (zoals uitgelegd in deze video). Wellicht zijn mijn startkabels niet zwaar genoeg: hoe kan ik dat zien?

@Jelmer de Jong Wat bedoel je met hulp starten: aanduwen? Ik sta namelijk in een parkeergarage..

@edraket Ik heb helaas geen acculader thuis liggen. De accu zou niet meer dan 3-4 jaar oud kunnen zijn.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Jelmer bedoelt starten met andere auto ernaast met goede! startkabels. Dus kabels die voldoende stroom kunnen leveren om de auto te starten vanuit de hulpauto. Als hij dan niet start is er iets anders aan de hand.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Precies, goede kabels maken ook veel uit.
Wij hebben wel eens de buren geholpen en die hadden kabels die vooral goed warm werden maar niet genoeg stroom konden leveren. Onze kabels gepakt en bijna direct starten en lopen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Als je Volvo assistance op je auto hebt, is dat natuurlijk ook nog een optie ;)
Volvoless, nu Golf VII
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28600
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Goede startkabels zijn niet echt duur en je hebt er lang plezier van.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Ruvo68
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.06.2017 - 22:55

Wellicht zie ik iets over het hoofd, maar ik dacht de meeste startkabels wel moesten werken op mijn S40 met 1783cc. Aan hoeveel ampère en mm dikte moet ik dan denken?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28600
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een automaterialen zaak kan je prima een set goede startkabels leveren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

lint schreef: Goede startkabels zijn niet echt duur en je hebt er lang plezier van.

Meestal heeft een ander er plezier van als jij goede kabels hebt O-)
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Ruvo68
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.06.2017 - 22:55

Zojuist met dezelfde startkabels, maar met een andere auto, het nogmaals geprobeerd. Het verschil: minkabel op de (-) van de accu, i.p.v. op het massapunt (hijsoog) van de startmotor. Auto starte vrijwel direct!
Toch raar dat in het instructieboekje wordt aangegeven dat de minkabel op een massapunt bevestigd moet worden. In elk geval, het is gelukkig opgelost en ik kan weer verder :). Dank voor alle reacties!
Gebruikersavatar
Sjo
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 18.04.2013 - 19:42
Locatie: zuid Limburg

Fijn dat je weer verder kan, maar ik zou toch nog voor de zekerheid je accu even laten door meten, normaal hebben ze bij elke garage wel een accu tester, tevens kunnen ze je dynamo ook dan in 1 keer ff doormeten.
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
Ruvo68
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.06.2017 - 22:55

Goeie! Ik zag dat je bij Kwikfit een accu-check kan laten doen. Zal dit weekend even langs gaan. Thanks!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

lint schreef: Goede startkabels zijn niet echt duur en je hebt er lang plezier van.
Goede startkabels zijn juist wel behoorlijk duur, zeker gezien het gebruik. Er zit een behoorlijke hoeveelheid koper in, en dat kost gewoon geld. De setjes waarbij de kabel voor 90% uit isolatiemateriaal bestaat om het nog wat te laten lijken kosten inderdaad niet zoveel, maar is ook niks.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Ik heb hier een hele mooie zware set liggen omdat ik deze ook voor tractoren nodig heb, die het altijd doen. Ook ooit bij de Halfords de zwaarste uitvoering gekocht, maar dat is inderdaad vooral isolatiemateriaal en klemmen die ook niet veel voorstellen. Daar heb ik dus niet veel aan gehad
Volvoless, nu Golf VII
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Ruvo68 schreef: Zojuist met dezelfde startkabels, maar met een andere auto, het nogmaals geprobeerd. Het verschil: minkabel op de (-) van de accu, i.p.v. op het massapunt (hijsoog) van de startmotor. Auto starte vrijwel direct!
Toch raar dat in het instructieboekje wordt aangegeven dat de minkabel op een massapunt bevestigd moet worden. In elk geval, het is gelukkig opgelost en ik kan weer verder :). Dank voor alle reacties!
Dan zou de massa kabel die tussen de motor en het chassis zit wel eens de boosdoener kunnen zijn, even controleren of er geen corrosie zit bij de aansluitingen.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
Ernst64
3rd Gear member
Berichten: 462
Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
Locatie: Noord-Holland

snorremans schreef: Dan zou de massa kabel die tussen de motor en het chassis zit wel eens de boosdoener kunnen zijn, even controleren of er geen corrosie zit bij de aansluitingen.
Dat zou niet logisch zijn, het is de startmotor die de stroom trekt en met beide aansluitingen op de accu moet de stroom juist door deze massakabel en dat gaat goed.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Misschien is het hijsoog gewoon niet verbonden met de massa.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”