Mijn S60 van 2007 heeft sinds enige tijd een vervelend ruitenwisserprobleem; het betreft de wisser aan de bestuurszijde. Als het droog is en je wist(waarom zou je, maar goed, ter illustratie) is er geen probleem. Als je sproeit en wist is er ook geen probleem. Echter als het regent, zwabbert die wisser met bijbehorend zwabbergeluid; alsof de wisser veel te hard op de ruit drukt. Sproei je dan, is het (even) over. Diverse keren zijn de bladen al vervangen, Valeo en Bosch. Zit nu al aan m'n 4e of 5e setje binnen een half jaar, dus daar zit 't 'm niet in wat mij betreft. Ze kunnen kennelijk ook maar op 1 manier gemonteerd worden en zijn niet in- of afstelbaar. De Volvo dealer wist niet anders te bedenken dan de voorruit in te smeren met wax en uit te poetsen, echter dit helpt ook niet. Ik heb nu enkele vragen, wellicht dat iemand van jullie wat weet?
1.Heeft het zin om de voorruit te polijsten in dit geval?
2. Als je de ruitenwisser bij het blad pakt, kun je hem enigszins van links naar rechts laten bewegen met je vingers; heeft die van julie dat ook?
3. Moet ik de wisserarm (stand) verdenken? (Volvo dealer heeft hier niet naar gekeken)
Alvast dank voor de eventuele reactie's
Vervelend ruitenwisserprobleem
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Ik pak altijd een bahco als een wisser arm juist wat te slap word (veer) en buig deze dan een beetje bij.
Werkt altijd perfect.
Bij jou zou dus er wat druk af moeten als ik het goed begrijp. Prima te doen ook met een bahco! Maar juist de andere kant opbuigen/ombuigen.
Werkt altijd perfect.
Bij jou zou dus er wat druk af moeten als ik het goed begrijp. Prima te doen ook met een bahco! Maar juist de andere kant opbuigen/ombuigen.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29930
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Je buigt de arm om zo de afstand tussen de bevestigingspunten van de veer te veranderen en zo de veerspanning te veranderen.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Dankje lint.
Beetje lastig uitleggen zulke dingen.
Zie foto.
Beetje lastig uitleggen zulke dingen.
Zie foto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29930
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Geen dank, het scheelt wel dat ik dit probleem ook eens heb gehad en jouw oplossing werkt prima.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Ik denk toch dat de wisserarm zijn kracht is verloren. Dus te slap staat ipv te strak.
Ik weet niet waar ts vandaan komt, maar ik kan hem altijd even stellen voor je!
Ik weet niet waar ts vandaan komt, maar ik kan hem altijd even stellen voor je!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 27.11.2016 - 16:24
Dank jullie wel mannen, ik woon in Arnhem, jij kennelijk in Haarlemmermeer, boing!:-)) Ik zal met deze raadgevingen morgen eens naar mijn garage stappen! Begrijp ik het goed overigens dat je de bahco knijpt op de plek van de pijl?
Laatst gewijzigd door Jöng op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Yes! En dan de kant op buigen die jij wil. Even uit testten dus wat werkt in jouw geval. Ik denk dat ie te slap staat.
Niet te ver buigen, klein knikje volstaat, met gevoel doen dus.
Niet te ver buigen, klein knikje volstaat, met gevoel doen dus.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ik hoor ook dat de stand van het blad op de ruit van belang is. Ik dacht dat deze loodrecht op de ruit moet staan. Als dit niet het geval is klapt het wisserblad niet goed om waardoor deze gaat stuiteren op de ruit. Door de arm iets te draaien (let op, geen kracht zetten op het mechaniek dus houd de wisser arm vast met een tang) kan je zorgen dat het blad loodrecht op de ruit komt te staan.
Staat ook veel over op youtube.
Staat ook veel over op youtube.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 27.11.2016 - 16:24
Dank je Musicus, vandaag ben ik bij de garage geweest en die had het daar ook over. Maar hij kreeg hem niet goed! Morgen komt er (weer!) een nieuw setje wissers op omdat deze set ondertussen al te veel aangedaan zou kunnen zijn door het vele verkeerde wissen en alle middelen die ondertussen al toegepast zijn; we gaan het morgen zien maar heb er op voorhand weinig vertrouwen in. Ik ben eigenlijk geneigd de voorruit en bladen met slaolie in te vetten, en misschien zit een ritje Haarlemmermeer er ook nog wel in:-)) Poika, uitdaginkje??
Laatst gewijzigd door Jöng op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Je bent altijd welkom. Ik heb een eigen werkplaats.
Jammer dat ze niet meteen een nieuwe wisserset erop hebben gezet.
Sla olie niet doen, ik heb een coating van nanolex op mijn raam zitten, erg tevreden mee. Wissers gebruik ik amper bij regen.
Overigens mocht het niet over zijn, zou ik serieus na gaan denken om de hele arm te vernieuwen, zal de wereld niet kostten.
Jammer dat ze niet meteen een nieuwe wisserset erop hebben gezet.
Sla olie niet doen, ik heb een coating van nanolex op mijn raam zitten, erg tevreden mee. Wissers gebruik ik amper bij regen.
Overigens mocht het niet over zijn, zou ik serieus na gaan denken om de hele arm te vernieuwen, zal de wereld niet kostten.
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Je kan een andere set armen op de sloop halen, kost geen vermogen lijkt mij. Maar als die arm ook verkeerd staat schiet je er niets mee op.
Ik heb op dit moment wisserbladen van de Action op mijn S60 zitten. Schijnt dat dit merk (Magnum) wordt geproduceerd door Valeo. Alleen kosten 2 wissers dan een €10. Wist prima en maken geen geluid.
Wat ik bedoel met het verbuigen van de arm staat beschreven in oa dit filmpje:
Maar doe het met 2 tangen, want nu zet je kracht op het draaimechaniek.
Ik heb op dit moment wisserbladen van de Action op mijn S60 zitten. Schijnt dat dit merk (Magnum) wordt geproduceerd door Valeo. Alleen kosten 2 wissers dan een €10. Wist prima en maken geen geluid.
Wat ik bedoel met het verbuigen van de arm staat beschreven in oa dit filmpje:
Maar doe het met 2 tangen, want nu zet je kracht op het draaimechaniek.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Wat musicus zegt klopt wel. Alleen is dit per type auto/ruit weer anders.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 27.11.2016 - 16:24
Vandaag in de regen (en wind ja!) gereden en zowaar, de wissers wissen zoals het hoort! Niet hoeven sproeien om geklapper tegen te gaan, geen lawaai, geen gezwabber. Het kan dus kennelijk. Ik hoop dat het zo blijft, mocht dat niet het geval zijn ga ik de arm vervangen. Ieder nogmaals dank voor de input!