Automaat Powerflush

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
BlackcurrantV70
7th Gear member

Vandaag langs Gery Slot (Powerflush) in Uden geweest om de XC70 geartronic toch maar te laten flushen.

Ik stond er redelijk sceptisch tegenover, volgens mij schakelde mijn bak nog prima, alleen heel af en toe een beetje bruuske "klonk" als ik gas loste en de bak begon terug te schakelen.

De auto heeft nu 170.000km gelopen en er was nog nooit olie van de bak ververst of geflusht.

Heb er een tijdje aan getwijfeld of ik nu 300€ ging ophoesten voor een flush of niet.
Uiteindelijk toch maar de knoop doorgehakt en vandaag langs gereden.

Ik verwachte de olie nog in redelijk goede staat, maar wat eruit kwam tarte mijn verbeelding, gewoon sterke expresso koffie !

Eerst ging er een reinigingsmiddel bij de oude olie om de bak intern te reiningen, na een goeie 5min doorheen alle mogelijke versnellingsbakstanden te gaan (R, D, S, 1, 2 en 3) gaan de kranen van de flush om en wordt de oude olie afgevoerd en heldere rode ATF olie doorgespoeld.

Na de ingreep een testritje in de buurt en mijn mond viel open, wat een verschil !
De bak schakelt gewoon onvoelbaar op en terug, als je bij 90km/u gas los laat en laat afzakken tot 30km/u zou je zweren dat ik de bak in N gezet heb, alleen aan de toerenteller zie je dat de bak terug schakelt.

Hernemingen zijn ook vlotter wegens nagenoeg geen slip (giertronic) meer.
300€ is niet voor niks, maar ik ben er echt blij mee.

De C70 heeft nu 80.000km gelopen, maar die gaat later dit jaar dezelfde kuur krijgen, het verschil is te groot om het niet te doen.

De leuke commentaren van de mensen bij Powerflush en zelfs de volgende klant "wat heeft u een mooie XC70" maakten de beleving helemaal af :-)

Nog een fotootje van voor en na de flush
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Johan s60
6th Gear member

Mooi resultaat, heb de mijne bij 110000 km laten doen bij GS, mijn olie was nog enigszins (donker) rood, maar schakelde erna beter, een vervelende schok als de bak terug naar 2 ging was weg.

Vandaag zelf de bak olie (voor een deel) ververst, maar olie was weer donker rood km stand nu 205000, maar merk nu al dat hij iets soepeler schakelt, volgende beurt maar weer doen.
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Frits V70
5th Gear member

Ik hoor / lees verschillende adviezen mbt km standen als het over flushen gaat.

Volvo zegt er, zover ik weet, niets over.

Kenners hebben het over bij 200k+ en anderen al bij 100k.

Hoe komt het dat Volvo er niets over zegt en dat de verschillen van kenners nogal groot zijn?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Johan s60
6th Gear member

Fabrikanten hebben geen baat bij extra goed onderhoud, voor hun staat het mooi op papier om met minimaal onderhoud te kunnen volstaan, de praktijk wijst vaak anders uit.

Ik meen dat Volvo voor taxi's en aanhanger gebruik, wel een advies heeft van om de 75000 km, zo staat dat ook in een vraagbaak van P.Olving.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Mart van der Steeg
7th Gear member
Contacteer:

Mijn C70 bij ca. 130.000 laten spoelen, dat was wel eerder gedaan alleen geen powerflush en er was een conditioner aan toegevoegd (wat er uit kwam was bruin). Daarna een jaartje gereden, en weer opnieuw een powerflush gedaan. Gewoon omdat het kan en alle rommel er dan echt uit is, en nu rijdt de automaat bijna als een variomatic, je voelt bijna geen schakelmomenten.
Laatst gewijzigd door Mart van der Steeg op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
ak34
2nd Gear member

Ik vroeg het vorige week nog aan mijn Volvo dealer. Flushen is niet nodig werd gezegd.
Toch ga ik het ook laten doen maar ik wacht voorlopig nog wat. Nu heb ik 75k op de teller
en de bak schakelt goed al ben ik soms ook hier en daar een schok gewaar en denk ik dat hij soms wat te veel slipt.
Ik lees veel lof over Gery Slot maar om daar te geraken ben ik al gauw een dagje weg dus ik zal het
moeten inplannen als daguitstap met het gezin.
Over de prijs trouwens, 300 euro is veel maar ik had veel hogere prijzen in gedachten als het over flushen ging.
s80 2.0D momentum 2008
xc70 DrivE momentum 2011
s80 D5 AWD GT6 summum inscription 2015 bor 19''
c70 D3 summum 2012
s90 T4 inscription 2019
Jelmer de Jong
6th Gear member

Frits V70 schreef: Ik hoor / lees verschillende adviezen mbt km standen als het over flushen gaat.

Volvo zegt er, zover ik weet, niets over.

Kenners hebben het over bij 200k+ en anderen al bij 100k.

Hoe komt het dat Volvo er niets over zegt en dat de verschillen van kenners nogal groot zijn?
Loop bij een andere dealer naar binnen en ze hebben zelfs een flushapparaat klaar staan. Er is geen pijl op te trekken.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Johan s60 schreef: Fabrikanten hebben geen baat bij extra goed onderhoud, voor hun staat het mooi op papier om met minimaal onderhoud te kunnen volstaan, de praktijk wijst vaak anders uit.

Ik meen dat Volvo voor taxi's en aanhanger gebruik, wel een advies heeft van om de 75000 km, zo staat dat ook in een vraagbaak van P.Olving.
Dat laatste staat gewoon in de instructieboekjes die bij je auto hoort. Is mijn ervaring met de laatste Volvo, een S90 3 liter automaat.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
mees
6th Gear member
Contacteer:

Ik kan je uit (een slechte) ervaring vertellen, dat als de tekst verschijnt, het te laat is.
Voor alle lezers die nog niet ververst of geflushed hebben: 80.000km bij taxi of aanhangergebruik staat er op de foto.
Natuurlijk bent u geen taxi (ik vrees zelfs erger omdat een taxi vaak 1 persoon met een koffer vervoert en de meesten hier een familie met schoonmoeder)
en heeft u ook geen aanhanger het hele jaar erachter.
Maar een caravan (met huisraad) is wel even iets anders dan een boedelbak.
Dus bespaar een ruil-/revisiebak en/of brein/solenoids, ververs alstublieft volgens het 'Volvo-boekje' en ver-tien-voudig uw huishoud-boekje.
Gratis tip/posting.....
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Ik neem de vrijheid om deze topic te voorzien van enkele foto's uit het verleden. Tijdens een sleuteldag van de 700-vereniging heb ik bij Van Hemert de automaatolie (laten) vervangen. Dat was op 3 november 2007. De auto was een 960 2,5 liter van eind 1994. Met mijn latere Volvo S90 heb ik het op de zelfde manier gedaan maar dan thuis in de garage. Hoe die monteur heet weet ik niet meer maar ik hoop dat hij het niet erg vindt om op een website te verschijnen.

Bakje onder de auto voor de oude olie, slangen aan de automaatkoeler zodat de olie eruit kan lopen in het bakje en gelijkertijd vullen via de peilstok met draaiende motor.
Laatst gewijzigd door Msuidgeest op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Mark

[Installateurs gezocht:
Ben
Executive Member
Contacteer:

Dat is gewoon olie wisselen en geen powerflush waar dit topic over gaat Marc.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
lint
Geartronic member

Wel leuke sfeerfoto erbij van vroegâh.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BlackcurrantV70
7th Gear member

Ben schreef: Dat is gewoon olie wisselen en geen powerflush waar dit topic over gaat Marc.
Klopt, bij mijn flush werd er eerst reiniginsmiddel toegeveogd aan de oude olie, waarna de auto 5min moest draaien en indertussen de hendel om de 2-3sec bewegen van R>D>S>1>2>3 en weer terug.

Daarna werden de kranen gedraaid waardoor de oude olie eruit komt en langs de andere kant verse olie erin, tot er alleen helder rode olie terug uitvloeit, tijdens dit gebeuren weer de bak schakelen doorheen alle standen om de verse olie overal te krijgen.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Ben schreef: Dat is gewoon olie wisselen en geen powerflush waar dit topic over gaat Marc.
Niet helemaal mee eens. Met draaiende motor kwam de oude olie uit de automaat naar het bakje en er werd tegelijkertijd nieuwe olie in de automaat gekieperd. Die verse olie draaide door de bak terwijl iemand inderdaad de keuzehandel bediende door de versnellingen. Natuurlijk was dit geen powerflush-methode maar mijn ervaring is dat er zwarte olie uitkwam en de bak beter schakelde.

Maar toevoegingen deed men nog niet aan en de acties van Gery bestonden ook nog niet echt. Ook niet vergeten dat dit een AW43-automaat betreft en die waren lang niet zo ingewikkeld als de huidige automaten.
Laatst gewijzigd door Msuidgeest op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark

[Installateurs gezocht:
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Een powerflush machine, doet niks meer dan de olie in de bak bij vullen dmv een pompje. De oude olie die in het flush apparaat komt, komt daar in door de oliepomp vd automaat. Er staat geen extra kracht achter.

Reiniger toevoegen en dan maar 5min met die reiniger laten draaien? Lijkt mij dat dat weinig nut heeft.

De atf zelf is zo verschrikkelijk reinigend, dat als een bak zeer vuil is bij de eerste flush, het aan te raden is om het na een x aantal km weer te doen (bekende flushers raden dit ook aan) je zal zien hoe zwart die olie weer is. Mijn toyota was ook zeer vuil, pas na de tweede keer bleef de olie mooi rood, ook na x aantal km.

Zon flush machine is overigens wel verdomd makkelijk, geen geknoei e.d. Zeer snel ook!
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
edraket
7th Gear member

Blade schreef: Een powerflush machine, doet niks meer dan de olie in de bak bij vullen dmv een pompje. De oude olie die in het flush apparaat komt, komt daar in door de oliepomp vd automaat. Er staat geen extra kracht achter.

Reiniger toevoegen en dan maar 5min met die reiniger laten draaien? Lijkt mij dat dat weinig nut heeft.

De atf zelf is zo verschrikkelijk reinigend, dat als een bak zeer vuil is bij de eerste flush, het aan te raden is om het na een x aantal km weer te doen (bekende flushers raden dit ook aan) je zal zien hoe zwart die olie weer is. Mijn toyota was ook zeer vuil, pas na de tweede keer bleef de olie mooi rood, ook na x aantal km.

Zon flush machine is overigens wel verdomd makkelijk, geen geknoei e.d. Zeer snel ook!
+1 Flush machine doet niets anders als de manier die hierboven met de bakjes wordt gedaan. Wordt allemaal erg ingewikkeld over gedaan, maar powerflush is niets anders als de olie er helemaal doorheen persen met de schone olie. Doe dat al jaren zo, daar heb je (als particulier) echt geen machine voor nodig.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”