D4 of T5?

De eerste generatie XC60
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7799
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Overweeg een XC60 aan te schaffen. Ben nog in dubio; nieuwe (demo of jong gebruikt max 10k km) of oude (2017/18) model.
Voordeel oude model is uiteraard de prijs. Nieuwe model oogt ‘robuuster’ en de ‘gadgets’ icm dash vind ik fraai. Ook zal de nieuwe gunstiger liggen qua inruil tzt tov oude model. Wil wel AWD.
Rij nu een V60 D3 (5 cyl) met 163pk, en bevalt uitstekend.
Ivm gezinsuitbreiding (hond :D ) wil ik eigenlijk wat meer ruimte.
Diesel begint een beetje aan de zijlijn geschoven te worden door de groene-sokken-brigade.... met mogelijk de komende jaren onaangename (financiële) sancties.
Dus overweeg benzine te gaan rijden (rij max 15k per jaar).
Graag jullie ervaringen mbt de D4, D5 en T5 motoren.
Waar op te letten, voor-/nadelen, ‘zwakke’ eigenschappen, etc.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29548
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb bewust het uitloopmodel van de XC60 gekocht, een Polar+ uitvoering, was een combinatie van complete uitrusting en relatief gunstige prijs. Je mist dan wel de nieuwste gadgets maar het uitloopmodel is helemaal doorontwikkeld en kent geen kinderziekten. Ik heb gekozen voor een T5 motor, is een goede motor maar na de Polestar upgrade rijdt de auto nog fijner
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7799
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Zijn er specifieke zaken waar je op hebt gelet bij de aanschaf? Bewust geen AWD?
Indien ik een ‘oud’ model kies, zal het een zeer jonge moeten zijn max 10k aan kms dus zal dan ook even mee ‘moeten’ gaan.
Mbt kinderziektes heb je gelijk; dat had ik ook reeds zo beredeneerd. Ondanks dat vind ik het nieuwe model een robuuster voorkomen hebben, en dat trekt toch ook wel...
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29548
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Bewust geen AWD gekozen, is voor mijn gebruik niet noodzakelijk. Wel een complete auto voor een redelijke prijs. Ik vind de nieuwe XC60 ook steeds mooier, maakt een goede kans als opvolger in de toekomst.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Recent een "oud" model XC60 gekocht voor mijn ouders viel op dat van de jong gebruikte D4's veel meer keus is en een stuk voordeliger zijn.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13766
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Klopt, ik zou ook voor de D4 gaan
Gebruikersavatar
Tsjemp
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43

Max 15k? T5 geen enkele twijfel. Diesel wordt je zwaar voor gestraft. MRB, hoge afschrijving en straks de steden niet meer in.
En neem dan gelijk een nieuw model want de oude XC is niet (veel) groter dan de V60.
Laatst gewijzigd door Tsjemp op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7799
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Zoals NielsPHEV terecht aangeeft, zijn de beschikbare D4’s veruit in de meerderheid. Allen over het algemeen redelijk ruim uitgerust. Al valt het me op dat diverse ruim uitgeruste exemplaren bv een cam ontberen.... snap ik niet.
De T5’s zijn duurder en in zeer geringe aantallen. Wel meestal AWD.
Grootste nadeel van het nieuwe model is simpelweg de prijs; zit een flink gat tussen en voor 20k kan je een boel andere leuken dingen doen....
OGA, je roept resoluut D4, maar geeft dat blok mogelijk problemen (EGR) met slechts max 15k aan km’s in het jaar waarvan het meerendeel korte ritten zijn (levert met mijn huidige D3 geen enkel probleem op overigens)?
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13766
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Tsjemp schreef: Max 15k? T5 geen enkele twijfel. Diesel wordt je zwaar voor gestraft. MRB, hoge afschrijving en straks de steden niet meer in.
En neem dan gelijk een nieuw model want de oude XC is niet (veel) groter dan de V60.
wat veel onzinargumenten tegelijk
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13766
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

D3 en D4 vea zijn redelijk gelijk, D3 1 turbo, D4 2 turbo's.. wel beiden n 8bak.
Als er problemen met egr zijn hebben ze evenveel risico.
T5 verbruikt substantieel meer als een D3/D4.
T5 met awd is ook n uitzondering, deze kwam pas voor het laatste modeljaar.
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Maar de D4 awd in het oude model is een 2.4 vijfcilinder en heeft de oude geartronic, icm awd is de 8 bak nooit geleverd. Je wordt oud Oga. :D
En de argumenten van @tsjemp zijn zeker geen onzin argumenten. Ik zou de D4 laten staan als ik er nu een moet kopen. Als je korte stukken rijdt zijn de diesels een ramp. Egr problemen kan je dan vast meenemen in je begroting. En dat is niet een overdreven reactie, forum staat er vol mee. De diesel moet regelmatig sporten zoals Han hier vaak op het forum verkondigd.
Gebruikersavatar
Tsjemp
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43

OGA244 schreef:
Tsjemp schreef: Max 15k? T5 geen enkele twijfel. Diesel wordt je zwaar voor gestraft. MRB, hoge afschrijving en straks de steden niet meer in.
En neem dan gelijk een nieuw model want de oude XC is niet (veel) groter dan de V60.
wat veel onzinargumenten tegelijk

15.000km = benzine
Diesel = veel meer mrb
Diesel zit in de verdomhoek dus schrijft meer af = ervaring!
Steden = lees de kranten
XC is niet veel groter dan een V. Probeer maar.
Nieuwe model is groter dan het oude

Wat is onzin?
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13766
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Meer dan de helft is onzin
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13766
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

V50 R schreef: Maar de D4 awd in het oude model is een 2.4 vijfcilinder en heeft de oude geartronic, icm awd is de 8 bak nooit geleverd. Je wordt oud Oga. :D
ik heb het over een vea D4, die is er niet als 2.4 5 cilinder.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

OGA244 schreef:
V50 R schreef: Maar de D4 awd in het oude model is een 2.4 vijfcilinder en heeft de oude geartronic, icm awd is de 8 bak nooit geleverd. Je wordt oud Oga. :D
ik heb het over een vea D4, die is er niet als 2.4 5 cilinder.
en wel met de fijnere GT8 dan de GT6 die met de 2.4 5 cilinder kwam. Ik heb de sommetjes gedaan voor mijn ouders en de D4 kon snel uit daarbij voelt de D4 net zo vlot als de T5 (die meer vermogen heeft). Dat diesel in het verdom hoekje staat kon in de praktijk nog wel eens meevallen is voor een groot deel sentiment net als alle woonhuizen van het aardgas af waar door ondeskundige beleidsmakers op het gevoel spelen van burgers en de werkelijk geweld aan doen.

Daarbij is de investering in de D4 veel lager en wat je niet investeert kan je ook niet afschrijven.

Knap overigens V50 R dat je levensverwachtingen kan voorspellen en goed nieuws voor Oga zou ik zeggen !
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13766
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Met n goede leesbril kan V50R zich vast ook nog wel ff staande houden..
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7799
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

V50 R schreef: .....
Als je korte stukken rijdt zijn de diesels een ramp. Egr problemen kan je dan vast meenemen in je begroting. En dat is niet een overdreven reactie, forum staat er vol mee. De diesel moet regelmatig sporten zoals Han hier vaak op het forum verkondigd.
Zoals aangegeven heb ik met mijn D3 nog nooit (ruim 60k aan kms) enig probleem ondervonden mbt mijn EGR (om het even überhaupt geen problemen :D ). Dus jouw stelling kan ik met mijn eigen ervaring niet bevestigen, obv mijn D3.
@OGA: welke uitvoering is dat precies, die vea D4 (of is dat simpelweg de 4- en niet de 5 cilinder). Wat zijn de specifieke motor eigenschappen van dat blok. Dat vea staat voor Volvo Environmental Architecture heb ik al eens ergens gelezen maar in welke uitvoeringen en (vanaf) welke bouwjaren? Hoe groot zijn de ‘problemen’ mbt de EGR in dit blok (volgens de statistieken)?
Wil wel een GT8, lijkt me relaxter rijden dan de 6 traps.
Mbt AWD: lijkt me een meerwaarde hebben voor de auto (ok, daar investeer je dan vooraf ook in), voor doorsnee NL gebruik natuurlijk beslist geen ‘must’ maar jaarlijks naar de sneeuw met de latten dan lijkt het me lekker. Wel weer extra onderhoudskosten neem ik aan.... dus weer een twijfelgevalletje.
Mbt nieuwe model: prijsverschil blijft groot, en het ‘oude’ model blijft toch nog altijd een knappe wagen.
Ruimte: aan ‘koude liters’ is het verschil 65 liter meen ik, das op zich toch best behoorlijk (zo’n beetje het volume van een behoorlijke hond :P ), dit naast de hoge zit (in het verleden ervaren met een MPV en dat is toch wel erg prettig).

De recente aankondiging dat de pomp-liter-prijzen binnenkort op en over de € 2,- gaan is icm een gretig verbruik van een T5 natuurlijk ook niet echt een prettig vooruitzicht (wat gaat de dieselprijs doen?). MRB is logischerwijs lager voor benzine maar dat ervaar ik momenteel niet als schokkend.

Zijn er verder nog tips mbt uitrusting; welke opties zijn beslist ‘handig/praktisch/de moeite waard (naast GT8, panoramadak, achteruitrijcamera icm v&a parkeersensoren, sportstoelen, standkachel en elctr verw voorruit).
Eea is uiteraard afhankelijk van het aanbod, maar altijd goed te lezen wat anderen vanuit de praktijk ervaren hebben.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13766
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Kijk naar een polar+ of iets ouder de Nordic+ luxury

Een V60 een een XC60 zijn qua ruimte onvergelijkbaar, zie ook:
https://www.autoweek.nl/carbase_data.ph ... 0&cache=no
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7799
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

OGA244 schreef: Kijk naar een polar+ of iets ouder de Nordic+ luxury
Polar + vanwege uitrusting van die line?
Wil eigenlijk niet ouder dan 2017, neem aan dat Nordic + van voor 2017 is.
En jij adviseert dan specifiek een D4 (vea? te herkennen aan.....?)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13766
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Deze is altijd FWD en 8 traps geartronic.
Polar+ is feitelijk een Summum met een Luxury-line
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”