Vaag getril bij lage toeren: D2 / VEA

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1060
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

Hallo iedereen,

Hele poos geleden dat ik hier nog eens iets gepost heb maar lees nog steeds graag mee. :)

Ik merk wat veranderingen in het motorgedrag van mijn auto en pols graag even hier wat dit zou kunnen zijn.
Het betreft een V60, D2 VEA (Volvo blok), MY 2017, nu 55k op de teller.

Sinds een week of twee vind ik de auto minder soepel rijden, niet als je goed op de gas duwt maar wel als je rustiger rijdt bij lager toerental.
Is vooral merkbaar vanaf de 3e versnelling, bij lager toerental (ongeveer 1500 rpm) voel je de motor wat trillen en moeilijker op snelheid komen.
Dat verdwijnt weer als je versnelt. Hij komt alleen bij lagere toeren moeilijker op snelheid, vanaf je snelheid hebt geen probleem.
Idem in 4 en 5. Voelt een beetje alsof je 40 zou rijden in 5. (te hoge versnelling)

Ik weet dat dit lage toerentallen zijn maar de schakelindicator geeft aan dat dit de juiste versnelling is.
Terugschakelen kan natuurlijk altijd maar dit ging tot een paar weken terug gewoon goed. Was rustig cruisen zonder deze verschijnselen erbij.

Zegt dit iemand wat?
Roetfilter zou het *in principe* niet mogen zijn. Ik rijdt dagelijks 90 km snelweg.
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

Heb je hem al eens laten uitlezen?
Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1060
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

Hoi, neen. Nog niet bij de dealer geweest.
Hij moet pas op 60k opnieuw onderhoud krijgen, dat is normaal nog een maand of twee rijden.
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

En is het trillen of een beetje bokken/inhouden? Mijn VEA D4 hielt koud wel eens kort in bij lage toeren. Toen de luchtdruksensor was vervangen was het over. Deze fout kwam overigens boven met uitlezen. Wel lijkt mijn auto continue iets te bokken bij zeer lage toeren en een minimale hoeveelheid gas geven.
Laatst gewijzigd door V50nuV60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1060
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

Ik zou het eerder als trillen omschrijven, je voelt het ook letterlijk wat in je voet op de gaspedaal.
De D2 is geen racemonster maar hij reageerde voorheen wel vlotter op gas bij lage toeren.
Ik zit om die reden nu ook meer te schakelen.
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

ik heb de d3 VEA en ik voel een aarzeling(precies inhouden) tussen de 1300 en 1400toeren(4e aan +/-50km/u), ik denk dat het ligt aan het juist wel/niet op druk komen van de turbo, is me maar beginnen opvallen nu het kouder is
Laatst gewijzigd door Philken op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1060
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

Dan zie ik daar wel een link! Het is ook hier begonnen sinds het kouder werd. Is bij mij ook aan die snelheden + toeren.
Er valt wel mee te rijden, dat is het probleem niet zo maar het ergert me wel. Ga je ermee naar de dealer gaan @Philken?
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

BillyBob schreef: Dan zie ik daar wel een link! Het is ook hier begonnen sinds het kouder werd. Is bij mij ook aan die snelheden + toeren.
Er valt wel mee te rijden, dat is het probleem niet zo maar het ergert me wel. Ga je ermee naar de dealer gaan @Philken?
neen, ligt volgens mij aan de turbo die nog niet op druk is, dealer zal daar niks kunnen aan verhelpen, vandaag nog eens meer aandacht aan geschonken en ze heeft het in alle versnellingen rond de 1300 à1400toeren
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Gewoon gas met dat hok, heb je ook nergens last van. De D4 loopt ook beter boven de 2000 toeren.
Zunne
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18.08.2011 - 17:27

Heb dit ook tussen 1250 en 1500 toeren (D3 2011, GT). Ergst bij 1300 toeren. Bij ong 60 in 5e en 80 in 6e versnelling is dit nu juist het toerental waarmee je rondrijdt. Op mijn woon-werk route toch veelvoorkomende snelheden.
De trillingen en het brommen is zo duidelijk waarneembaar, dat ik motorsteunen, aandrijfassen, of iets in die geest verdacht. De dealer vond het na een testritje echter niets bijzonders... “dit doen ze allemaal”. Met als dikke tip voor de geartronic “als je handmatig schakelt, kun je mooi wegblijven van 1300 rpm”.

Ik ben er zelf nog steeds niet uit of het zo ‘hoort’. Ik stoor me eraan, maar de wagen rijdt verder als een trein. Heb wel het idee dat met dit wat koudere weer, het duidelijker waarneembaar is.

Feit blijft dat de auto bij kruissnelheden een stuk soepeler loopt bij een paar honderd toeren meer. Ik rijd dus vaak 70 en 90 i.p.v. 60 en 80 =) . Zal misschien iets met emissienormen van doen hebben, maar wel ten koste van optimale rij eigenschappen.
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2748
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Zunne schreef: Heb dit ook tussen 1250 en 1500 toeren (D3 2011, GT). Ergst bij 1300 toeren. Bij ong 60 in 5e en 80 in 6e versnelling is dit nu juist het toerental waarmee je rondrijdt. Op mijn woon-werk route toch veelvoorkomende snelheden.
De trillingen en het brommen is zo duidelijk waarneembaar, dat ik motorsteunen, aandrijfassen, of iets in die geest verdacht. De dealer vond het na een testritje echter niets bijzonders... “dit doen ze allemaal”. Met als dikke tip voor de geartronic “als je handmatig schakelt, kun je mooi wegblijven van 1300 rpm”.

Ik ben er zelf nog steeds niet uit of het zo ‘hoort’. Ik stoor me eraan, maar de wagen rijdt verder als een trein. Heb wel het idee dat met dit wat koudere weer, het duidelijker waarneembaar is.

Feit blijft dat de auto bij kruissnelheden een stuk soepeler loopt bij een paar honderd toeren meer. Ik rijd dus vaak 70 en 90 i.p.v. 60 en 80 =) . Zal misschien iets met emissienormen van doen hebben, maar wel ten koste van optimale rij eigenschappen.
Ergens heeft de garage wel gelijk om een versnelling hoger te kiezen, 1300 toeren is nauwelijks meer dan stationair. Wat goed is voor het milieu, is niet altijd goed voor de motor en/of het rijcomfort. Overigens is dit niet typisch Volvo, ook bij andere merken ben ik dit "grapje" al tegen gekomen.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1060
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

Even updaten. Het is beter naar mijn (subjectieve) gevoel, motor trilt minder en trekt toch beter door heb ik de indruk.
Heb hem wel een week of twee meer op de staart getrapt, wat hogere toeren laten maken tussen 60 en 85 km/u en gewoon wat vlotter gereden als het kon. Vandaag lekker lang stuk gereden van 300 km en hij reed eigenlijk heel fijn (voor een D2). Hou het verder in de gaten.
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”