2013 V60 D6 | Water in oplaadpoort | Geluid ISG | Aanslaan motor

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Een paar domme, gekke, kleine vragen voor de Zondag.

1: Water in de oplaadpoort
Hebben mijn mede V60-ers ook last van stilstaand water in de oplaadpoort? Bij regen staat er zowel regenwater in het compartment als in de gaten waar de pennen van de stekker in moet.
Toch een beetje suf dat je bij nat weer de auto niet kunt opladen. Ik zie in het compartiment en de aansluiting zelf geen gaatjes voor afwatering.

2: Geluid ISG
Het is afhankelijk van het weer en vooral bij koud weer merk ik bij licht remmen (dus regenereren) dat de ISG duidelijk hoorbaar is. Het geluid/gevoel is vergelijkbaar met de eerste keer remmen met roestige remschijven. Bij aankoop stond de ISG riem wat slap en deze is bij de laatste beurt preventief vervangen. Is dit geluid herkenbaar? En zo nee, kan ik op de brug de riem zelf spannen zonder speciaal gereedschap?

(Ik had zelf even kunnen kijken, ware het niet dat mijn laptop met VIDA even buiten commissie is)

3 : Aanslaan motor in pure
Bij het wegrijden slaat na 150 meter altijd de brandstofmotor even aan zonder te lopen. De toerenteller schiet even naar de 800 toeren en gaat dan meteen weer uit.
Ik heb de auto hier eerder voor uitgelezen maar zie geen foutmeldingen. Het is altijd op dezelfde afstand na starten.

Is dit een geautomatiseerd systeem om te kijken of de motor nog vrij loopt of iets dergelijks?

De laatste tijd rij ik vooral kleine stukjes en altijd elektrisch.

Ben benieuwd ;-)
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6351
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

1 herken ik niet. 2 is jou ISG al vervangen? Jankend geluid tijdens rijden betekende bij mij dat de ISG vervangen moest worden (50% coulance in mijn geval). 3 is normaal.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Gouwe schreef: 1 herken ik niet. 2 is jou ISG al vervangen? Jankend geluid tijdens rijden betekende bij mij dat de ISG vervangen moest worden (50% coulance in mijn geval). 3 is normaal.
Dank!

De ISG is al eens vervangen, het is geen jankend geluid maar meer het geluid alsof er iets aanloopt. Heb jij helemaal geen geluid bij het remmen/regenereren?
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

3. Is idd normaal, om er voor te zorgen dat er overal weer olie aanwezig is...
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

1. Heb ik ook niet
2. Kijk ff of de riem nog goed gespannen is
3. Is normaal en vindt meestal plaats als je sneller dan 2 km/h rijdt.

Gaat je toerenteller dan ook omhoog? Bij de MY13 is dat niet zo.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
TimV
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 21.12.2017 - 05:27

1. Dit herken ik niet. Beetje water onder de poort soms wel. Verder er zeker niet in. Heb jij de afsluiter nog voor in de poort te steken wanneer deze niet in gebruik is?

2. Bij koud weer (onder 15 graden) en volle accu, dan worden de schijfremmen gebruikt om te remmen. Bijna niet regeneratief. Eens 10km gereden en de accu wat warmer is is dit voorbij.

3. Er wordt getest of er niets mis is met de ISG en om de olie beetje rond te pompen. Dit is wanneer je voor de 1ste keer 17 of 18km/h rijd. Bij mij zie je dan ook effectief de toerenteller even omhoog komen.
Laatst gewijzigd door TimV op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

TimV schreef: 1. Dit herken ik niet. Beetje water onder de poort soms wel. Verder er zeker niet in. Heb jij de afsluiter nog voor in de poort te steken wanneer deze niet in gebruik is?

2. Bij koud weer (onder 15 graden) en volle accu, dan worden de schijfremmen gebruikt om te remmen. Bijna niet regeneratief. Eens 10km gereden en de accu wat warmer is is dit voorbij.

3. Er wordt getest of er niets mis is met de ISG en om de olie beetje rond te pompen. Dit is wanneer je voor de 1ste keer 17 of 18km/h rijd. Bij mij zie je dan ook effectief de toerenteller even omhoog komen.
1: Ah, afsluiter. Nee de aansluiting aan de autozijde staat gewoon open. Dan mis ik een onderdeel :-)
2: Vind ik vreemd, want bij remmen zie ik wel op het display dat er geregenereerd wordt. Daarbij zijn de remschijven schoon.
3: Precies, hoef ik me daar geen zorgen over te maken.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

RoaldH schreef: 1. Heb ik ook niet
2. Kijk ff of de riem nog goed gespannen is
3. Is normaal en vindt meestal plaats als je sneller dan 2 km/h rijdt.

Gaat je toerenteller dan ook omhoog? Bij de MY13 is dat niet zo.
Dank je, ik zal de auto eens op de brug rijden en even voelen of er te veel speling op zit.
Mijn toerenteller (in rood thema > digitaal display) zie ik omhoog gaan inderdaad. Gaat om een MY2014 facelift model.
TimV
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 21.12.2017 - 05:27

360Degreez schreef:
TimV schreef: 1. Dit herken ik niet. Beetje water onder de poort soms wel. Verder er zeker niet in. Heb jij de afsluiter nog voor in de poort te steken wanneer deze niet in gebruik is?

2. Bij koud weer (onder 15 graden) en volle accu, dan worden de schijfremmen gebruikt om te remmen. Bijna niet regeneratief. Eens 10km gereden en de accu wat warmer is is dit voorbij.

3. Er wordt getest of er niets mis is met de ISG en om de olie beetje rond te pompen. Dit is wanneer je voor de 1ste keer 17 of 18km/h rijd. Bij mij zie je dan ook effectief de toerenteller even omhoog komen.
1: Ah, afsluiter. Nee de aansluiting aan de autozijde staat gewoon open. Dan mis ik een onderdeel :-)
2: Vind ik vreemd, want bij remmen zie ik wel op het display dat er geregenereerd wordt. Daarbij zijn de remschijven schoon.
3: Precies, hoef ik me daar geen zorgen over te maken.
Er wordt wel geladen. Enkel zeer weinig. Grootste remwerk wordt door de remmen gedaan. Rij maar eens met de radio af. Dan zal je zien dat na 10km als het onder de 10°C is de accu voldoende is opgewarmd dat dit niet meer is. Tenzij je onder de 10km/h gaat. Dan worden de remmen opnieuw gebruikt.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

360Degreez schreef:
TimV schreef: 1. Dit herken ik niet. Beetje water onder de poort soms wel. Verder er zeker niet in. Heb jij de afsluiter nog voor in de poort te steken wanneer deze niet in gebruik is?
1: Ah, afsluiter. Nee de aansluiting aan de autozijde staat gewoon open. Dan mis ik een onderdeel :-)
Die afsluiter is een rubber dop. Die kun je gewoon bestellen bij de dealer.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

IkeV70 schreef:
360Degreez schreef:
TimV schreef: 1. Dit herken ik niet. Beetje water onder de poort soms wel. Verder er zeker niet in. Heb jij de afsluiter nog voor in de poort te steken wanneer deze niet in gebruik is?
1: Ah, afsluiter. Nee de aansluiting aan de autozijde staat gewoon open. Dan mis ik een onderdeel :-)
Die afsluiter is een rubber dop. Die kun je gewoon bestellen bij de dealer.
Gevonden : Onderdeelnr 30659858. Die heb ik niet inderdaad. Thanks!

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”