verstuiver D5 niet goed - plotse uitval motor - wegenwacht

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

Hoi mensen,
Afgelopen week reed ik met mijn V70 D5 op de snelweg, en kreeg uit het niets ineens vermogenverlies, motor slaat af, auto aan de kant moeten zetten. Starten ging niet. Na twintig minuten startte hij wel ineens, maar heel rommelig lopen, af ten toe inslikken, leek op 4 poten te lopen. :(

Intussen was de wegenwacht ook gearriveerd. Die heeft de motor uitgelezen: " injector 4 defect signaal" en "injectorcilinder 4 signaal ontbreekt".

Wegenwacht: "ik kom nooit deze wagens tegen langs de weg. De beste motoren die er zijn." :D Hij verdachte daarom als eerste vervuilde brandstof. Maar alleen cilinder 4 heeft problemen. Daarom samen stukje gereden, daarna nog eens uitgelezen om uit te sluiten dat het vervuilde brandstof was (dan zouden de anderen ook aan de beurt raken).

Uiteindelijk op suggestie van wegenwacht vanuit omgeving Drachten naar huis gereden: 3 uur over gedaan met 80 km/u. :sleep:

Thuis gebeld met garage: die vermoedt elektronica/elektra probleem en niet als eerste een kapotte verstuivers. Met mijn model zou dat laatste nauwelijks gebeuren (180 pk D5 2007 - laatste van het oude type V70). Dinsdag ga ik er langs.

Zijn er mensen die ook zoiets ooit hebben meegemaakt? Altijd fijn om wat ervaringen te horen. Des te sneller vinden ook wij een oplossing.

Dank voor het meedenken.

PS: ik had 20 km ervoor nog 50 liter diesel getankt. En het vullen ging deze keer wel 2x zo langzaam. Suggestie wegenwacht was nog dat de diesel misschien te stroperig was. Maar dan wel gek dat alleen cilinder 4 problemen zou krijgen. Dus misschien houdt het tanken geen verband?
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De bedrading naar de injectoren wil wel eens storing geven, dus het is zeker de moeite waard die even te controleren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Toch gaan deze verstuivers wel degelijk stuk. Ik had er overigens niet mee gereden, knapt het niet echt van op.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1552
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Vooral als er in het verleden wel eens benzine is getankt ipv diesel en daar ook mee gereden is kan zo'n verstuiver best een tik hebben gehad. Kijk ook even goed naar de stekker van de verstuiver en wiebel er ook eens aan als de motor loopt, geven ook nog wel eens problemen
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Chrizzle D5 schreef:
PS: ik had 20 km ervoor nog 50 liter diesel getankt. En het vullen ging deze keer wel 2x zo langzaam. Suggestie wegenwacht was nog dat de diesel misschien te stroperig was. Maar dan wel gek dat alleen cilinder 4 problemen zou krijgen. Dus misschien houdt het tanken geen verband?
Weet je zeker dat het geen benzine was? Dan past de nozzle niet helemaal lekker en slaat het ding elke keer af. Om diesel traag te tanken moet je er vanille vla van maken. :D
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Volgens mij kan je juist makkelijk benzine tanken in een diesel en andersom niet.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Bij mij sloeg hij gelukkig heel vaak af waardoor ik na vijf liter benzine alsnog wakker werd. :D
Laatst gewijzigd door Jelmer de Jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

"misschien toch benzine getankt" was inderdaad ook de eerste vraag van de wegenwacht. Vast ook niet voor niets.
Toch fijn om dan even het tankbonnetje te kunnen laten zien om dat echt uit te sluiten.
Overigens heb ik ook wel eens 10 auto's langs de snelweg zien staan, omdat de bevoorradende tankvrachtwagen zelf een foutje had gemaakt bij het vullen van het benzinestation. Alles is mogelijk in deze wereld. Maar goed het rook deze keer ook gewoon als diesel.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
stap
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 25.10.2009 - 22:18
Locatie: Zelhem

Het is voor mij een verhaal wat bekend voorkomt, ik heb diverse keren stilgestaan met dezelfde klachten. Heel veel vervangen (aanvoerpomp, injectoren, turbodrukregelaar, lmm, en misschien nog wel wat) maar de oplossing was de aansluiting van de bedrading voor de injectoren op de computer.
Ik heb er volgens mij wel eerder wat over geschreven, kijk even op mijn profiel. Ik vond het wel de moeite waard om er geld in te steken omdat uiteindelijk de v70 best nog wat kilometers aankan in mijn ogen. Bij mij ook storing injector 4, soms ook storingen op andere injectoren. Uitlezen met vida door de dealer loste niks op.

Succes met de zoektocht!
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

Hoi mensen,
dank voor alle meedenken. Vanmiddag de auto weer opgehaald bij de garage. Het bleek de ECU-computer te zijn die de storing veroorzaakte. Als ik het goed begrijp hebben ze deze ergens heen (?) weggebracht en laten repareren. Verstuivers waren OK, stekkertjes ook. Helaas wel 370 EU verder, maar gelukkig is het nu gebeurd en niet een maand later op de Autostrada in Italie met de auto vol tassen en kinderen.
:)
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Gebruikersavatar
peterp
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 13.05.2016 - 10:46

weet bijna zeker dat het geen ECU maar stekker probleem geweest is. Weet ik uit ervaring. Hebben ze gezegd welke injector problemen gaf? Bij mij nummer 5. Nieuwe bedrading koste 12 euro!
Volvo V70 D5 2007 Silverlight 300.000 km
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”