Banden dilemma

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Ce
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 28.07.2006 - 17:53

Na jarenlang in een V40 gereden te hebben ben ik onlangs overgestapt op een S60 D5....en ik ben er blij mee.

Nu komt mijn vraag die ik met de bandenthreads die er al zijn niet op kan lossen.

Ik ben toe aan een nieuw setje banden op mijn 17 inch lichtmetalen velgen. Mijn plaatselijke bandenshop raadt mij aan om over te schakelen op winterbanden maatje 205\50 (heb nu zomerbanden 225\45) en deze het hele jaar te laten zitten, temeer daar ik zelden op echt hoge snelheid rijdt (bijv. in dld)

Is dit een verstandig advies? of is gewoon weer nieuwe zomerbanden verstandiger temeer daar ik zelden in dld kom....laat staan op wintersport ga....en bij die ene sneeuwbui de auto gewoon laat staan?
Een derde optie is dan nu winterbanden en over een maandje of 6 weer zomerbanden monteren.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Ce schreef:Mijn plaatselijke bandenshop raadt mij aan om over te schakelen op winterbanden maatje 205\50 (heb nu zomerbanden 225\45) en deze het hele jaar te laten zitten, temeer daar ik zelden op echt hoge snelheid rijdt (bijv. in dld)
Bandenshop Kwikfit?
Willen waarschijnlijk de omzet een beetje verhogen door sneller slijtende winterbanden aan te smeren.

Waarschijnlijk werd een 4-seizoensband geadviseerd?

Omdat je Duitsland noemt, het maakt in Duitsland niet uit of je hard of niet hard met je auto rijdt, de auto moet voor het seizoen deugdelijke banden hebben EN met de voor de auto juiste snelheidscodering.
Bij winterbanden, dus voor in de winterperiode, mag je 1 categorie onder de voorgeschreven normale snelheidscodering nemen.
In de zomerperiode zou ik dus bij een controle of aanrijding in Duitsland niet graag met winterbanden staan.
Gebruikersavatar
Gmid
3rd Gear member
Berichten: 347
Lid geworden op: 23.05.2006 - 19:11
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Zomerbanden in de winter is absoluut niet verstandig! Dat is geen verkoopargument of zo, dat is gewoon waarheid.

zomerband:
Afbeelding

winterband:
Afbeelding

Zoals je wel in de plaatjes kunt zien is de zomerband echt gemaakt om enkel en alleen regenwater af te voeren. Zodra er ook maar een beetje drap van sneeuw ligt, gaan deze banden glijden. Dan kun je nog zoveel abs, tracs, automaat met winterstand, etc etc hebben. De auto gaat glijden.

De winterbanden zijn van zachter rubber, en het profiel is gemaakt om de 'drap' makkelijker af te voeren. Gewoon grover profiel.

Een andere bijkomstigheid is de breedte. Als je 's zomers met lekker forse velgen rijdt >7J heb je lekker veel grip. Doe je dat in de winter, dan ga je echt overal een het gelijden. Hoe breder de band, hoe meer aquaplanning.

Wat je wel kunt doen is een all-seazon band. Deze is geschikt voor zowel zomer en winter. Denk echter niet dat je hier goedkoper mee uit bent. In de zomer slijt deze nl een stuk harder dan een echte zomerband. Het goedkoopste op de lange termijn is nog steeds een setje leuke velgen met zomerbanden, en een setje stalen velgen met winterbanden.
Afbeelding

'Als ik boodschappen ga doen, ga ik met de auto, omdat ik niet van die vieze uitlaatgassen wil inademen' - Theo Maassen

Redactie Roffel Volvo 850 Club Nederland
Gast

Ce schreef: Mijn plaatselijke bandenshop raadt mij aan om over te schakelen op winterbanden maatje 205\50 (heb nu zomerbanden 225\45) en deze het hele jaar te laten zitten, temeer daar ik zelden op echt hoge snelheid rijdt (bijv. in dld)
Het advies winterbanden is een perfect advies.
De maatvoering verandering ivm winterbanden is een goed advies.

Maar het hele jaar winterbanden laten zitten is een heel slecht advies.

TIP: ga ook eens bij een andere bandenboer langs voor advies.
Gast

Lees anders ook even voordat je advies in gaat winnen:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=7857
Ce
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 28.07.2006 - 17:53

Frumpy schreef:
Ce schreef:Bandenshop Kwikfit?
Willen waarschijnlijk de omzet een beetje verhogen door sneller slijtende winterbanden aan te smeren.

Waarschijnlijk werd een 4-seizoensband geadviseerd?
Nee, het was niet de Kwikfit. Het advies was een Dunlop Sport 3D winterband.

Maar dankzij jullie ben ik inmiddels weer wat wijzer geworden. Bedankt!!
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het advies winterbanden is een perfect advies.
De maatvoering verandering ivm winterbanden is een goed advies.
Het advies op zich wel, maar de maatvoering zelf ben ik het niet mee eens. 205 is te breed voor een winterband. Ik zou voor 16" staal met max 195 breedte gaan. Ivm asdruk betere grip. Zomerbanden lekker breed houden (225 is prima) om je 17". Staat ook wel zo stoer.
Ik zou er ook niet voor kiezen het hele jaar op winterbanden te rijden. Wel lekker comfortabel (stil en soepel) maar slijt (ook met iets hogere bandenspanning) altijd harder dan een zomerband.

Kort om: Setje winterbanden op (stalen) velgen kopen en ieder voor- en najaar even setje wielen wisselen. Misschien is de huidige winterbandenactie bij de dealer iets voor je? Was iets in de trand van 4 halen, 3 betalen of zo.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

ik heb het al eens eerder gezegd: ik rij al jaren continu op winterbanden, ook met hoge snelheden, werkt perfect, vooral in de zomer bij een hoosbui, en meer slijtage? ik gebruik Michelin Alpin 2 en het enige wat mij opvalt is dat deze winterband meestal meer kilometers maakt dan de eerste-montage zomerbanden (meestal niet Michelin) die r af komen. Ben ik ook van al het gezeur met wisselen van banden af, dat kost ook tijd en geld.
Gebruikersavatar
Sander van Buiten
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04.05.2005 - 08:49
Locatie: Groningen

De dealer adviseert ook 205/55R16H op de 16'' velgen. Ik heb de gok dus maar genomen. Maar NIET bij de dealer. Daar is 4=3 nog steeds 1.400,--.
Ik heb voor 500,-- minder dezelfde banden (nieuw) en velgen (2 maanden oud), inclusief montage, balanceren ed en opslag.

Van mij mag het dus koud worden.

Groeten!
Volvo S60 2.4 2001, 116.000km
Volvo 264 GLE 1980, 217.000km
Gast

Oceanracer schreef:
Het advies winterbanden is een perfect advies.
De maatvoering verandering ivm winterbanden is een goed advies.
Het advies op zich wel, maar de maatvoering zelf ben ik het niet mee eens. 205 is te breed voor een winterband. Ik zou voor 16" staal met max 195 breedte gaan. Ivm asdruk betere grip. Zomerbanden lekker breed houden (225 is prima) om je 17". Staat ook wel zo stoer.
Ik zou er ook niet voor kiezen het hele jaar op winterbanden te rijden. Wel lekker comfortabel (stil en soepel) maar slijt (ook met iets hogere bandenspanning) altijd harder dan een zomerband.

Kort om: Setje winterbanden op (stalen) velgen kopen en ieder voor- en najaar even setje wielen wisselen. Misschien is de huidige winterbandenactie bij de dealer iets voor je? Was iets in de trand van 4 halen, 3 betalen of zo.
Gezien het hier gaat om een 17" velg gaat, is 205/50 nog niet zo'n raar advies.
Ik heb trouwens geen rekening gehouden met de omtreksnelheid van de band (ivm km aanduiding).
Ik mag er toch van uit gaan dat men dit bij een bandenspecialist wel goed doet? :?
Gast

ps-amazon schreef:ik heb het al eens eerder gezegd: ik rij al jaren continu op winterbanden, ook met hoge snelheden, werkt perfect, vooral in de zomer bij een hoosbui, en meer slijtage? ik gebruik Michelin Alpin 2 en het enige wat mij opvalt is dat deze winterband meestal meer kilometers maakt dan de eerste-montage zomerbanden (meestal niet Michelin) die r af komen. Ben ik ook van al het gezeur met wisselen van banden af, dat kost ook tijd en geld.
Gezien je Michelin achtergrond zou je het moeten weten. Misschien kan je bij mij nog wat twijfels weghalen.
Hoe ervaar je het (mogelijk extra) lawaai?
Hoe zit het dan met de (extra) warmte ontwikkeling in het karkas in de zomer en dan vooral natuurlijk in het buitenland met zware belading?
Ce
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 28.07.2006 - 17:53

Bij bovenstaande vragen wil ik mij aansluiten met daarbij de vraag of er op 17 inch THOR velgen ook 205\50 banden mogen (ietsje minder last van spoorvorming). Mijn bandendealer zegt JA en mijn Volvodealer zegt LIEVER NIET.

Was mijn keuze op grond van de eerste antwoorden eigenlijk al bepaald...gooien de laatste adviezen toch weer wat roet in 't eten :)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

SORRY!

Ik heb 't ff gechecked in m'n garage: 16" met 205 breedte. Op advies van de Volvo-dealer vorig jaar aangeschaft. Die 195 was voor m'n andere auto, maar die staat dan ook op 15". Dus nogmaals, sorry. Ik zat er een centimeter naast.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Bij bovenstaande vragen wil ik mij aansluiten met daarbij de vraag of er op 17 inch THOR velgen ook 205\50 banden mogen (ietsje minder last van spoorvorming).
Denk (let op; weet 't dus niet zeker) dat het wel mag. Je zult zeker minder last hebben van het "zoeken" tijdens rechtuit rijden. Dat merk ik namelijk ook tijdens het rijden op de winterbanden (ook 205 breed).
Je krijgt er wel een probleem bij: Nu steken je banden nog buiten je velg. Staat stoer natuurlijk, maar houdt bovenal je velgen netjes als je ooit eens langs een stoeprandje zou sturen. Met een smaller loopvlak ben je die speling kwijt. 1 keer langs een stoep en je velg is naar de bliksem. Zonde toch?!!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

AlexV70 schreef:
ps-amazon schreef:ik heb het al eens eerder gezegd: ik rij al jaren continu op winterbanden, ook met hoge snelheden, werkt perfect, vooral in de zomer bij een hoosbui, en meer slijtage? ik gebruik Michelin Alpin 2 en het enige wat mij opvalt is dat deze winterband meestal meer kilometers maakt dan de eerste-montage zomerbanden (meestal niet Michelin) die r af komen. Ben ik ook van al het gezeur met wisselen van banden af, dat kost ook tijd en geld.
Gezien je Michelin achtergrond zou je het moeten weten. Misschien kan je bij mij nog wat twijfels weghalen.
Hoe ervaar je het (mogelijk extra) lawaai?
Hoe zit het dan met de (extra) warmte ontwikkeling in het karkas in de zomer en dan vooral natuurlijk in het buitenland met zware belading?
die oude winterbanden met een grof profiel maakten herrie, moderne winterbanden nauwelijks meer dan normaal;
het karkas zal niet veel verschillen met zomerbanden, en het profiel heeft voldoende ruimte voor koeling; heb er tijdens warm weer nooit problemen mee gehad, ook niet met de Audi TT met 200+ die ook altijd met winterbanden rijdt
Gebruikersavatar
fluz
3rd Gear member
Berichten: 340
Lid geworden op: 05.11.2004 - 10:58
Locatie: Utrecht

Ik rijd in de zomer mooi met 225/45 17, maar in de winter graag op de "smalle bandjes" van 195/65 15 om stalen velgen. De kans op glijden is in de winter toch een stuk groter, met een stalen velg kan je een stuk meer hebben. En als het dan toch een keer misgaat is 'tie met een hamer zo weer recht te kloppen.
heb er tijdens warm weer nooit problemen mee gehad, ook niet met de Audi TT met 200+ die ook altijd met winterbanden rijdt
Ik helaas wel heb in een snelwegbocht een noodstop moeten maken op m'n winterbandjes 255/45 18 bij ±20ºC (andere auto). Door het bij hogere temperaturen te zachte rubber geen grip meer en een dure reparatie aan auto en vangrail. Voor mij in de zomer dus geen winterbanden meer.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

255/45 18
En dan geen grip? Onvoorstelbaar toch?!!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

fluz schreef:Ik rijd in de zomer mooi met 225/45 17, maar in de winter graag op de "smalle bandjes" van 195/65 15 om stalen velgen. De kans op glijden is in de winter toch een stuk groter, met een stalen velg kan je een stuk meer hebben. En als het dan toch een keer misgaat is 'tie met een hamer zo weer recht te kloppen.
heb er tijdens warm weer nooit problemen mee gehad, ook niet met de Audi TT met 200+ die ook altijd met winterbanden rijdt
Ik helaas wel heb in een snelwegbocht een noodstop moeten maken op m'n winterbandjes 255/45 18 bij ±20ºC (andere auto). Door het bij hogere temperaturen te zachte rubber geen grip meer en een dure reparatie aan auto en vangrail. Voor mij in de zomer dus geen winterbanden meer.

tsja, er kunnen zoveel oorzaken zijn waarom een auto grip verliest: verkeerde bandenmaat/merk, verkeerde spanning, verkeerde stuurbeweging, verkeerde remtechniek en ga zo maar door;

ik heb op een zelfde auto, op een zelfde traject en onder dezelfde omstandigheden winter en zomerbanden vergeleken en dat gaf mij ruim voldoende vertrouwen in het gebruik van winterbanden bij hoge tgemperaturen
Gebruikersavatar
Sander van Buiten
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04.05.2005 - 08:49
Locatie: Groningen

Wat is dat wel niet voor auto met 18'' winterbanden??
Volvo S60 2.4 2001, 116.000km
Volvo 264 GLE 1980, 217.000km
Gast

ps-amazon schreef:ik heb op een zelfde auto, op een zelfde traject en onder dezelfde omstandigheden winter en zomerbanden vergeleken en dat gaf mij ruim voldoende vertrouwen in het gebruik van winterbanden bij hoge tgemperaturen
Kan misschien best, gezien jouw ervaring is er best wat voor te zeggen.
Maar..........ik weet het niet..........
Kan het nog niet technisch onderbouwen.

Zachtere compound geeft waarschijnlijk een beter hechting met het wegdek. Zie racerij.
Maar toch.............. :roll:
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”