bonkend geluid

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
josas
4th Gear member

Sinds gisteren meen ik een licht bonkend geluid te horen, wanneer ik van een vrij stijle drempel afrijdt en de voorwielen het asfalt weer raken.
Hoor het niet wanneer ik door diepe kuilen etc rij. Kan het de motor zijn die iets mee beweegt? Of de (koude) rubbers van eea?
Verder is er niets geks te merken met rijden.
V40 heeft kleine 48000 km op de teller en is van juni 2002. Banden zijn op 4mm, dus dat zal het ook niet zijn.

Wie het weet, mag het zeggen :D

Jos
josas
4th Gear member

Oh...misschien is het snelheid -gerelateerd? Als ik rustig rijdt, lijkt het niet aanwezig te zijn.
joost
7th Gear member

Laat je schokbrekers eens controleren zou ik zeggen. Ik heb dat namelijk ook soms en bij mij werken 2 van de 4 schokbrekers minder goed. Nog binnen de normen maar precies op de grens.

Lijkt je probleem niet hier op?: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=937

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
josas
4th Gear member

@Joost,

Nee, ik geloof niet dat mijn probleem er echt op lijkt.
Maar over 3 maanden krijgt íe een beurt en dan zal ik het melden.
Of checkt de garage dit zelf dmv van een proefrit of weten die jongens wel waar ze op moeten letten :(

Is het trouwens normaal voor een auto van bijna 3 jaar oud?

Jos
joost
7th Gear member

Drie maanden vind ik wel erg lang om rond te rijden zonder een idee te hebben wat de auto nu mankeert. Er is vast wel een bedrijfje bij je in de buurt waar je je schokbrekers kunt laten testen. Vaak is dat zelfs gratis.

Dat apparaat meet dan het verschil tussen de schokbrekers en de afwijking moet binnen een bepaalde bandbreedte blijven. Bij mij zijn 2 van de 4 schokbrekers minder goed en binnenkort aan vervanging toe. Ze wijken behoorlijk af maar zijn precies op de grens van de (door de meetapparatuur) toegestane afwijking.

Het testje duurde nog geen 3 minuten en het leert je toch weer een heleboel, met name waar het bonkende geluid (bij het (tehard) nemen van een dempel) vandaan komt en dat rijdt weer een stuk relaxter. Zijn het nou niet je schokbrekers, dan zou ik toch echt eerder even langs de garage gaan. In drie maanden kan je nog een hoop kapot rijden!

Heb je trouwens gecontroleert of er niet iets los ligt in de kofferbak? Ik heb eens rondgereden met een reservewiel wat niet goed vast zat, dat bonkte ook zo nu en dan. Of, wat ik nu heb de afdekplaat van het reservewiel (waar bij mij dus de LPG tank zit) klappert af en toe en dat geeft ook zo´n doffe plof.

Over die garage van jou: het is best bijzonder te noemen dat een garage zich nog de moeite neemt een proefritje te maken. En ik zou je toch afraden een monteur te laten zoeken naar de herkomst van een geluid gelet op het uurloon van vandaag de dag!

Joost.
josas
4th Gear member

@Joost,

Goed, ik zal es ff kijken of alles goed vast zit, of ik het dan nog hoor en anders rijdt ik wel ff langs een garage of langs de dealert :lol:

Bedankt voor de tipsy

Jos
josas
4th Gear member

Oh ja, ik denk ineens ergens aan.
Kun je zelf enigzins ook niet controleren of je schocks goed zijn, door voor op de motorkap te gaan hangen en de auto terug te laten veren?
En als íe meteen stil staat, dan is er niks aan de hand?
joost
7th Gear member

Klopt, als de auto blijft knikken is er iets mis. Je kan dan het beste op de hoeken van de auto drukken. Blijft wel een beetje een vage methode natuurlijk. Zo´n testbank kan je serieuzer noemen.
josas
4th Gear member

Update:

Nou, heb nog even gekeken of alles in de auto goed vast lag en ben daarna nog wat over drempels gaan sjeezen :wink:

Ik heb niets meer kunnen horen....
Nou vermoed ik dat de afneembare trekhaak, die bij de reserveband ligt,
heeft liggen bonken. Heb er nu een plaid omheen gelegd en niets meer gehoord.
Toch vreemd dat een geluid wat van achteren komt,kan lijken alsof het van voren komt :?:

Vind het nu niet nodig om naar de garage te gaan. Hij wordt in juni voor het eerst apk gekeurd, en als er wat mis is, dan zal het er zowiezo uitkomen. Maar ik vermoed dat er niets aan de hand is.

Jos
joost
7th Gear member

Dat is bijna altijd zo, iets wat je linksvoor hoort blijkt rechtsachter te zitten.

Ik heb trouwens alle losse spullen bij het reservewiel en daarachter ingepakt in bubbeltjesfolie (?) Ik kan zeer slecht tegen bijgeluiden!

Toch mooi dat het is opgelost zonder kosten? Was alles maar zo simpel!

Joost.
josas
4th Gear member

Tja...
'Soms' is het leven van een Volvo rijder zorgeloos :lol: :lol:
josas
4th Gear member

Ik heb NOG een geluid dat ik niet kan thuis brengen, maar daar open ik ff een nieuwe topic over
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”