Thermostaat vervangen meter blijft onjuiste waarde aangeven

Geleverd vanaf 2003
Michel1982
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 08.01.2025 - 10:15

Goedemiddag Volvo Liefhebbers,

Sinds een tijdje komt de temp meter van koelvloeistof niet verder dan 70 graden, als ik 130 rij staat hij op 50 graden als ik 80 rijd 70 graden. Pas als ik weinig rijwind heb, of helemaal geen komt hij pas richting bedrijfstempratuur. Nu heb ik de Thermostaat laten vervangen en is dit nog niet opgelost, kachel word wel warm en motor komt wel op temp werd mij verteld en anders word het zoekwerk werd mij aangegeven. Dus ik dacht drop even de vraag hier of iemand bekend is met dit probleem ? En hoe is dit uiteindelijk opgelost ?

m.v.g. Michel.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26875
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Heb je de temperatuursensor zelf al getest?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Michel1982
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 08.01.2025 - 10:15

fredhead schreef: 08.01.2025 - 16:46 Heb je de temperatuursensor zelf al getest?
Nog niet , maar dan gaat de temp niet zoveel heen en weer toch ? bij een defecte sensor.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28341
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ja dat kan wel wisselende temperatuur waardes geven.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26875
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zou in ieder geval controleren of die wel de juiste waarde meet.
Straks zoek je op diverse plekken naar de oorzaak en blijkt het toch de sensor te zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Michel1982
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 08.01.2025 - 10:15

Goedemorgen,

Bedankt voor de reacties, daar laat ik eerst even naar kijken binnenkort. Ik wil inderdaad voorkomen dat van alles word vervangen en het iets anders kleins blijkt te zijn. werd door Garagist al aan gegeven dat het de sensor (waarschijnlijk)niet is ,dus dan ga ik ook twijfelen. Auto rijd voor de rest prima trouwens daar merk ik niks aan. ik heb in verleden wel vaker een thermostaat moeten laten vervangen maar toen was het geen ''hogere' wiskunde en was het probleem meteen verholpen.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 7830
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

fredhead schreef: 08.01.2025 - 17:04 Zou in ieder geval controleren of die wel de juiste waarde meet.
Straks zoek je op diverse plekken naar de oorzaak en blijkt het toch de sensor te zijn.
Is wel de meest voor de hand liggende conclusie. Zou ik zeker eerst even doen.
Sensor kan behalve defect ook sterk vervuild zijn.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"The forest has music for those who listen"
volvo440special
5th Gear member
Berichten: 1001
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Onderste radiateurslang wordt wel heet na zo'n rit? Je ziet wel dat zo'n sensor sneuvelt.. Maar dan blijft de aanwijzing of koud of juist heel heet. Maar deze sensor blijft de symptomen van een openstaande thermostaat tonen. Koud bij rijden, warm worden bij stilstand of lage snelheid. 🤔
Made in Tahara
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1146
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Ik heb momenteel zelfde met m'n Alfa; gisteren de thermostaat vervangen maar temp komt alsnog niet hoger dan 70 graden. Zo'n sensor kost bijna niks (bijv via Winparts). Die van mij was 10 Eur en is onderweg. Bij de Alfa is het omwisselen nog geen minuut werk; kwestie van bout losmaken en weer vastdraaien op de thermostaat. Hoop ook dat dit het oplost.

Dit is 'm, weet niet hoe het er bij jou uitziet maar misschien ook eenvoudig zelf te doen. Pas wel op dat je 'm niet te strak vastzet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Michel1982
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 08.01.2025 - 10:15

RZA schreef: 13.01.2025 - 13:09 Ik heb momenteel zelfde met m'n Alfa; gisteren de thermostaat vervangen maar temp komt alsnog niet hoger dan 70 graden. Zo'n sensor kost bijna niks (bijv via Winparts). Die van mij was 10 Eur en is onderweg. Bij de Alfa is het omwisselen nog geen minuut werk; kwestie van bout losmaken en weer vastdraaien op de thermostaat. Hoop ook dat dit het oplost.

Dit is 'm, weet niet hoe het er bij jou uitziet maar misschien ook eenvoudig zelf te doen. Pas wel op dat je 'm niet te strak vastzet.
Ik hou het bij de sapjes vervangen en banden wisselen, voor de rest kom ik er niet aan. Goed om te lezen dat het zo klaar is, lijkt me wel de kortste klap dan, ben benieuwt of het bij jou dan wel opgelost is.
Michel1982
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 08.01.2025 - 10:15

volvo440special schreef: 13.01.2025 - 12:21 Onderste radiateurslang wordt wel heet na zo'n rit? Je ziet wel dat zo'n sensor sneuvelt.. Maar dan blijft de aanwijzing of koud of juist heel heet. Maar deze sensor blijft de symptomen van een openstaande thermostaat tonen. Koud bij rijden, warm worden bij stilstand of lage snelheid. 🤔
Ze hebben alles gecheckt, ik heb het toen ook aangegeven of ze dat willen doen. Week na reparatie ben ik al een keer terug gegaan i.v.m. de thermostaat, hebben ze er nog een keer naar gekeken, tempratuur gecheckt en het systeem onder druk gezet/ slangen gecheckt, enige wat naar boven kwam is dat de expansievat lek was, (verloor idd een beetje koelvloeistof) dus dat hadden ze toen nog vervangen dat euvel is iig opgelost ,nu deze nog. sensor is dan de snelste manier en anders de waterpomp ?
Laatst gewijzigd door Michel1982 op 13.01.2025 - 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Michel1982
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 08.01.2025 - 10:15

volvo440special schreef: 13.01.2025 - 12:21 Onderste radiateurslang wordt wel heet na zo'n rit? Je ziet wel dat zo'n sensor sneuvelt.. Maar dan blijft de aanwijzing of koud of juist heel heet. Maar deze sensor blijft de symptomen van een openstaande thermostaat tonen. Koud bij rijden, warm worden bij stilstand of lage snelheid. 🤔
ja is dat logisch ? begin haast te denken dat de nieuwe thermostaat ook defect is.
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1146
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Michel1982 schreef: 13.01.2025 - 13:28
RZA schreef: 13.01.2025 - 13:09 Ik heb momenteel zelfde met m'n Alfa; gisteren de thermostaat vervangen maar temp komt alsnog niet hoger dan 70 graden. Zo'n sensor kost bijna niks (bijv via Winparts). Die van mij was 10 Eur en is onderweg. Bij de Alfa is het omwisselen nog geen minuut werk; kwestie van bout losmaken en weer vastdraaien op de thermostaat. Hoop ook dat dit het oplost.

Dit is 'm, weet niet hoe het er bij jou uitziet maar misschien ook eenvoudig zelf te doen. Pas wel op dat je 'm niet te strak vastzet.
Ik hou het bij de sapjes vervangen en banden wisselen, voor de rest kom ik er niet aan. Goed om te lezen dat het zo klaar is, lijkt me wel de kortste klap dan, ben benieuwt of het bij jou dan wel opgelost is.
20 wielbouten losdraaien en weer vastzetten is 20x zoveel werk en niet makkelijker ;-)
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26875
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Michel1982 schreef: 13.01.2025 - 13:34 en anders de waterpomp ?
Tenzij die stopt met draaien merk je daar niets van in de temperatuur.
Zodra die stopt is de boel in korte tijd veel te warm.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Michel1982
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 08.01.2025 - 10:15

RZA schreef: 13.01.2025 - 13:46
Michel1982 schreef: 13.01.2025 - 13:28
RZA schreef: 13.01.2025 - 13:09 Ik heb momenteel zelfde met m'n Alfa; gisteren de thermostaat vervangen maar temp komt alsnog niet hoger dan 70 graden. Zo'n sensor kost bijna niks (bijv via Winparts). Die van mij was 10 Eur en is onderweg. Bij de Alfa is het omwisselen nog geen minuut werk; kwestie van bout losmaken en weer vastdraaien op de thermostaat. Hoop ook dat dit het oplost.

Dit is 'm, weet niet hoe het er bij jou uitziet maar misschien ook eenvoudig zelf te doen. Pas wel op dat je 'm niet te strak vastzet.
Ik hou het bij de sapjes vervangen en banden wisselen, voor de rest kom ik er niet aan. Goed om te lezen dat het zo klaar is, lijkt me wel de kortste klap dan, ben benieuwt of het bij jou dan wel opgelost is.
20 wielbouten losdraaien en weer vastzetten is 20x zoveel werk en niet makkelijker ;-)
ja daar ben ik ook wat meer bekend mee haha, maar ik zal komend weekend eens even kijken eerst .
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Mijn monteur wil alleen maar originele Volvo thermostaten hebben i.v.m. dit soort gedoe. Aftermarket kan prima zijn, maar ook een aardige kans dat je probleem in de nieuwe thermostaat zelf zit.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Michel1982
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 08.01.2025 - 10:15

Cavanta schreef: 19.01.2025 - 11:07 Mijn monteur wil alleen maar originele Volvo thermostaten hebben i.v.m. dit soort gedoe. Aftermarket kan prima zijn, maar ook een aardige kans dat je probleem in de nieuwe thermostaat zelf zit.
daar had ik ook nog naar gevraagd, ze gaven wel aan dat er een thermostaat in zit voor Volvo, van welk merk moet het zijn ?
Michel1982
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 08.01.2025 - 10:15

RZA schreef: 13.01.2025 - 13:09 Ik heb momenteel zelfde met m'n Alfa; gisteren de thermostaat vervangen maar temp komt alsnog niet hoger dan 70 graden. Zo'n sensor kost bijna niks (bijv via Winparts). Die van mij was 10 Eur en is onderweg. Bij de Alfa is het omwisselen nog geen minuut werk; kwestie van bout losmaken en weer vastdraaien op de thermostaat. Hoop ook dat dit het oplost.

Dit is 'm, weet niet hoe het er bij jou uitziet maar misschien ook eenvoudig zelf te doen. Pas wel op dat je 'm niet te strak vastzet.
En, Sensor inmiddels vervangen ?
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1146
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Ik wilde het afgelopen weekend doen maar heb de verkeerde ontvangen van ze. Aansluiting is anders. Dus weer teruggestuurd en nu zou de juiste onderweg moeten zijn.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Michel1982 schreef: 20.01.2025 - 10:21
Cavanta schreef: 19.01.2025 - 11:07 Mijn monteur wil alleen maar originele Volvo thermostaten hebben i.v.m. dit soort gedoe. Aftermarket kan prima zijn, maar ook een aardige kans dat je probleem in de nieuwe thermostaat zelf zit.
daar had ik ook nog naar gevraagd, ze gaven wel aan dat er een thermostaat in zit voor Volvo, van welk merk moet het zijn ?
Van de Volvo dealer zelf, weet even niet welk merk Volvo daar voor gebruikt.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”