V90 of V60? Een moeilijke keuze

De grotere Volvo's
Plaats reactie
LarsGrand
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 25.04.2017 - 10:59

Goedenavond allemaal,

Na twee jaar met veel plezier in mijn V60 D4 te hebben gereden wordt het langzaam aan tijd voor een nieuwe auto. Ik rijd zo'n 50-60.000km per jaar, dus we lopen al richting de drie ton op de teller.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat het bedrijf dat ik zo'n twee jaar geleden gestart ben heel hard loopt. Als mooie beloning daarvoor aan mezelf had ik eigenlijk al een prachtige V60 T8 Ultra Dark samengesteld bij de dealer. Kleur Silver Dawn, ongeveer alle opties inclusief Bowers & Wilkins. Prachtige auto en ik stond op het punt om de bestelling te plaatsen.

Maar nu komt Volvo ineens met een wel heel interessant alternatief... https://www.volvocars.com/nl/l/c/v90-edition/

Een ramvolle V90 uitzwaaieditie gelimiteerd tot 100 stuks. Met 20" velgen, comfortstoelen met massagefunctie, luchtvering, Bowers & Wilkins speakers, en ongeveer alle andere opties die je je maar kunt bedenken. Normaal gesproken een auto van krap een ton, nu voor 'slechts' €75.995. Doe de trekhaak en gelamineerd glas en nog wat kleine dingetjes erbij en dan zit je net over de 80k. Dat is dus ongeveer dezelfde prijs als de V60 die ik had samengesteld.

Dus nu is de twijfel toch toegeslagen.
Vanmiddag een testritje gemaakt met een S90 Ultra en een V60 Plus R-Design. Verschillen? De S90 lijkt als op een wolk over de weg te zweven. Verslavend comfortabel. Tot je met een beetje pit een bocht om wilt. Dan merk je ineens dat hij daar niet per se voor gebouwd is.
Direct na de testrit ook in de V60 gestapt. Dat merkte ik direct in de eerste bocht. Als je die aanvalt voel je gewoon dat de auto er veel meer zin in heeft. Lekker...

Kortom, de V90 is geweldig op de snelweg. De V60 in iets mindere mate ook, maar die is daar buiten toch net even leuker als rijdersauto. Daarnaast ziet die V60 er net een tikje sportiever uit. Prachtauto.

Uiteraard een behoorlijk luxeprobleem om deze keuze te moeten maken. Ben ik me 100% van bewust.
Toch vroeg ik me af of er hier mensen zijn die meer ervaring hebben in beide auto's en de keuze wat gemakkelijker kunnen maken. Ik ben benieuwd!
Uiteraard zal ik zodra de keuze gevallen is een aantal mooie plaatjes uploaden :)

Thanks! Lars
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3889
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ik denk dat je eigen conclusie de belangrijkste is. En je zelf de beslissing moet maken waar je voorkeur bij ligt.
De V90 is altijd al de comfortabele limo geweest terwijl ik me ook nog de intro van de S60 R-Design herinner; daarmee is het heerlijk snel bochtjes nemen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Graantje
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 01.01.2016 - 16:30
Locatie: Purmerend

Even los van uitvoering en motorisering was en is er voor mij een duidelijke reden voor de V90 te gaan; ruimte. Met twee lange zonen (die dus op hun vader lijken), en wat hobby’s die nog wel eens voor een volle achterbak zorgen maakt dat echt veel verschil. Hebben op vakantie een leen-V60 mee gehad en hoewel dat een heerlijke auto is misten we de extra ruimte zeker. Aan de andere kant; als je die ruimte nu niet mist heb je het kennelijk niet nodig, en de V90 kan nog wel eens wat uitsteken op de gemiddelde parkeerplaats…
V70 D3 2012; de eerste Volvo
V90 D4 P* 2017
V90 D4 P* 2019
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5282
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik heb mijn V60T8 snel ingewisseld voor een V90T8 vooral vanwege het comfort op korte oneffenheden van de eerste series V60T8 dat vond ik echt stug. Door de langere wielbasis is de 90 een heel comfortabele snelweg cruiser hij stuurt wat minder vanzelf in maar kan echt eel hsrd de hoek om hoor. Had de proefrit S90 wel 20 inch? Dat kan de 90 prima hebben qua comfort en maakt hem net wat scherper. Ik zou het wel weten
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dus: wil je een comfortabele cruiser of een meer pittige bochtenridder. Elk voordeel heb ze nadeel, de combi van beiden zal lastig te vinden zijn denk ik. Luchtvering zal de V90 iets strakker maken dan de S90 waar je mee gereden hebt.
Verder geen idee of je een BV hebt of ZZP'er maar in dat laatste geval kun je de auto voor IB en BTW apart etiketteren zoals dat heet. Ik rijd mijn XC90 voor de IB privé (en declareer 23 cent aan de zaak) en voor de BTW zakelijk (met dus vooraftrek van BTW belaste kosten). Ik betaal liever geen 25% bijtelling over bijna een ton. Succes met afwegen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21134
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Tja ik kan de ruimte in de V90 elke dag weer waarderen.
Heb een Rdesign T6 nu op 18" en daarmee is het heerlijk sturen, dat hard rijden is in NL wel gedaan net als een potje sturen van bocht naar bocht.
Die V90 is bomvol tegen een hele fijne prijs, ik wist het ook wel.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3889
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Mooie objectieve vergelijking op heel veel aspecten tussen de V60 en V90:
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Het zijn beide heerlijke wagens. De V60 idd met een accent op dynamiek, en de V90 op comfortabel cruisen. Vergelijk het met een 3 en een 5-serie.

Wat al genoemd is, de V90 is wel een flink grote (lange) wagen, en daardoor in de stad misschien net wat minder praktisch dan een V60. Met rijden merk je daar overigens niks van vind ik, voelt helemaal niet groot en log.

De V90 aanbieding is zó mooi dat voor mij de keuze uiteindelijk ook duidelijk zo zijn.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4281
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Je kan het ook anders bekijken : eens je een bepaalde leeftijd hebt, zegge bijvoorbeeld 50, dan ga je comfort wat meer waarderen en dan is een V90 de juiste keuze. Maar hoewel je er met sprekend gemak veuls te hard mee kan rijden, is het geen bochtenridder. Op een Ardens of Alpijns bergweggetje zou een potente V60 het betere gereedschap zijn. Helaas spendeer ik maar pakweg 5 % van mijn rijtijd aan bergweggetjes, en geniet ik 95 % van de tijd van het comfort van de V90.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3889
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Fulaks schreef: 14.02.2025 - 15:21 Helaas spendeer ik maar pakweg 5 % van mijn rijtijd aan bergweggetjes, en geniet ik 95 % van de tijd van het comfort van de V90.
Imo een misvatting: lekkerder sturen/meer gevoel in de bochten merk je bij elke stuuruitslag, ook bij bijv. van rijbaan wisselen op de snelweg.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
kawazxr
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

Ja een beetje luxe probleem, nee zonder gekheid dit blijft een lastige keuze en met de kilometers die je per jaar maakt is het misschien de V90 de juiste en zeker met deze zeer mooie aanbieding. De V60 heb je wel heel mooi samengesteld zo en is misschien de betere keuze maar een dikke V90 is wel de TOP, lastig hoor maar succes met je keuze.
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1294
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Mijn vrouw moest vandaag voor het eerst alleen weg met de V90 T8 (twee weken geleden opgehaald, sindsdien is ze geveld door de griep). Komt ze thuis en bijna overdreven enthousiast zei ze: "Wat een enorm fijne auto is dat!. Echt veel fijner dan de vorige (een V60 CC B5 pro MY 21). Zo enthousiast hoor ik haar zelden over auto's :-) Zij kiest dus duidelijk voor de V90!
LarsGrand
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 25.04.2017 - 10:59

Grappig om te zien dat de voorkeur overwegend naar de V90 uit gaat. Van een auto forum verwacht je toch meestal wel dat het sportieve hoog op het waarderingslijstje staat.
Dank voor de reacties allemaal. Het is inderdaad de afweging comfort/sportief. Wat vind je belangrijker in je auto.

Met de kilometers die ik rijd (vandaag weer 430km...) is zo'n V90 misschien inderdaad toch wel heel erg lekker. Dat dacht ik het laatste uurtje terug naar Amsterdam vandaag ook wel. Keuzes keuzes...

De ruimte is voor nu nog niet per se een issue. Mijn vriendin en ik zijn beide 30 jaar oud en we hebben nog geen kinderen. Als we die met een paar jaar krijgen zien we dan wel weer. Die passen de eerste jaren toch wel in een V60. Zelfs mijn huidige V60 van 2016 voldoet prima.

Ik zal eens kijken of ik beide auto's een dag mee kan nemen bij de dealer om ze wat langer aan de tand te voelen. Eens kijken hoe ik het verschil waardeer na 300km van afspraak naar afspraak. Lijkt me toch dat een V60 toch ook al zeer comfortabel is met dit soort afstanden.

Ik houd jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10522
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ui ervaring kan ik zeggen dat beide aut’s meer dan oké zijn. Ook op lange reizen. 2x een V90 D4 gereden waarbij de laatste een R-Design was, verlaagd dus en op 20” wielen stond. Een DIJK van een auto! De V60 was een T6 ook R-Design en niet verlaagd maar wel op 20” wielen.

Persoonlijk vond ik de laatste V90 de auto die met meest aansprak. Veel lol mee gehad en beleeft. Maar de AWD vd V60 was ook erg aangenaam. AWD geeft in winterse omstandigheden en vochtig terrein een absolute meerwaarde. Zeker met caravan erachter.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”