Wat is het maximale vermogen/ koppel voor een Aisin TF80

Plaats reactie
V502.4i
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 26.08.2021 - 20:24

Sinds December vorig jaar ben ik een gelukkige eigenaar geworden van een V60 3.0 T6. Helaas waren de accu en bobines al vrij snel aan vervanging toe bij 173k. Omdat de bobines schijnbaar een kwaal zijn heb ik gekozen voor ipd bobines welke beter zouden moeten zijn.

Nu ben ik wat met vdash bezig geweest en zag dat deze een stage 2 heeft met 330pk en 495nm koppel.
Ook is er een turbo kit verkrijgbaar goed voor 400-450pk.

Maar als ik ga zoeken dan krijg ik gegevens te zien dat deze versnellingsbak maximaal 440nm koppel aan kan, dat zou betekenen dat deze al aan zijn max zit, heeft iemand misschien meer ervaring/info mbt deze versnellingsbak en wat de maximale waardes zijn? Vermogen is leuk maar niet als de boel in de soep loopt 😂
Volvo V50 2.4i 2004
Volvo V60 3.0 T6 2012 R-design
redracer
4th Gear member
Berichten: 759
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

hier een stukje van obbetuning uit een ander topic

Jou TF71 van aisin warner kan een max (continue) koppel van 300nm hebben, een piek van +80nm is geen probleem, bij +100nm geeft solenoid 5 een storing .
Dat is onze ervaring tot nu toe.
De TF80 familie heeft een max koppel van 440, 80nm daar bovenop is eveneens geen probleem.

oftewel niks meer aan doen 😅👍🏻
V502.4i
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 26.08.2021 - 20:24

Lekker geregeld door Volvo dan 😅😒

Bedankt voor de informatie in elk geval 🙂
Volvo V50 2.4i 2004
Volvo V60 3.0 T6 2012 R-design
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14493
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Nog aanvulling op antwoord van redracer: https://www.obbetuning.nl/tunen-en-automaat/
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1375
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Volgens Wikipedia zou 400 Nm het maximum zijn, hoewel bijvoorbeeld Opel hem ook voor de Insignia OPC in zet die ik dacht 420 Nm heeft. Veel marge heeft die dus niet.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
V502.4i
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 26.08.2021 - 20:24

EVV schreef: 04.05.2025 - 09:43 Volgens Wikipedia zou 400 Nm het maximum zijn, hoewel bijvoorbeeld Opel hem ook voor de Insignia OPC in zet die ik dacht 420 Nm heeft. Veel marge heeft die dus niet.
Dat is dus ook info wat ik tegen kwam maar dat zal betekenen dat Volvo daar dus al overheen zit met 440nm koppel.

Ik kan niet begrijpen dat ze zo'n bak die ergens toch al wel verouderd is achter zo'n blok met potentie zetten.

Al lees ik vaker verhalen dat motoren beperkt worden door automaat bakken.
Volvo V50 2.4i 2004
Volvo V60 3.0 T6 2012 R-design
V502.4i
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 26.08.2021 - 20:24

Bover schreef: 04.05.2025 - 06:55 Nog aanvulling op antwoord van redracer: https://www.obbetuning.nl/tunen-en-automaat/
Obbetuning was ik al bekend mee, deze bak is zelflerend en dus niks bij aan te passen. 🙂
Volvo V50 2.4i 2004
Volvo V60 3.0 T6 2012 R-design
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1094
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Waarom Volvo een verwijt maken?
Volvo heeft een geschikte bak gemonteerd voor de 3.0 zes cilinder.

Wie wil tunen zal ook andere zaken moeten veranderen aan de auto. Remmen, versnellingsbak en banden komen dan in beeld.
V502.4i
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 26.08.2021 - 20:24

WillyWortel2 schreef: 04.05.2025 - 12:17 Waarom Volvo een verwijt maken?
Volvo heeft een geschikte bak gemonteerd voor de 3.0 zes cilinder.

Wie wil tunen zal ook andere zaken moeten veranderen aan de auto. Remmen, versnellingsbak en banden komen dan in beeld.

Dat laatste is klinkklare onzin, je auto mag een vermogen toename hebben van maximaal 20% voordat deze een herkeuring moet hebben, dus aangepaste remmen etc. Banden daar ben je zelf bij maar niemand verplicht je voor merk A of Z.

Dat gezegd hebbende, heeft Volvo een eigenlijk gewoon bezuinigd als je een bak welke maximaal 440nm kan hebben achter een blok zet wat pas begint bij 440nm. Los van het feit of je nou wel of niet gaat tunen zit de bak volgens de cijfers al aan de grens.
De polestar tune vanuit Volvo geeft 480nm? Wat dus volgens de cijfertjes ook niet goed zou moeten zijn.

Maar goed ik ben hier ook verder niet voor een discussie, ik ben hier voor het vergaren van informatie voor mij en misschien anderen met mij aangezien de 3.0 T6 vaak een besproken blok is met veel open einden.
Volvo V50 2.4i 2004
Volvo V60 3.0 T6 2012 R-design
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1094
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Nee, Volvo heeft een passende automaat gemonteerd in de T6.
Dat heeft niets te maken met een wettelijk voorschrift dat in Nederland gehanteerd wordt.
In Duitsland en Zwitserland voldoet de T6 na tuning niet meer aan de typegoedkeuring.
In die landen vervalt de verzekering tenzij de wijzigingen door het Strassenverkehrsamt zijn goedgekeurd en aangemeld worden op het kenteken.

De Aisin automaatbakken die Volvo toepast voldoen uitstekend. Ze halen in de meeste gevallen 500.000 km zonder problemen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6414
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

V502.4i schreef: 04.05.2025 - 14:20 ...Maar goed ik ben hier ook verder niet voor een discussie...
Waarom ga je de discussie dan aan en doe je best wel stellige uitspraken dan? En discussie is op zich trouwens niets mis mee, kunnen we alleen maar meer van elkaar leren toch?
Ik lees op internet meerdere max. torque waarden: 400, 440, 450 en ook 480. En dan is er ook nog iets als continue- of tijdelijke (piek-)belasting waar hier een verschil in kan zitten. Kan op de website van AW geen specificatieblad vinden, alleen dat er voor Volvo een afgeleide bak is geweest (TF-80SD).
Als ik deze website mag geloven (niet alles op wiki is 100% accuraat): https://gearboxlist.com/aisin/tf-80sc/
dan lees is een max. torque van tot 450 Nm. Dus als Volvo de T6 afregelt op max 440 dan zit dan zou dat binnen de norm van Volvo zelf zitten. En als Polestar met behoud van garantie 480Nm op de T6 levert dan is ook dat binnen de marges die de fabrikant van de bak opgeeft.
En dan nog houdt elke fabrikant marges aan, dus zit je met die 480 waarschijnlijk nog niet aan de max, maar blijft het wel heel (over langere tijd). Kortom, misschien ligt het allemaal iets genuanceerder dan jij hier neerschrijft?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1094
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Een automaatbak van Aisin stort echt niet meteen in elkaar wanneer daar een motor voor staat die meer koppel produceert dan de aanbeveling van Aisin.
Je moet er wel rekening mee houden dat die bak het minder lang volhoudt dan wij van Aisin gewend zijn.
De maximale belastbaarheid die Aisin opgeeft garandeert de lange levensduur die wij van Aisin gewend zijn.
Bij grotere belasting zal de levensduur aanzienlijk kleiner worden.
Wie daar geen probleem mee heeft kan zich uitleven op het upgraden van de 3,0 L turbomotor.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Je kan er nog voor kiezen om een grote turbo te monteren maar wel het koppel te beperken. Meer dan 400pk is nog steeds mogelijk: 480nm bij 6000 toeren is 410pk. Lijkt me ook fijner: een motor die blijft trekken ipv een schop in je rug en dan weer inzakken. Is ook een benadering die Porsche kiest.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1561
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

De S/V60 Polestar met de heerlijke 6 cilinder gebruikt dezelfde AW TF-80SC (Aisin AWF21) versnellingsbak, en deze hebben standaard al 500Nm.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”