Pagina 1 van 1

Aankoopadvies

Geplaatst: 28.06.2025 - 14:08
door Metro '82
Hallo,

Kan iemand mij vertellen wat de aandachtspunten/problemen zijn bij de aankoop van een V40 T2 van 2018? Het gaat om een 2.0L motor met handgeschakelde 6-bak.

Alvast bedankt, Bert.

Aankoopadvies

Geplaatst: 29.06.2025 - 14:49
door xxbv92
We hebben een 2.0 t2 nu 4,5 jaar, zo’n 60k kilometers gereden, staat nu op 120,000 km. Met oliebeurten (doe ik zelf om 15,000 km) remolie/verversing, rem blokken, lucht en interieur filters, bougies, ruitenwissers, accu en banden na niks bijzonders aan gehad.
Er is een fluitgeluid, dat zijn de balansassen onder in het carter, deze zijn tijdens de garantie vervangen (fluit nog). Doen er veel, de xc 40 leenauto die ik kreeg deed het ook.
Heb em laten tunen is nu zo’n 2 jaar een t4 en een half, dat is dag en nacht verschil. Geen gek olie/benzine verbruik.
Verder is die van ons een basis versie, wat er niet op zit kan niet kapot.
O ja, wat opvalt, de stoffen stoelbekleding geeft rare vlekken zonder dat er iets geknoeid is, oliepeilen is digitaal, er is geen benzinedop (klepjes). Hij geeft zelf gas als ie in versnelling staat en je koppeling oplaat.
Na 10 jaar of 150,000 km moet de distributie.
Onze 5 cilinder S40 2.4 die we hiervoor hadden liep wel duidelijk soepeler. De v40 zelf vind ik wel weer veel degelijker aanvoelen.
Hoop dat je er wat aan hebt

Aankoopadvies

Geplaatst: 29.06.2025 - 18:11
door vankol
Heb ook T2 Nordic+ 2016
gekocht op 56.000 nu 175.000 zonder problemen.
Alleen nieuwe accu, en een keer gebroken veer.
Laat je nooit staan (als de accu goed is) :)

Heb ook een tuning tot T4 specs. laten doen, zonder probleem met koppeling handbak en olie verbruik.
Verbruik is met gemak 1:15 als ik mijn best doe haal ik 1:18.

Ook android auto/carplay er in gezet.
Heerlijk, en een beetje bij de tijd.

Dat de auto een beetje gas geeft als je de koppeling oplaat komen komt omdat deze elektronisch is. dan slaat de auto minder snel af.

Aankoopadvies

Geplaatst: 05.07.2025 - 22:03
door bburg
V40 Nordic+ T2 Geartronic uit 2017. Nieuw gekocht en nu op 116.000 km.
Rond de 90.000 accu vervangen (preventief, regelmatig melding op display)
Afgelopen april remschijven en remblokken voor (1e keer!).
Beide voorveren vervangen (breuk). Lees ik overigens vaker bij de V40.
Paar setjes nieuwe banden. Al 2x gecupte achterbanden meegemaakt. Na uitlijning lijkt het nu goed te gaan.
Verder regulier onderhoud volgens schema bij dealer..

Aankoopadvies

Geplaatst: 31.08.2025 - 16:24
door cemelum
bburg schreef: 05.07.2025 - 22:03 Beide voorveren vervangen (breuk). Lees ik overigens vaker bij de V40.
Vraag over de voorveren - hoe merkte je dat ze gebroken waren? Of kwam je er tijdens een inspectie achter?

Aankoopadvies

Geplaatst: 31.08.2025 - 18:24
door V52
cemelum schreef: 31.08.2025 - 16:24
bburg schreef: 05.07.2025 - 22:03 Beide voorveren vervangen (breuk). Lees ik overigens vaker bij de V40.
Vraag over de voorveren - hoe merkte je dat ze gebroken waren? Of kwam je er tijdens een inspectie achter?
Bij mij bij een beurt/apk, een grapje van €640 ex btw.

Aankoopadvies

Geplaatst: 31.08.2025 - 23:51
door bburg
V52 schreef: 31.08.2025 - 18:24
cemelum schreef: 31.08.2025 - 16:24
bburg schreef: 05.07.2025 - 22:03 Beide voorveren vervangen (breuk). Lees ik overigens vaker bij de V40.
Vraag over de voorveren - hoe merkte je dat ze gebroken waren? Of kwam je er tijdens een inspectie achter?
Bij mij bij een beurt/apk, een grapje van €640 ex btw.
Dat klopt. Ook bij mij. Tijdens rijden weinig van gemerkt.

Aankoopadvies

Geplaatst: 31.08.2025 - 23:56
door bburg
bburg schreef: 05.07.2025 - 22:03 V40 Nordic+ T2 Geartronic uit 2017. Nieuw gekocht en nu op 116.000 km.
Rond de 90.000 accu vervangen (preventief, regelmatig melding op display)
Afgelopen april remschijven en remblokken voor (1e keer!).
Beide voorveren vervangen (breuk). Lees ik overigens vaker bij de V40.
Paar setjes nieuwe banden. Al 2x gecupte achterbanden meegemaakt. Na uitlijning lijkt het nu goed te gaan.
Verder regulier onderhoud volgens schema bij dealer..
Nieuw: Airco liet het steeds na ongeveer een half uur afweten. Bij laten vullen. Ik maar denken in mijn simpelheid dat dit tijdens elke ‘grote’ beurt wordt gecontroleerd.

Aankoopadvies

Geplaatst: 01.09.2025 - 09:15
door vankol
cemelum schreef: 31.08.2025 - 16:24
bburg schreef: 05.07.2025 - 22:03 Beide voorveren vervangen (breuk). Lees ik overigens vaker bij de V40.
Vraag over de voorveren - hoe merkte je dat ze gebroken waren? Of kwam je er tijdens een inspectie achter?
Het is maar net op welke plek ze breken, bij mij hoorje je het kraken al ik over een drempel reed en instuurde. mijn zoon kwam er pas achter bij de APK en had niets gemerkt verder

Aankoopadvies

Geplaatst: 01.09.2025 - 10:24
door BkB
Bij mij is rond de 150.000 km de Re veer gebroken (tijdens APk en beurt hersteld) en bij 164000 km ging de Li veer. Deze apart laten vervangen voor € 250 door lokaal algemeen garagebedrijf

Aankoopadvies

Geplaatst: 01.09.2025 - 11:59
door vankol
Even over de T2 motor die ik erin heb zitten, getuned door Rica naar T4 spec. (190pk)

Afgelopen vakantie 3500 km gereden in Frankrijk in alle omstandigheden zoals klimmen in bergen, route de solei en Peage waar je lekker 130 door kan rijden.
Alles bij elkaar 1:16.5 gereden gemeten aan de pomp, bc gaf 1:17.5 aan.
Dat vind ik heel zuinig, met normale E95 benzine
Daar hoef je geen 1 liter 3 cilnder voor te nemen.
Heb nu bijna 180.000 km gereden en er betrouwbaar, geen olie bij vullen 1e koppeling nog.
Dit jaar laat ik de distibutieriem vervangen.

Aankoopadvies

Geplaatst: 01.09.2025 - 13:40
door mltvolvo
Mijn V40 met 2.0L motor nieuw zakelijk geleased in 2017 en er in gereden tot ca 144.000Km.
Geen defecten alleen regulier onderhoud.
Aan het begin een keer een nieuwe set remschijven (onder garante), deze waren krom.
Voor de rest altijd starten en rijden.

Aankoopadvies

Geplaatst: 02.09.2025 - 17:43
door sequence
Heb een paar jaar een T2 gehad, de eerste versnelling vond ik erg kort. Zodra je wegrijd kun je al naar de 2.
Nu een T3 maar dat is een automaat...