Gestrand op weg naar de RDW keuring - accu laadt niet meer op

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Geert1975
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17.01.2022 - 14:10

Hallo,

Vandaag was het dan zover: met de voor mij nieuwe 245 uit 1984 naar de RDW voor de keuring. Halverwege begaf de auto het, nadat eerst verschillende meters uit uitgevallen waren. Gelukkig wilde bood een heel aardige meneer aan ons naar de RDW te slepen om toch de keuring te kunnen doen.

Daar is de accu bijgeladen en toen starte de auto weer. Het accu-lampje brand een beetje (lijkt eerder zachtjes gloeien dan echt branden). De auto bleef even draaien en toen was de accu weer leeg.

ANWB erbij gehad: diagnose - de dynamo werkt nog wel, maar de aansturing is niet goed (geeft geen signaal). Door even 2 zaken bij draaiende motor op de dynamo met elkaar te verbinden, laadt hij wel weer (althans als de motor blijft draaien, bij herstart is datzelfde trucje nodig).

Mijn vraag: heeft iemand soortgelijk probleem gehad en wat was de oplossing?
Zelf denk ik dat er iets niet goed zit in het circuit (corrosie op kabeltjes) of dat het accu-waarschuwingslampje (dat zo begrijp ik meerdere functies heeft) niet goed meer is.

Alle tips/suggesties welkom - ik realiseer me dat ik af en toe zal moeten sleutelen, maar dat ik de RDW niet zou halen op dag 1 had ik niet verwacht :-)

Groet Geert
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 31120
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Kan de spanningsregelaar zijn of versleten koolborstels.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Geert1975
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17.01.2022 - 14:10

lint schreef: 29.09.2025 - 17:45 Kan de spanningsregelaar zijn of versleten koolborstels.
Dank je - ik denk dat ik de koolborstels uit kan sluiten, aangezien de dynamo na het "trucje" wel gewoon de accu laadt. Zal me verder verdiepen in de spanningsregelaar.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”