Zelf onderhoud doen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Hoevaak doen jullie een motorolie flush ?
Ik heb het de laatste beurt gedaan...zo'n 8.000 km terug.
Ik twijfel erover om dit bij elke beurt te doen.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Nog nooit gedaan en ga dit ook nooit doen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ik heb het ook nog nooit gedaan. Gewoon om de 15K nieuwe olie er in, dan hoeft dat niet.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

dbosker heeft dat (laatst) gedaan met spul van Forté. Die kan daar vast en zeker meer van vertellen. Dick, kom er eens in!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
pieneman
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
Locatie: Noord-Holland

kuupertie schreef:Hoevaak doen jullie een motorolie flush ?
Ik heb het de laatste beurt gedaan...zo'n 8.000 km terug.
Ik twijfel erover om dit bij elke beurt te doen.
Er wordt gesproken over Forté en een product van Tunap (327). Google geeft als resultaat toch goede ervaringen, zelfs van gebruikers die het beroepsmatig inzetten.

Heeft dit overigens merkbaar effect gehad bij jou? Meen me te herinneren dat jij iets had met een tikkende motor, of iets gerelateerd aan je nokkenas, enige tijd geleden.

Aangezien je bij het verversen van de olie niet alles eruit krijgt blijft er toch een deel van deze substantie achter in je blok. Ondanks de kleine hoeveelheid vraag ik me af of dit dan niet schadelijk is voor bijvoorbeeld de werking van je filter/pomp/etc?

Bedankt.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Kuupertie had gedonder met z'n injectie. En dat is klaar.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gast

ik heb Forté met het oliewisselen gebruikt.
Auto eerst warm draaien.
Dan de motorflush toevoegen, niet gaan rijden, maar ongeveer 20-30 minuten met stationair/iets verhoogd stationair toerental laten draaien.
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... Flush.html

olie + filter verversen

Bij de nieuwe olie een flesje Forté Top End Treatment toegevoegd (erop letten dat je niet teveel olie toevoegt, dus rekening houden met de hoeveelheid TET die je toevoegt aan de olie.
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... tment.html
Als je de olie heb ververst + TET hebt toegevoegd, gelijk nog een stukje gaan rijden, zodat de boel lekker wordt vermengd en in het blok komt.

Ik moet zeggen dat de boel daarna wel weer mooi (geruisloos) liep (kan natuurlijk ook verbeelding zijn). De boel is in elk geval mooi schoongespoeld.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

De dealer heeft dat bij mijn lesauto ook gedaan, ik merkte achteraf geen enkel verschil. Niet in het brandstofverbruik, niet in de trillingen en niet in het olieverbruik.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Gebruik liever geen olieadditieven. Als je goede merkolie gebruikt is dit absoluut af te raden en totaal onnodig. Die zooi kan de werking van de additieven in de olie teniet doen waardoor die zijn werk niet meer doen. Zo zijn er bijv. toevoegingen die de antischuim additief in de olie onwerkzaam maakt. En schuimende olie smeert niet best meer. Op de langere termijn ontstaat er dan motor schade. En zo zijn er nog veel meer andere nadelen. Een motorflush alleen doen bij erg hoge km stand bij een auto die zijn olie beurten niet op tijd heeft gehad en dus intern vervuild is en maar eenmalig. Moderne olie voorkomt 100% interne vervuiling. Daar is het voor ontworpen, de additieven erin zijn helemaal op elkaar afgestemd. Die moet je niet gaan ontregelen met een onnodig en zelfs schadelijk extra additief.
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

injectie problemen en klepstoterproblemen zijn inderdaad over. Niet opgelost met flush overigens. Ik vraag me alleen af hoe vaak een flush voor de olieverversing zin heeft. Ik heb het dus niet over additieven.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Een flush is onnodig als er geen echte reden toe is. Moderne synthetische en semi synthetische olie is zo goed dat er geen vervuiling ontstaat. Dus alleen als er heel lang met olie doorgereden is en er teer uitloopt bij het verversen. Of als de olie door schade vervuild is. En dan volstaat het nog in 90% van de gevallen om de olie en filter na ong. 1000km gewoon een keer extra te vervangen. Dat is een heel stuk veiliger.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Iroll schreef:Gebruik liever geen olieadditieven. Als je goede merkolie gebruikt is dit absoluut af te raden en totaal onnodig. Die zooi kan de werking van de additieven in de olie teniet doen waardoor die zijn werk niet meer doen. Zo zijn er bijv. toevoegingen die de antischuim additief in de olie onwerkzaam maakt. En schuimende olie smeert niet best meer. Op de langere termijn ontstaat er dan motor schade. En zo zijn er nog veel meer andere nadelen. Een motorflush alleen doen bij erg hoge km stand bij een auto die zijn olie beurten niet op tijd heeft gehad en dus intern vervuild is en maar eenmalig. Moderne olie voorkomt 100% interne vervuiling. Daar is het voor ontworpen, de additieven erin zijn helemaal op elkaar afgestemd. Die moet je niet gaan ontregelen met een onnodig en zelfs schadelijk extra additief.
+1!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Ik heb gisteren mijn S60 ook zelf een beurtje gegeven. Dit alles onder het toeziend oog van een ervaren sleutelaar. Erg leuk om te doen en het valt allemaal reuze mee.
Nieuwe luchtfilter, brandstoffilter, oliefilter en de olie ververst. Bij de Volvo specialist een nieuw ringetje gehaald voor de carterplug en meteen de inlaatbuis en mixer van de EGR opnieuw schoongemaakt. Na 20 duizend kilometer zit er toch best weer veel troep in.

Verder zijn er nieuwe banden op de zomervelgen gezet, maar omdat dit geen orginele velgen zijn moest er echt veel plaklood op.... Ik zit er nu over te denken om een originele set te kopen, maar ja, ze zijn nu al uitgebalanceerd...

Kosten: €107
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Musicus, dat klinkt als muziek in de oren. Goed bezig!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9313
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Dan heb je mooi even 200 euro bespaard :)

Orginele velgen kosten ook een vermogen. Zou je voor dat beetje moeite elke xxx kilometer zo veel geld neer leggen?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
nauticbluepearl
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38

JeroenSpock schreef:Orginele velgen kosten ook een vermogen. Zou je voor dat beetje moeite elke xxx kilometer zo veel geld neer leggen?
Iedere XXX kilometer nieuwe velgen? ik wist niet dat velgen ook een slijtageonderdeel is...
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Musicus schreef:
Verder zijn er nieuwe banden op de zomervelgen gezet, maar omdat dit geen orginele velgen zijn moest er echt veel plaklood op.... Ik zit er nu over te denken om een originele set te kopen, maar ja, ze zijn nu al uitgebalanceerd...

Kosten: €107
nauticbluepearl schreef:
JeroenSpock schreef:Orginele velgen kosten ook een vermogen. Zou je voor dat beetje moeite elke xxx kilometer zo veel geld neer leggen?
Iedere XXX kilometer nieuwe velgen? ik wist niet dat velgen ook een slijtageonderdeel is...
Hij bedoeld denk ik dat het plaklood over iedere 30.000km goedkoper is dan een set andere (originele) velgen en je dus goedkoper uit zou zijn om dat gewoon zo te laten.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

Denk dat hij twee dingen bedoeld.

1, Nieuwe velgen kosten veel geld.

2, Dat het maar een kleine moeite is om zelf onderhoud te doen en €200 euro te sparen.
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

ovlov058 schreef:Denk dat hij twee dingen bedoeld.

1, Nieuwe velgen kosten veel geld.

2, Dat het maar een kleine moeite is om zelf onderhoud te doen en €200 euro te sparen.
Dat denk ik ook.

Omdat m'n wielen nu zijn uitgebalanceerd is er niet meer echt noodzaak om nu te zoeken naar nieuwe velgen. Behalve dat het er wat beter uit ziet met minder plaklood....
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Behalve dat het er wat beter uit ziet met minder plaklood....
Mag toch hopen dat ze bij het balanceren het plakzink aan de binnenkant van de velgen hebben geplakt?
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”