Hoevaak doen jullie een motorolie flush ?
Ik heb het de laatste beurt gedaan...zo'n 8.000 km terug.
Ik twijfel erover om dit bij elke beurt te doen.
Zelf onderhoud doen
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Nog nooit gedaan en ga dit ook nooit doen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ik heb het ook nog nooit gedaan. Gewoon om de 15K nieuwe olie er in, dan hoeft dat niet.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
dbosker heeft dat (laatst) gedaan met spul van Forté. Die kan daar vast en zeker meer van vertellen. Dick, kom er eens in!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- pieneman
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
- Locatie: Noord-Holland
Er wordt gesproken over Forté en een product van Tunap (327). Google geeft als resultaat toch goede ervaringen, zelfs van gebruikers die het beroepsmatig inzetten.kuupertie schreef:Hoevaak doen jullie een motorolie flush ?
Ik heb het de laatste beurt gedaan...zo'n 8.000 km terug.
Ik twijfel erover om dit bij elke beurt te doen.
Heeft dit overigens merkbaar effect gehad bij jou? Meen me te herinneren dat jij iets had met een tikkende motor, of iets gerelateerd aan je nokkenas, enige tijd geleden.
Aangezien je bij het verversen van de olie niet alles eruit krijgt blijft er toch een deel van deze substantie achter in je blok. Ondanks de kleine hoeveelheid vraag ik me af of dit dan niet schadelijk is voor bijvoorbeeld de werking van je filter/pomp/etc?
Bedankt.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Kuupertie had gedonder met z'n injectie. En dat is klaar.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
ik heb Forté met het oliewisselen gebruikt.
Auto eerst warm draaien.
Dan de motorflush toevoegen, niet gaan rijden, maar ongeveer 20-30 minuten met stationair/iets verhoogd stationair toerental laten draaien.
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... Flush.html
olie + filter verversen
Bij de nieuwe olie een flesje Forté Top End Treatment toegevoegd (erop letten dat je niet teveel olie toevoegt, dus rekening houden met de hoeveelheid TET die je toevoegt aan de olie.
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... tment.html
Als je de olie heb ververst + TET hebt toegevoegd, gelijk nog een stukje gaan rijden, zodat de boel lekker wordt vermengd en in het blok komt.
Ik moet zeggen dat de boel daarna wel weer mooi (geruisloos) liep (kan natuurlijk ook verbeelding zijn). De boel is in elk geval mooi schoongespoeld.
Auto eerst warm draaien.
Dan de motorflush toevoegen, niet gaan rijden, maar ongeveer 20-30 minuten met stationair/iets verhoogd stationair toerental laten draaien.
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... Flush.html
olie + filter verversen
Bij de nieuwe olie een flesje Forté Top End Treatment toegevoegd (erop letten dat je niet teveel olie toevoegt, dus rekening houden met de hoeveelheid TET die je toevoegt aan de olie.
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... tment.html
Als je de olie heb ververst + TET hebt toegevoegd, gelijk nog een stukje gaan rijden, zodat de boel lekker wordt vermengd en in het blok komt.
Ik moet zeggen dat de boel daarna wel weer mooi (geruisloos) liep (kan natuurlijk ook verbeelding zijn). De boel is in elk geval mooi schoongespoeld.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
De dealer heeft dat bij mijn lesauto ook gedaan, ik merkte achteraf geen enkel verschil. Niet in het brandstofverbruik, niet in de trillingen en niet in het olieverbruik.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Gebruik liever geen olieadditieven. Als je goede merkolie gebruikt is dit absoluut af te raden en totaal onnodig. Die zooi kan de werking van de additieven in de olie teniet doen waardoor die zijn werk niet meer doen. Zo zijn er bijv. toevoegingen die de antischuim additief in de olie onwerkzaam maakt. En schuimende olie smeert niet best meer. Op de langere termijn ontstaat er dan motor schade. En zo zijn er nog veel meer andere nadelen. Een motorflush alleen doen bij erg hoge km stand bij een auto die zijn olie beurten niet op tijd heeft gehad en dus intern vervuild is en maar eenmalig. Moderne olie voorkomt 100% interne vervuiling. Daar is het voor ontworpen, de additieven erin zijn helemaal op elkaar afgestemd. Die moet je niet gaan ontregelen met een onnodig en zelfs schadelijk extra additief.
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
injectie problemen en klepstoterproblemen zijn inderdaad over. Niet opgelost met flush overigens. Ik vraag me alleen af hoe vaak een flush voor de olieverversing zin heeft. Ik heb het dus niet over additieven.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Een flush is onnodig als er geen echte reden toe is. Moderne synthetische en semi synthetische olie is zo goed dat er geen vervuiling ontstaat. Dus alleen als er heel lang met olie doorgereden is en er teer uitloopt bij het verversen. Of als de olie door schade vervuild is. En dan volstaat het nog in 90% van de gevallen om de olie en filter na ong. 1000km gewoon een keer extra te vervangen. Dat is een heel stuk veiliger.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
+1!Iroll schreef:Gebruik liever geen olieadditieven. Als je goede merkolie gebruikt is dit absoluut af te raden en totaal onnodig. Die zooi kan de werking van de additieven in de olie teniet doen waardoor die zijn werk niet meer doen. Zo zijn er bijv. toevoegingen die de antischuim additief in de olie onwerkzaam maakt. En schuimende olie smeert niet best meer. Op de langere termijn ontstaat er dan motor schade. En zo zijn er nog veel meer andere nadelen. Een motorflush alleen doen bij erg hoge km stand bij een auto die zijn olie beurten niet op tijd heeft gehad en dus intern vervuild is en maar eenmalig. Moderne olie voorkomt 100% interne vervuiling. Daar is het voor ontworpen, de additieven erin zijn helemaal op elkaar afgestemd. Die moet je niet gaan ontregelen met een onnodig en zelfs schadelijk extra additief.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ik heb gisteren mijn S60 ook zelf een beurtje gegeven. Dit alles onder het toeziend oog van een ervaren sleutelaar. Erg leuk om te doen en het valt allemaal reuze mee.
Nieuwe luchtfilter, brandstoffilter, oliefilter en de olie ververst. Bij de Volvo specialist een nieuw ringetje gehaald voor de carterplug en meteen de inlaatbuis en mixer van de EGR opnieuw schoongemaakt. Na 20 duizend kilometer zit er toch best weer veel troep in.
Verder zijn er nieuwe banden op de zomervelgen gezet, maar omdat dit geen orginele velgen zijn moest er echt veel plaklood op.... Ik zit er nu over te denken om een originele set te kopen, maar ja, ze zijn nu al uitgebalanceerd...
Kosten: €107
Nieuwe luchtfilter, brandstoffilter, oliefilter en de olie ververst. Bij de Volvo specialist een nieuw ringetje gehaald voor de carterplug en meteen de inlaatbuis en mixer van de EGR opnieuw schoongemaakt. Na 20 duizend kilometer zit er toch best weer veel troep in.
Verder zijn er nieuwe banden op de zomervelgen gezet, maar omdat dit geen orginele velgen zijn moest er echt veel plaklood op.... Ik zit er nu over te denken om een originele set te kopen, maar ja, ze zijn nu al uitgebalanceerd...
Kosten: €107
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Musicus, dat klinkt als muziek in de oren. Goed bezig!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9313
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Dan heb je mooi even 200 euro bespaard
Orginele velgen kosten ook een vermogen. Zou je voor dat beetje moeite elke xxx kilometer zo veel geld neer leggen?

Orginele velgen kosten ook een vermogen. Zou je voor dat beetje moeite elke xxx kilometer zo veel geld neer leggen?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38
Iedere XXX kilometer nieuwe velgen? ik wist niet dat velgen ook een slijtageonderdeel is...JeroenSpock schreef:Orginele velgen kosten ook een vermogen. Zou je voor dat beetje moeite elke xxx kilometer zo veel geld neer leggen?
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Musicus schreef:
Verder zijn er nieuwe banden op de zomervelgen gezet, maar omdat dit geen orginele velgen zijn moest er echt veel plaklood op.... Ik zit er nu over te denken om een originele set te kopen, maar ja, ze zijn nu al uitgebalanceerd...
Kosten: €107
Hij bedoeld denk ik dat het plaklood over iedere 30.000km goedkoper is dan een set andere (originele) velgen en je dus goedkoper uit zou zijn om dat gewoon zo te laten.nauticbluepearl schreef:Iedere XXX kilometer nieuwe velgen? ik wist niet dat velgen ook een slijtageonderdeel is...JeroenSpock schreef:Orginele velgen kosten ook een vermogen. Zou je voor dat beetje moeite elke xxx kilometer zo veel geld neer leggen?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- ovlov058
- 4th Gear member
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37
Denk dat hij twee dingen bedoeld.
1, Nieuwe velgen kosten veel geld.
2, Dat het maar een kleine moeite is om zelf onderhoud te doen en €200 euro te sparen.
1, Nieuwe velgen kosten veel geld.
2, Dat het maar een kleine moeite is om zelf onderhoud te doen en €200 euro te sparen.
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93

855 2.0 20V 93

- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Dat denk ik ook.ovlov058 schreef:Denk dat hij twee dingen bedoeld.
1, Nieuwe velgen kosten veel geld.
2, Dat het maar een kleine moeite is om zelf onderhoud te doen en €200 euro te sparen.
Omdat m'n wielen nu zijn uitgebalanceerd is er niet meer echt noodzaak om nu te zoeken naar nieuwe velgen. Behalve dat het er wat beter uit ziet met minder plaklood....
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km