problemen loopcultuur motor

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Steve81
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 30.05.2009 - 07:31

Hallo allen. Sedert een weekje of 2 à3 heb ik volgende problemen met de C70 T5 (1998 - B5254T3):

- motorsturing lampje brandt
- slechte koudstart en enorm slechte motorloop na starten gedurende enkele minuten (abnormaal tov de normale tijd die de kleppen nodig hebben).
- Soms wil hij stil vallen bij koude motor wanneer er stationair een dotje gas gegeven wordt. Vertrekken is bijgevolg met koude motor dan ook geen sinecure. Eenmalig is hij effectief stil gevallen in een fille. Het duurde beschamend lang voordat ik hem terug op gang had.
- Wagen komt slecht op bedrijfstemperatuur de ene moment doch komt op een ander moment snel op bedrijfstemperatuur :-k In dit laatste geval gaat de fan als gek draaien (blijft ook lang nadraaien wanneer de wagen wordt stilgelegd, zelfs na kort stukje)
- Ik bemerk geen vermogensproblemen.

De problemen hebben zich eerst voorgedaan met een slechte start en loopcultuur. Toen was mij door de garage aangeraden even wat langer op autosnelweg te rijden vermits de auto enkel voor zeer korte ritten gebruikt wordt. Er werd in eerste instantie aan vervuilde bougies gedacht. Na wat doorgeblazen te hebben was dit probleem idd in eerste instantie opgelost.

Km stand ligt rond de 105d km.

Maandag gaat hij binnen om de code uit te lezen doch ik had graag wat voorbereidend werk geleverd... Iemand enig idee aan wat ik mij kan verwachten?
1998 Volvo V70 2.5 TDI
2003 MG ZR 105
2002 Volvo S60 D5

2011 Volvo V60 D5 sum - man, Black Sapphire metallic, Ixion 18" zomer en Sleipner 18"winter
1998 Volvo C70 T5 - man, Saffron yellow, Triton 18";, RTI, zwart lederen/alca interieur, el open dak,...
1966 Volvo 121 B18A

Voorstelling
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Reinig het gasklephuis en carter ventilatie erg goed. Als de laatste verstopt is krijg ook dit soort problemen. Verder natuurlijk de ontsteking controleren. De kabels/rotor zijn waarschijnlijk ook al 14 jaar oud. Als de auto al een stuk beter loopt na een lange snelweg rit is de kans dat het vervuiling is groot.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Steve81
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 30.05.2009 - 07:31

Dank voor de snelle reactie. Het reinigen is nu aangevinkt op mijn lijstje. Nog ideeen iemand?
De bougiekabels zijn samen met de bougies reeds vervangen bij aankoop van de wagen door mij +-1,5 jaar geleden.
(losstaand ervan maar ter info: thermostaat en sensor zijn ook vervangen)
1998 Volvo V70 2.5 TDI
2003 MG ZR 105
2002 Volvo S60 D5

2011 Volvo V60 D5 sum - man, Black Sapphire metallic, Ixion 18" zomer en Sleipner 18"winter
1998 Volvo C70 T5 - man, Saffron yellow, Triton 18";, RTI, zwart lederen/alca interieur, el open dak,...
1966 Volvo 121 B18A

Voorstelling
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Lambda sensor en luchtmassa meter, maar dan moet hij nog wel redelijk lopen, en niet constant afslaan. Beste is even af te wachten wat er uit het uitlezen komt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

Maat van me had een defecte nokkenas sensor , deze sloeg ook zomaar af.
Nieuwe bougie,s verdeler LMM alles vervangen problemen pas over toen die sensor was vervangen.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Temperatuursensor defect denk ik gezien je verhaal,waarom ik dat denk is,de koelvin slaat aan en je motor komt slecht op temperatuur(volgens de temperatuurmeter)de sensor regelt ook je motorregeleenheid,is deze sensor stuk dan krijgt de computer verkeerde waardes,waardoor hij slecht kan gaan lopen.
Het gasklephuis is niet electronisch,s,je hebt nog een ouderwetse met een gaskabel,dus daar zit het probleem niet denk ik.
Uitlaten lezen en dan kijken wat er uit komt,ik denk de tempsensor.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

MarioC70 schreef:Temperatuursensor defect denk ik gezien je verhaal,waarom ik dat denk is,de koelvin slaat aan en je motor komt slecht op temperatuur(volgens de temperatuurmeter)de sensor regelt ook je motorregeleenheid,is deze sensor stuk dan krijgt de computer verkeerde waardes,waardoor hij slecht kan gaan lopen.
Het gasklephuis is niet electronisch,s,je hebt nog een ouderwetse met een gaskabel,dus daar zit het probleem niet denk ik.
Uitlaten lezen en dan kijken wat er uit komt,ik denk de tempsensor.
Dit denk ik ook, is bij mij ook het geval op het moment, het motorlampje niet maar wel slecht lopen stationair, zeker de eerste paar minuten, uit willen vallen na gas bij stationair, temperatuurmeter die gek doet, bij mij kwam het na de KVS wissel. Dus ik zet in op wissel van thermostaat (gaat toch wel kapot, of je het nou nu gelijk doet als je het open hebt liggen) en watertempsensor, zal bij elkaar een €50 zijn.
Steve81
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 30.05.2009 - 07:31

Geweldige brainstrom sessie :)

Vermits de temperatuursensor en de thermostaat een dik jaar geleden door mij vervangen werden stel ik mij volgende vraag: is er een verschil in sensor voor mijn motorversie tov de latere met een elektronisch gasklephuis?
Indien zo is de oorzaak misschien dat ik destijds de foutieve sensor geplaatst heb?

Ik ben trouwens net terug van een kort woon-werk ritje en nu heeft de auto geen problemen meer... De fan blijft nogwel dezelfde kuren vertonen door te blijven doorblazen en het lampje brandt nog doch hij start perfect en stationair doen er zich geen problemen meer voor.
Raar.
Ik kijk uit naar het resultaat van de uitlezing maandag!
1998 Volvo V70 2.5 TDI
2003 MG ZR 105
2002 Volvo S60 D5

2011 Volvo V60 D5 sum - man, Black Sapphire metallic, Ixion 18" zomer en Sleipner 18"winter
1998 Volvo C70 T5 - man, Saffron yellow, Triton 18";, RTI, zwart lederen/alca interieur, el open dak,...
1966 Volvo 121 B18A

Voorstelling
Steve81
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 30.05.2009 - 07:31

Feedback:
de uitlezing gaf als foutcode "123ECT". Blijkbaar een fout met de temperatuursensor.
Nieuwe sensor erin en... alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon!
Ik kraai pas victorie eind deze week vermits ik nu te weinig km's gemaakt heb om uit te sluiten dat alle problemen verdwenen zijn doch het ziet er hoopvol uit.

Alvast bedankt aan allen die meegezocht hebben!
1998 Volvo V70 2.5 TDI
2003 MG ZR 105
2002 Volvo S60 D5

2011 Volvo V60 D5 sum - man, Black Sapphire metallic, Ixion 18" zomer en Sleipner 18"winter
1998 Volvo C70 T5 - man, Saffron yellow, Triton 18";, RTI, zwart lederen/alca interieur, el open dak,...
1966 Volvo 121 B18A

Voorstelling
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

MarioC70 schreef:Temperatuursensor defect denk ik gezien je verhaal,waarom ik dat denk is,de koelvin slaat aan en je motor komt slecht op temperatuur(volgens de temperatuurmeter)de sensor regelt ook je motorregeleenheid,is deze sensor stuk dan krijgt de computer verkeerde waardes,waardoor hij slecht kan gaan lopen.
Het gasklephuis is niet electronisch,s,je hebt nog een ouderwetse met een gaskabel,dus daar zit het probleem niet denk ik.
Uitlaten lezen en dan kijken wat er uit komt,ik denk de tempsensor.

Graag gedaan :)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

100 punten voor Mario!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Steve81
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 30.05.2009 - 07:31

MarioC70 schreef: Graag gedaan :)
Plat erop! Wreed bedankt! :P
Problemen hebben de kop niet meer opgestoken.
1998 Volvo V70 2.5 TDI
2003 MG ZR 105
2002 Volvo S60 D5

2011 Volvo V60 D5 sum - man, Black Sapphire metallic, Ixion 18" zomer en Sleipner 18"winter
1998 Volvo C70 T5 - man, Saffron yellow, Triton 18";, RTI, zwart lederen/alca interieur, el open dak,...
1966 Volvo 121 B18A

Voorstelling
Gebruikersavatar
Turbo Will-I-Am
2nd Gear member
Berichten: 105
Lid geworden op: 08.03.2012 - 23:10
Locatie: Wijhe
Contacteer:

Nice one, Mario! :-)
Voorheen: Seat Toledo V5
Voorheen: Volvo C70 T5 Automaat
Nu: S60 D5 Summum, Tunex Stage II
Werk: Volvo V40 D2 (2015)
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”