16" of toch 17"

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

bij deze de foto`s
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
wim998nl
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 24.11.2008 - 21:02
Locatie: Purmerend

Plc schreef:Op mijn v70 heb ik in de zomer Michelines op een Mimas. Inde winter een Michelin op Sirius velgen. Zijn beide 16 inch en wil niet meer anders.

Heb dus een blauwe maandag op Thor 17 inch gereden. Vond het mooier staan maar zeker niet comfortabeler. Ookal is ook dat een begrip met persoonlijke smaak.

Ik heb meer met de wat deinende 16inch ipv de stoterige 17 inch
Ik heb mijn 17inch Rvelgen verkocht en rij weer met 16inch velgen, het is dan een heel andere auto.
Als je achter het stuur zit zie je de velgen ook niet, ik hoef nooit meer 17inch. :P
v70 ---november 2002 automaat 310000km
mvg Wim Butter
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

evert65 schreef:bij deze de foto`s
Dat zijn toch Canisto's? Zijn velgen van de C70 classic.

Wat betreft rijden vind ik 17 inch het fijnst. Nog voldoende comfort maar toch lekker strak sturen.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

Zag laatst ook een nieuw model S80 op 16" dat zag er helemaal niet uit...

Dit terzijde .
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Dat zijn toch Canisto's? Zijn velgen van de C70 classic
geen idee.
ze zaten onder een S60
En ik vind ze mooi, en das de hoofdzaak.
maar al die verhalen van: "`t is een heel andere auto"enz , snap ik niet ik merk geen verschil.
zal wel aan mij liggen :drinking: :drinking:
keep calm!, your randomizer is running
Fore
2nd Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: 17.03.2012 - 20:05

Grappig om te zien dat er echt mensen zijn die zweren bij 16 inch en bij 17 inch voor de zomer.

Voor de winter nemen we allemaal 16 inch.....

Binnenkort maar eens sturen in een volvo met 17inch.
245 Estate MY 89 (Verkocht, nog spijt van)
S40 1.9TD MY98
S40 1.8I (LPG G3) MY 99
V40 1.8I (LPG G3) MY97
V70 2.4 Automaat Benzine MY02
V70 2.4D Edition I MY07

V70NN 2.4D Momentum MY 08
C30 1.6D Drive Sport / Businessline MY09 (voor de Mrs)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Sommigen beweren dat ze het rijden met een thuiskomer nog niet vernemen. Anderen rijden de wang van hun lekke band volledig aan flarden omdat ze pas stoppen wanneer ze door andere weggebruikers worden geattendeerd dat hun auto wel heel erg scheef hangt. Nog weer anderen worden al zeeziek als de bandenspanning tijdens een beurt met 2 tiende Bar wordt verlaagd. Heeft gewoon met gevoel voor techniek te maken. Maar het verschil tussen een 16" 205 of een 17" 225 band moet voor de gemiddelde automobilist direct voelbaar zijn, zeker bij een V70.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Fore
2nd Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: 17.03.2012 - 20:05

Oceanracer schreef:Sommigen beweren dat ze het rijden met een thuiskomer nog niet vernemen. Anderen rijden de wang van hun lekke band volledig aan flarden omdat ze pas stoppen wanneer ze door andere weggebruikers worden geattendeerd dat hun auto wel heel erg scheef hangt. Nog weer anderen worden al zeeziek als de bandenspanning tijdens een beurt met 2 tiende Bar wordt verlaagd. Heeft gewoon met gevoel voor techniek te maken. Maar het verschil tussen een 16" 205 of een 17" 225 band moet voor de gemiddelde automobilist direct voelbaar zijn, zeker bij een V70.
Daarom ben ik ook zo benieuwd of ik het in de volvo zal gaan merken. Stel dat ik op de 17 inch over ga, wat is dan het advies? 225 x 45 x 17 of 215 x 45 x 17 ? (Op de motor merk ik t direct als er ander rubber / maat op ligt, maar dit geheel terzijde)
245 Estate MY 89 (Verkocht, nog spijt van)
S40 1.9TD MY98
S40 1.8I (LPG G3) MY 99
V40 1.8I (LPG G3) MY97
V70 2.4 Automaat Benzine MY02
V70 2.4D Edition I MY07

V70NN 2.4D Momentum MY 08
C30 1.6D Drive Sport / Businessline MY09 (voor de Mrs)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

De 225/45/17 is de gangbare maat voor de V70. Als je 215 neemt, wordt de wang bijna een halve cm minder hoog. Los dat dit gevolgen heeft voor je snelheidsaanduiding, gaat dit ook ten koste van je comfort. Ze zijn ook nog eens duurder, omdat ze minder courant zijn.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Fore
2nd Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: 17.03.2012 - 20:05

Oceanracer schreef:De 225/45/17 is de gangbare maat voor de V70. Als je 215 neemt, wordt de wang bijna een halve cm minder hoog. Los dat dit gevolgen heeft voor je snelheidsaanduiding, gaat dit ook ten koste van je comfort. Ze zijn ook nog eens duurder, omdat ze minder courant zijn.
thx ;)
245 Estate MY 89 (Verkocht, nog spijt van)
S40 1.9TD MY98
S40 1.8I (LPG G3) MY 99
V40 1.8I (LPG G3) MY97
V70 2.4 Automaat Benzine MY02
V70 2.4D Edition I MY07

V70NN 2.4D Momentum MY 08
C30 1.6D Drive Sport / Businessline MY09 (voor de Mrs)
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Heeft gewoon met gevoel voor techniek te maken. Maar het verschil tussen een 16" 205 of een 17" 225 band moet voor de gemiddelde automobilist direct voelbaar zijn, zeker bij een V70.
Tssss, gebrek aan gevoel voor techniek :shock: zal m`n baas leuk vinden.
Werk namelijk als technisch medewerker bij een revisiebedrijf
maar als je van 215 `16 overstap op 225 `17 blijft de bandomtrek gelijk, ik vind `t pure klets dat je het verschil voelt
als je nieuwe sloffen eronder zet nadat de oude zijn opgereden alla, ja dan wel maar nu echt niet
och het zal; wel aan mij liggen :drinking: :drinking:
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

205 naar 225, niet van 215 naar 225...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21203
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

evert65 schreef:
Heeft gewoon met gevoel voor techniek te maken. Maar het verschil tussen een 16" 205 of een 17" 225 band moet voor de gemiddelde automobilist direct voelbaar zijn, zeker bij een V70.
Tssss, gebrek aan gevoel voor techniek :shock: zal m`n baas leuk vinden.
Werk namelijk als technisch medewerker bij een revisiebedrijf
maar als je van 215 `16 overstap op 225 `17 blijft de bandomtrek gelijk, ik vind `t pure klets dat je het verschil voelt
als je nieuwe sloffen eronder zet nadat de oude zijn opgereden alla, ja dan wel maar nu echt niet
och het zal; wel aan mij liggen :drinking: :drinking:
En of je het merkt, stabieler met aanremmen en bochten en op hoge snelheid +160 een betere koers vastheid..
De reden voor mij om in de winter op 205/16 te rijden is omdat die een betere grip op nattigheid en rotzooi heeft hoge snelheids exercities voelt minder stabiel als op 17 inch
Gebruikersavatar
Cygnus
3rd Gear member
Berichten: 273
Lid geworden op: 03.03.2010 - 21:42
Locatie: Groningen

[quote="diesel01
En of je het merkt, stabieler met aanremmen en bochten en op hoge snelheid +160 een betere koers vastheid..
De reden voor mij om in de winter op 205/16 te rijden is omdat die een betere grip op nattigheid en rotzooi heeft hoge snelheids exercities voelt minder stabiel als op 17 inch[/quote]

Gevoelsmatig heb je helemaal gelijk en het zal ook vast jouw ervaring zijn. Mijn ervaring is tegenovergesteld. Op winterbanden (205/16) is mijn auto stabiel en koersvast. Op zomerbanden (225/17 PS3) zo nerveus als maar kan. Ik blijf corrigeren, kan het stuur niet loslaten en bij remmen trekt hij alle kanten op. De voordelen in grip en stuurprecisie zijn voor zover aanwezig minimaal.
V70 D5 Ed2 2006 V70 D4 GT8 Polar+ 2016
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Bij 17" zoekt (veelal door spoorvorming in het wegdek) de Volvo inderdaad veel meer dan bij 16".
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21203
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Cygnus schreef:[quote="diesel01
En of je het merkt, stabieler met aanremmen en bochten en op hoge snelheid +160 een betere koers vastheid..
De reden voor mij om in de winter op 205/16 te rijden is omdat die een betere grip op nattigheid en rotzooi heeft hoge snelheids exercities voelt minder stabiel als op 17 inch
Gevoelsmatig heb je helemaal gelijk en het zal ook vast jouw ervaring zijn. Mijn ervaring is tegenovergesteld. Op winterbanden (205/16) is mijn auto stabiel en koersvast. Op zomerbanden (225/17 PS3) zo nerveus als maar kan. Ik blijf corrigeren, kan het stuur niet loslaten en bij remmen trekt hij alle kanten op. De voordelen in grip en stuurprecisie zijn voor zover aanwezig minimaal.[/quote]

Das grappig want mijn editie sport met Sentinel 225/45/17 op Bridgestone Turanza heeft totaal geen last van spoorvorming en kan met één vinger aan het stuur een noodstop maken.
Wellicht heeft de weg toestand een dikke vinger in de pap mijn leefomgeving bevindt zich in Noord Drenthe en Groningen.
Ook de vorige S60 met PS3 en een Tethys 225/45/17 velg lag als een blok op de weg(strakker dan de V70).
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Ik zou de uitlijning verdenken diesel01, wellicht niet voldoende toespoor en dan wordt hij eerder nerveus. Van bovenaf gezien met de rijrichting naar de bovenkant van je scherm moeten je wielen een beetje zo staan:

/--\

Dat is toespoor. Als ze zo staan |--| dan heb je het minste slijtage/verbruik maar ook een wat nerveuze auto bij grotere wielen. Als ze zo staan \--/ dan is ie al snel niet meer te houden. Veruit de meeste auto's hebben een fractie toespoor om hem koersvast te maken/houden.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21203
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik denk ook dat ophanging en afstelling een hoop doet, sportief wordt onze V70 nooit maar met een 17" velg/band net even strakker te mennen.
Met 110km/h een klaverblad op gaan moet je gewoon niet willen je voelt met een snel genomen bocht gewoon het gewicht op de buitenste wielen.
Dan was de S60 behoorlijk lichtvoetiger.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dat doet zeker een hoop! Toen ik mijn nieuwe draagarmen erop had zitten, was het zoekgedrag beduidend minder, zo niet helemaal weg!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Cygnus
3rd Gear member
Berichten: 273
Lid geworden op: 03.03.2010 - 21:42
Locatie: Groningen

Ik hoor het al; nieuwe banden, uitlijnen, draagarmen etc. Total loss dus ::cry:
V70 D5 Ed2 2006 V70 D4 GT8 Polar+ 2016
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”