Ik heb vorige week ook dat stuk opgekuist van op de fotos.
Ik ben blij dat ik dit eens proper heb gemaakt.
Wat er daar allemaal inplakt van vuil, niet te doen.
Maar het is echt een smerig boeltje om te kuisen.
Vermogenverlies D5
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als je vaak langzaam rijdt willen de variabele schoepen soms wel eens vast gaan zitten of moeilijk draaien. Dat komt niet vaak voor bij onze turbo's maar het kan weldegelijk. Kijk maar eens op dit filmpje. Is van een Audi, maar bij de Volvo is het principe hetzelfde:
http://www.youtube.com/watch?v=sHBczj9HLd0
Gewoon lekker doortrappen met de diesel als hij warm is, dat is beter voor het blok. Ook de EGR blijft er een stuk schoner bij!
http://www.youtube.com/watch?v=sHBczj9HLd0
Gewoon lekker doortrappen met de diesel als hij warm is, dat is beter voor het blok. Ook de EGR blijft er een stuk schoner bij!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Bij een D5 komt dat nooit voor,de vergelijking met een VAG auto gaat dus niet op,dat zijn ook vaak pompverstuivermotoren die dat probleem hebben.edraket schreef:Als je vaak langzaam rijdt willen de variabele schoepen soms wel eens vast gaan zitten of moeilijk draaien. Dat komt niet vaak voor bij onze turbo's maar het kan weldegelijk. Kijk maar eens op dit filmpje. Is van een Audi, maar bij de Volvo is het principe hetzelfde:
http://www.youtube.com/watch?v=sHBczj9HLd0
Gewoon lekker doortrappen met de diesel als hij warm is, dat is beter voor het blok. Ook de EGR blijft er een stuk schoner bij!
Defecte turbo,s zijn aan de orde van de dag bij die motoren.
Bij een D5 zit vermogensverlies meestal in de turboregelklep of egr klep die vast zit.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ben het er mee eens dat het bijna niet voorkomt, maar ben het toch wel tegen gekomen.
Heel vaak wordt de turbo dan in zijn geheel vervangen en niet gekeken naar de oorzaak. De diagnose luidde dan: turbo defect.
Ik denk dat er op VAG gebied veel meer hobbiebobs zijn die dus zoeken naar oorzaken, iets wat bij Volvo minder voorkomt.
Heel vaak wordt de turbo dan in zijn geheel vervangen en niet gekeken naar de oorzaak. De diagnose luidde dan: turbo defect.
Ik denk dat er op VAG gebied veel meer hobbiebobs zijn die dus zoeken naar oorzaken, iets wat bij Volvo minder voorkomt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 20.02.2011 - 11:41
Vandaag de factuur gekregen (zoals eerder gezegd van een officiële Volvo verdeler):
- Turbocompressor x1 verwijderen-installeren: 201.96 euro
- pakking x2: 2.18 euro
- pakking x1: 1.98 euro
- Turboaggregaat demonteren reinigen: 183,60 euro
- reiniger: 10.20 euro
+ btw uiteraard.
Telefonisch nog even om ophelderig gevraagd. Ik citeer: "Het reinigen is volgens de hoofdmonteur wel degelijk noodzakelijk aangezien roet -en olieresten de vlotte werking van de schoepen in de turbo in de weg kunnen staan zeker bij een wagen met meer dan 180.000 km op de teller."
Aan MarioC70: mijn reactie was er één van... "ben ik nou in 't zak gezet of zo" toen ik jou bijdrage las. Wees dus gerust ik weet ieders bijdrage naar waarde te schatten, en... op kennis staat geen leeftijd.
- Turbocompressor x1 verwijderen-installeren: 201.96 euro
- pakking x2: 2.18 euro
- pakking x1: 1.98 euro
- Turboaggregaat demonteren reinigen: 183,60 euro
- reiniger: 10.20 euro
+ btw uiteraard.
Telefonisch nog even om ophelderig gevraagd. Ik citeer: "Het reinigen is volgens de hoofdmonteur wel degelijk noodzakelijk aangezien roet -en olieresten de vlotte werking van de schoepen in de turbo in de weg kunnen staan zeker bij een wagen met meer dan 180.000 km op de teller."
Aan MarioC70: mijn reactie was er één van... "ben ik nou in 't zak gezet of zo" toen ik jou bijdrage las. Wees dus gerust ik weet ieders bijdrage naar waarde te schatten, en... op kennis staat geen leeftijd.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 20.02.2011 - 11:41
Laat ik het hopen...
De wagen pakt in ieder geval terug beter op, met andere woorden hij reageert sneller op het gas en dit vlot doortrekkend zonder haperingen. Ik meen ook te merken dat hij in vrijloop mooier ronddraait. Wat ik nu wel heel erg duidelijk hoor is een scherp fluitend geluid bij het accelereren. (?)
De wagen pakt in ieder geval terug beter op, met andere woorden hij reageert sneller op het gas en dit vlot doortrekkend zonder haperingen. Ik meen ook te merken dat hij in vrijloop mooier ronddraait. Wat ik nu wel heel erg duidelijk hoor is een scherp fluitend geluid bij het accelereren. (?)
- ovlov058
- 4th Gear member
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=48082
Ik hoop dat het de dichting is, gebeurt al eens bij montage zonder nieuwe dichting
Ik hoop dat het de dichting is, gebeurt al eens bij montage zonder nieuwe dichting
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93

855 2.0 20V 93

- Taranis
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 16.12.2006 - 13:46
- Locatie: Goes
Dat bestrijd ik ten zeerste. Met 387.000 km op de teller heb ik net de 3e (!) set gemonteerd. De oude waren echt goed rot en lek.toppertje schreef:ook de vacuummotorsteunen gaan niet vaak stuk.
Mijn vader heeft dit laatst inderdaad gehad met zijn MY2010 XC60 D5. Hij heeft een vrij zware voet, maar blijkbaar moet je zo'n ding behoorlijk afraggen om te voorkomen dat 't vast gaat zitten.edraket schreef:Ben het er mee eens dat het bijna niet voorkomt, maar ben het toch wel tegen gekomen.
Overigens barstte de dikke buis onderdoor de motor kapot nadat de turbo eindelijk weer eens volle druk leverde.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Hopelijk heft het voor je geholpen, maar als ik het zo lees zijn je klachten weg!?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
dat kan,maar jou vader is 1persoon,en er rijden iets meer Volvo,s rond....Taranis schreef:Dat bestrijd ik ten zeerste. Met 387.000 km op de teller heb ik net de 3e (!) set gemonteerd. De oude waren echt goed rot en lek.toppertje schreef:ook de vacuummotorsteunen gaan niet vaak stuk.
je hoort het iig zeer weinig dat ze stuk/lek gaan.
bij de mijne heb ik bij380dkm de onderste achterste motorsteun vervangen
omdat ik DACHT dat die lek was,dus niet!
de voorste zat er na 443.000km nog steeds in.
dus waarom jij dit TEN ZEERSTE bestrijd,ontgaat mij eerlijk gezegd.
geen glans zonder wrijving
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32
Een defecte turbo is redelijk makkelijk: hij is stuk, of niet. Betreft een mechanisch component, dus indien defect merk je dat altijd in meer of mindere mate.
Een vervuilde turbo kan wel, maar die vervuiling zit dan overal, inlaattraject, EGR etc.
Een vervuilde turbo kan wel, maar die vervuiling zit dan overal, inlaattraject, EGR etc.
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
- Taranis
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 16.12.2006 - 13:46
- Locatie: Goes
Ja. Op aanraden van de dealer (ik vond het zelf nogal een vreemde methode) met een hamertje op de turbo geklopt en een aantal keer doorgetrokken tot in de toerenbegrenzer. Probleem heeft zich nadien niet meer voorgedaan.edraket schreef:Hopelijk heft het voor je geholpen, maar als ik het zo lees zijn je klachten weg!?
De 387.000 km staan op de teller van mijn auto (zou wat snel zijn met een XC60 van 2 jaar oudtoppertje schreef:dat kan,maar jou vader is 1persoon,en er rijden iets meer Volvo,s rond....Taranis schreef:Dat bestrijd ik ten zeerste. Met 387.000 km op de teller heb ik net de 3e (!) set gemonteerd. De oude waren echt goed rot en lek.toppertje schreef:ook de vacuummotorsteunen gaan niet vaak stuk.
je hoort het iig zeer weinig dat ze stuk/lek gaan.
bij de mijne heb ik bij380dkm de onderste achterste motorsteun vervangen
omdat ik DACHT dat die lek was,dus niet!
de voorste zat er na 443.000km nog steeds in.
dus waarom jij dit TEN ZEERSTE bestrijd,ontgaat mij eerlijk gezegd.

Je hoort het wel degelijk vaker dat ze lek gaan. Vraag bijvoorbeeld forumlid Sbv, daar was na ruim 2 ton het beste er ook wel van af.
Het eerste wat de dealer antwoordde toen ik melding maakte van vermogensverlies was direct '9 vd 10x lekke motorsteunen'. Dan maak je mij niet wijs dat het niet voorkomt.
De achterste motorsteun is bij mijn auto bij 260.000 km gewisseld omdat ie onderweg afbrak.
Zo gek is die suggestie inderdaad nietovlov058 schreef:Zal wel met de zoute zeelucht te maken hebben![]()

- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Je spreekt jezelf toch tegen hier: hij is stuk of niet maar vervuild kan wel???Wauter schreef:Een defecte turbo is redelijk makkelijk: hij is stuk, of niet. Betreft een mechanisch component, dus indien defect merk je dat altijd in meer of mindere mate.
Een vervuilde turbo kan wel, maar die vervuiling zit dan overal, inlaattraject, EGR etc.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- ovlov058
- 4th Gear member
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37
Hier word er één gekuist, wel een ander merk.
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_turbo.html
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_turbo.html
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93

855 2.0 20V 93

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32
Zou het? Iets wat vervuild is, is niet per definitie stuk. Of zie je geen verschil tussen repareren en schoonmaken?edraket schreef:Je spreekt jezelf toch tegen hier: hij is stuk of niet maar vervuild kan wel???
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Je doet suggereren dat de turbo prima werkt of stuk is (lees het maar eens terug) een tussenweg is er niet. En dan begin je later over vervuiling. Dat is dan toch niet stuk maar ook niet heel!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Jawel, hij is wel heel maar erg vies
Als je auto onder de bagger zit is 'ie toch ook niet stuk?

S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -