Het advies van TNO was om een RPF (RoetPartikelFilter) te monteren op een VAG FSI (benzine)motor, zonder is deze voorziening is dit motortype gekwalificeert als "gevaarlijk" door een uitstoot van extreem fijn fijnstof wat verder in de mens doordringt als het "gewone" fijnstof, hij "rookt" dan misschien niet zichtbaar maar hij verspreid wel gevaarlijker fijnstof als een diesel zonder roetfilter.NOS schreef:Als TNO het zegt!
en voor FSI motoren moet je ron 98 tanken voor het beste resultaat
Het aardige is wel dat er aan die motoren nog steeds geen moer verandert is en niemand er ook enige aanstoot aan neemt omdat VAG het stomweg niet vermeld, bij b.v. een autotest van een benzinemotor wordt immers ook niet naar een roetuitstoot gekeken, wel is de gehele groep dieselrijders zonder RPF gestigmatiseerd als zijnde "milieucriminelen", het is namelijk veel makkelijker om een vrij makkelijk aan te wijzen groep te "pakken" als goed gegemotiveerd de echt vervuilende groep aan te pakken....
Het is niet zozeer 98 octaan wat een positief effect heeft maar wel Pura of V-power.
Volvo heeft de GDI motoren gehad, en dat is (god zij dank) een gesloten boek, ik kan me niet herinneren daar ooit iets positiefs over te hebben gelezen.bart schreef:Zouden we eigenlijk op termijn FSI motoren kunnen verwachten van Volvo?