Diesel of LPG, de eeuwige discussie

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

NOS schreef:Als TNO het zegt!
en voor FSI motoren moet je ron 98 tanken voor het beste resultaat
Het advies van TNO was om een RPF (RoetPartikelFilter) te monteren op een VAG FSI (benzine)motor, zonder is deze voorziening is dit motortype gekwalificeert als "gevaarlijk" door een uitstoot van extreem fijn fijnstof wat verder in de mens doordringt als het "gewone" fijnstof, hij "rookt" dan misschien niet zichtbaar maar hij verspreid wel gevaarlijker fijnstof als een diesel zonder roetfilter.

Het aardige is wel dat er aan die motoren nog steeds geen moer verandert is en niemand er ook enige aanstoot aan neemt omdat VAG het stomweg niet vermeld, bij b.v. een autotest van een benzinemotor wordt immers ook niet naar een roetuitstoot gekeken, wel is de gehele groep dieselrijders zonder RPF gestigmatiseerd als zijnde "milieucriminelen", het is namelijk veel makkelijker om een vrij makkelijk aan te wijzen groep te "pakken" als goed gegemotiveerd de echt vervuilende groep aan te pakken....

Het is niet zozeer 98 octaan wat een positief effect heeft maar wel Pura of V-power.
bart schreef:Zouden we eigenlijk op termijn FSI motoren kunnen verwachten van Volvo?
Volvo heeft de GDI motoren gehad, en dat is (god zij dank) een gesloten boek, ik kan me niet herinneren daar ooit iets positiefs over te hebben gelezen.
Gebruikersavatar
hennyw
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 31.10.2005 - 13:16
Locatie: Etten-Leur

de vraagwarom er geen vrachtwagens op lpg rijden is makkelijker te beandwoorden.
om een auto over te zetten op lpg heb je nl. een benzine motor nodig en geen enkele varchtwagen fabrikanlevert die.
mocht men die wel leveren stapte er heel wat bedrijven over op lpg.
V40 bi-fuel 2003 1.8 Europe sports edition, RTI nav, ECC
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

hennyw schreef:de vraagwarom er geen vrachtwagens op lpg rijden is makkelijker te beandwoorden.
om een auto over te zetten op lpg heb je nl. een benzine motor nodig en geen enkele varchtwagen fabrikanlevert die.
mocht men die wel leveren stapte er heel wat bedrijven over op lpg.
er rijden toch voldoende (diesel)stadsbussen op aardgas, dus gaat dat verhaal dan ook op?
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20762
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

@Hennyw,

Grote dieselmotoren zijn per definitie geschikt om met LPG te rijden. Het is alleen de gigantische hoeveelheid ruimte die de tankvoorraad inneemt om een voldoende actieradius te bereiken die dit nog tegen houdt.
Alle gasgeneratoren bij Warmte Kracht installaties zijn per definitie (iets aangepaste) dieselmotoren.

En idd rijden er heel veel (iets) aangepaste stadbussen op CNG. (maar kijk eens naar de voorraadtanks. )
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

er rijden ook in NL verschillende DAF vrachtwagens rond met lpg.
Vialle heeft samen met DAF een systeem ontwikkeld gehad en mee geéxperimenteerd een jaar of 4-5 geleden.
ook in Rotterdam rijden/reden de vuilniswagens met lpg, of dat op dit moment nog zo is durf ik niet zeggen, heb dat niet meer gevolgd.
ook vele grote schepen met enorm zware dieselmotoren varen al dik 20 jaar op de dual-fuel techniek.
dat betekent op 2 brandstoffen, 95% aardgas en 5 % diesel.
Gebruikersavatar
bassponton
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 29.06.2006 - 01:33
Locatie: Amsterdam

moet je hier ff kijken best interrasant
http://www.wartsila.com/Wartsila/docs/e ... 2df_tr.pdf

of de algehele site http://www.wartsila.com/
Volvo V70 2.4D Geartronic 2006
Volvo v40 BiFuel 1.8 ltr. Titanium Grey nov2001 440000km
Gebruikersavatar
v40pokemon
3rd Gear member
Berichten: 382
Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
Locatie: Eindhoven

Ludo schreef:er rijden ook in NL verschillende DAF vrachtwagens rond met lpg.
Kijk maar 'ns naar het Openbaar Busvervoer. Wij, Hermes, hebben op dit moment nog zo'n 20 bussen op LPG lopen. Het verbruik is wel veel hoger dan diesel (ongeveer 1:1.3 tegen diesel 1:2.5), maar het geluid is een stuk lager en als je er achter staat stinkt t niet overmatig. nadeel is de tank die op t dak ligt en vooral in de bochten zorgt voor apart weggedrag. Af en toe rijd ik nog 's een stukje met zo'n ding en qua acceleratie kan een diesel er niet tegenop!
Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij vertellen dat de eerste gasbussen (nu 600k-km opgebouwd worden naar diesel omdat de motoren (TE)veel olie verbruiken(slijtage) en ze vooral met warm weer meer storingen vertonen dan diesel.Maar vergis je niet: een stadsbus loopt 18-20 uur per dag en rijdt slechts 150km op zo'n dag. Als je het uittelt heeft-ie dus aardig wat draaiuren achter zn kiezen...
S80 2.9 LPI Aut 1998 453K
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
streetarabs
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 31.10.2006 - 16:00

Mijn eerste V70 was een bi-fuel uit 2003. Ik heb hem twee weken gehad en was er al helemaal zat van, nog geen 400 KM met een tank gas.
Hij had 119000 gelopen en ik heb heb ingeruild voor een D5 met meer km's.

Voor mij nooit meer gas!.

Mijn conclusie is: als je niet al te veel rijdt is gas best te doen; de wagens rijden goed en motoren lopen prima.
Zit je vaak op de weg; neem dan een diesel; 1100 KM met 1 tank. Super! eeh ooh nee Diesel.
Gast

Ja, is even wennen.
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

Waarom zouden ze dan die diesel bussen op gas laten lopen als je dat zo'n XXX brandstof vind Bart??
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Barry (Grillmeister) schreef:Waarom zouden ze dan die diesel bussen op gas laten lopen als je dat zo'n XXX brandstof vind Bart??
Dat is dus een misverstand, ik heb volstrekt niets tegen gas, ik heb alleen iets teveel problemen gezien bij jonge Volvo's op gas en geef mijn praktijkervaringen ten aanzien van deze combinatie ter lering, niet ter vermaak.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Die lpg-bussen, zijn dat die experimentele bussen in Eindhoven, waar (volgens vele chauffeurs) erg veel ellende mee is: vele motorstoringen en dus helemaal niet leuk voor de dienstregeling?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40970
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Zeker na mijn bezoekje aan Fastech jl. zaterdag weet ik zeker dat er in een D5 nog veel meer zit dan er standaard uit komt. En dan gaat het mij niet om veel PK's maar meer om een verbetering van de afstelling en power op die plekken waar je het graag wilt hebben.
Geen idee of dat bij LPG ook zo werkt maar ik ben teverden met m'n diesel.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
v40pokemon
3rd Gear member
Berichten: 382
Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
Locatie: Eindhoven

Battlecruiser S80 schreef:Die lpg-bussen, zijn dat die experimentele bussen in Eindhoven, waar (volgens vele chauffeurs) erg veel ellende mee is: vele motorstoringen en dus helemaal niet leuk voor de dienstregeling?
Je bedoelt de Phileas? dat zijn ze niet. Is een heel ander verhaal waarop ik niet in ga. Overigens betreft t geen motorstoringen! maar storingen in de batterijen(accu's)
S80 2.9 LPI Aut 1998 453K
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Inderdaad, de Phileas.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40970
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

ON TOPIC svp :-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Albert
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 18.09.2005 - 15:07
Locatie: Quilly, Frankrijk
Contacteer:

Ik kook elektrisch, en rij op diesel. Hier in Frankrijk bestaat geen wegenbelasting, dus het prijsvoordeel aan de pomp gaat direkt je zak in. Daarbij komt dat LPG hier een stuk duurder is dan in Nederland (zo'n 60 à 70 cent per liter :o ) en dat je auto, zelfs een Volvo, natuurlijk op LPG volgens de statistieken minder kilometers zal lopen dan op gas. Verder ook nog dat de APK-controles voor LPG-installaties best duur zijn, en dat je vaak niet in overdekte parkeergarages mag parkeren... Al met al zijn er dus in Frankrijk weinig LPG-gestookte auto's, zodat er ook minder LPG-pompen zijn, wat natuurlijk ook allemaal deel uit maakt van de vicieuze cirkel waarin de LPG hier zit. Hoewel ik de stil zoemende LPG dus zeker heb overwogen, blijf ik toch bij de grommende diesel :)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20762
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik ben het met je eens dat LPG in Frankrijk een stuk duurder is dan in Nederland. Maar waar ik regelmatig kom is LPG overal goed verkrijgbaar. Van de 5 tankstations daar in de omgeving hebben er 3 LPG. En ik hoef er niet voor om te rijden vanuit welke richting ik ook kom.

Wel is het inderdaad belachelijk dat LPG-auto's niet in overdekte parkeergarages mogen staan.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

Dat je met LPG niet in overdekte parkeergarage's mag staan komt in Nederland ook voor, in sommige andere garage's zijn er aangewezen plaatsen
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Gebruikersavatar
v40pokemon
3rd Gear member
Berichten: 382
Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
Locatie: Eindhoven

V480-V40 schreef:Wel is het inderdaad belachelijk dat LPG-auto's niet in overdekte parkeergarages mogen staan.
Persoonlijk heb me hier nog nooit aan gestoord. Ik kom zelf regelmatig in Oostenrijk en daar duw(de) ik m toch de parkeergarage in ondanks dat duidelijk is aangegeven dat het niet toegestaan is.
Is het parkeerverbod niet achterhaald?
S80 2.9 LPI Aut 1998 453K
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”