Help: Storing 6805, MOTOR SERVICE VEREIST

rene41
1st Gear member

sbv schreef:geen scheur ergens ? in een leiding ?
Het kan ook tussen die rode pakking door suizen.

Bij mij was het effect tot 2500 toeren vlot, daarna geen gang meer. Gelukkig door de 6-bak kan je nog redelijk rijden al is inhalen wel spannend dan
Dat klinkt als dezelfde symptomen, ben benieuwd hoe dit opgelost is...

Gr René
rene41
1st Gear member

Ramon&Ramon schreef:Er zijn al veel opties aangegeven dacht ik?
Weet je zeker dat er nergens in een dikke inlaattraject slang een klein scheurtje zit?
Zeker is het pas als alle slangen vervangen zijn, maar Volvo slangen zijn echt heel duur, maar ik (als leek) heb mijn vraagtekens of het aan een lekje/scheurtje in de inlaatslang kan liggen, immers de inlaat vanaf het luchtfilterhuis daar staat toch nauwelijks (negatieve) druk op, die is heel groot van doorsnee en er wordt gewoon lucht aangezogen door de turbo.

Pas na de turbo komt er tot ongeveer max 1 bar op te staan, en die slang is inderdaad smaller in doorsnee dus heeft navenant meer druk te verwerken, of zit ik er naast?
Ramon&Ramon
7th Gear member

Het is heel simpel,als de turbodruk wegvalt door een lekkage is er ook geen vermogen meer,dat is voor 50% weg dan.
De luchtfilterslang heeft er dus ook niets mee te maken,dat is het aanzuiggedeelte.
Ik zou is naar iemand gaan die er echt verstand van heeft.
Met uitlezen van de auto komt het probleem zeer zeker in beeld ook!
rene41
1st Gear member

Ramon&Ramon schreef:Het is heel simpel,als de turbodruk wegvalt door een lekkage is er ook geen vermogen meer,dat is voor 50% weg dan.
De luchtfilterslang heeft er dus ook niets mee te maken,dat is het aanzuiggedeelte.
Ik zou is naar iemand gaan die er echt verstand van heeft.
Met uitlezen van de auto komt het probleem zeer zeker in beeld ook!
Hallo R&R
De auto is uitgelezen door de Volvo dealer. De turbodruk valt maar vene weg, zoals ik hierboven omschreef. Ik kan probleemloos de volle 100% krijgen van de turbodruk, allen als ik die wat langer aanhoudt, schiet het systeem in de foutmelding en wordt de poer minder. Als ik dan tijdens het wegvallen van de druk meer gas geef, schiet de turbo weer vol aan. Kun je daar iets mee?
rene41
1st Gear member

Bij mij was het effect tot 2500 toeren vlot, daarna geen gang meer. Gelukkig door de 6-bak kan je nog redelijk rijden al is inhalen wel spannend dan
Welke rode pakking bedoel je?
Ramon&Ramon
7th Gear member

En de turbodruksensoren zijn vervangen al?
Als de de auto uitlezen tijdens het rijden komt het probleem er uit zou je zeggen,dat is mijn ervaring met de D5 diesels.
Maar ik ben bang dat je dealer geen laptop heeft om uit te lezen.
Maar wat ik al eerder aangaf,zonder intercooler kun je nooit meten,je bent dan al een groot deel van je vermogen kwijt.
Is de regelunit op de turbo bekeken op werking,beweegt het stangetje wat de turbo ingaat goed?
Als je in de buurt woont ,rij dan maar een keer langs met die perenkist! :)
NJ8
4th Gear member

Dit ding. Zie ook mijn topic in mn handtekening
Afbeelding
sbv
6th Gear member

rene41 schreef:

zie post van NJ8.

Recht onder de turbo zit een zelfde soort rode/oranje pakking

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
rene41
1st Gear member

sbv schreef:
rene41 schreef:

zie post van NJ8.

Recht onder de turbo zit een zelfde soort rode/oranje pakking
Dag allemaal, bedankt voor al jullie reacties. Fijn dat er zo behulpzaam op dit forum wordt gereageerd.

Inmiddels vele uren zoeken verder. De turbo is ook vervangen. Maakte helemaal niets uit. Sterker nog, sinds de turbo vervangen is,lijkt het wel of het erger is geworden. Hij schiet nu niet bij 2500 toeren in de foutcode 6805, maar al bij 2000 toeren, en dat is echt beroerd, want 2000 toeren, daar zit je al gauw aan.

Ook FLUIT er in de buurt van de turbo iets. Het fluiten begint bij ongeveer 2500 toeren (met gas geven) en lijkt op blazen in een bierflesje (maar dan wel hard). Als je dan plotseling je gas loslaat, verandert het blazen in een soort hard zuigen, in ieder geval anders dan met gas geven.
Ook lijkt het wel of er een soort klep of zo staat te klepperen.

Dat kleppergeluid herken ik wel een beetje van mijn vorige auto, een Opel met een 150 PK diesel, dat kwam bij de EGR klep vandaan, niets schokkend alleen een raar geluid. Ik heb dan ook de EGR klep gereinigd, maar helaas.

Ook de turobobuis van de foto (zag er bij bij iets anders uit) was prima in orde, absoluut niets te zien.

Zowel mijn garage als ik zijn een beetje teneinde raad.

WIE oh wie heeft er nog een goed idee?
rene41
1st Gear member

Ramon&Ramon schreef:En de turbodruksensoren zijn vervangen al?
Als de de auto uitlezen tijdens het rijden komt het probleem er uit zou je zeggen,dat is mijn ervaring met de D5 diesels.
Maar wat ik al eerder aangaf,zonder intercooler kun je nooit meten,je bent dan al een groot deel van je vermogen kwijt.
Is de regelunit op de turbo bekeken op werking,beweegt het stangetje wat de turbo ingaat goed?
Hallo Ramon&Ramon.
Ik lees nu pas je uitnodiging om even langs te rijden. Ik woon in Zoetermeer en rijd graag even bij je langs voor een diagnose. Hoe kom ik verder met je in contact?

Groet René
Jers3n
5th Gear member

Zijn de buis, de bevestiging van die buis en de rode pakkingen in de koppelingen van die buis(stukken) van turbo naar IC gecontroleerd? Vergelijkbaar fluitje hebben wij ook eens gehad (uiteraard op vakantie :? ), begon bij ca. 2200 tpm en in eerste instante geen merkbaar vermogensverlies. In D laten nakijken, diagnose was pakking van de buis onder turbo (nog tussen motor en schutbord) was kapot. Dus ring gescheurd, door ontstane spleetje/opening fluitje te horen. Zo goed mogelijk weer ertussen gepaatst en met lichte rechter voet huiswaarts. Op terugweg was daar plots, op een langere helling, toch de melding "motor service vereist".

Het ophangpunt van de buis (die dus onder de motor door loopt naar IC, zie foto NJ8 van betreffende buis) aan het motorblok is het kwetsbare punt, deze breekt wel eens af. Hierdoor komt er (mede door de turbo-druk) meer beweging in die buis, daardoor kan deze losschieten of een pakking kapotgaan.

Hypothetisch: klepperen -> bewegen buis, fluitje -> ontsnappende turbodruk, zuigend geluid -> wegvallen turbodruk, aanzuigen lucht door motor via fluitgat?

Iig suc6 met de oplossing, hopelijk laat deze niet lang meer op zich wachten.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
rene41
1st Gear member

Jers3n schreef:Zijn de buis, de bevestiging van die buis en de rode pakkingen in de koppelingen van die buis(stukken) van turbo naar IC gecontroleerd? Vergelijkbaar fluitje hebben wij ook eens gehad (uiteraard op vakantie :? ), begon bij ca. 2200 tpm en in eerste instante geen merkbaar vermogensverlies. In D laten nakijken, diagnose was pakking van de buis onder turbo (nog tussen motor en schutbord) was kapot. Dus ring gescheurd, door ontstane spleetje/opening fluitje te horen. Zo goed mogelijk weer ertussen gepaatst en met lichte rechter voet huiswaarts. Op terugweg was daar plots, op een langere helling, toch de melding "motor service vereist".

Het ophangpunt van de buis (die dus onder de motor door loopt naar IC, zie foto NJ8 van betreffende buis) aan het motorblok is het kwetsbare punt, deze breekt wel eens af. Hierdoor komt er (mede door de turbo-druk) meer beweging in die buis, daardoor kan deze losschieten of een pakking kapotgaan.

Hypothetisch: klepperen -> bewegen buis, fluitje -> ontsnappende turbodruk, zuigend geluid -> wegvallen turbodruk, aanzuigen lucht door motor via fluitgat?

Iig suc6 met de oplossing, hopelijk laat deze niet lang meer op zich wachten.
Hallo Jers3n

ik zit de hele avond al op het Forum en las inderdaad jouw ervaringen op het forum. Ok. you survived.

Ik hoop volgende week er weer onder te klauteren met de garagist.

Thanks voor je reactie
rene41
1st Gear member

Beste Volvo-ers

Vanavond de inlaatslang OP de turbo en de en de carterventslang vervangen. 100 km gereden en nog geen melding.

zou het...
eerst maar een weekje proberen maar ik heb goede hoop.

Groet René
rene41
1st Gear member

Ramon&Ramon schreef:En de turbodruksensoren zijn vervangen al?
Beste forumleden en speciaal Ramon

Nou op zich gaat het wel beter. 6805 / motor service vereist melding alleen met heel veel moeite (lees hard trappen / scheuren) nog op te roepen. Op zich is dit wel rijdbaar.

Alleen het geluid als je tijdens het rijden gas erop geeft.

Dan vergaat horen en zien je, je hoort in en buiten de auto een flink blaas geluid, en een fluiten dat je zeker weet: dit is niet goed.

Ik denk dat ik de turbo buis onder het motorblok maar eens ga vervangen inclusief de rode pakkingen e.d.

Als dat het niet is dan gaan we voor de intercooler.

Heeft iemand nog een beter idee?
Ik hoor graag.
Oh ja Ramon@Ramon, staat die uitnodiging nog om eens langs te rijden?
bellen mag ook 06-41138841

Groet René
abbabak1
4th Gear member

Ik ben met dezelfde melding bezig op mijn V70 D5/d5244t 2004 . Sinds 2/3 weken wat meer rookontwikkeling...het begint als de motor warm wordt en alleen tussen 1400 en 2000 rpm. Boven 2000rpm alle problemen opgelost. Vooral bij klimmen valt het vermogen weg, komt 6805 en trekt de Volvo een rookgordijn.

Verder sijpelt er wat olie uit het inlaatsysteem.

Getest:
Lekkage in vacuumslangen van de motorrubbers
Lekkage in de motorrubbers
Valse lucht in inlaatsysteem
Lekkage in de vacuumslangen naar de turbocompressor/het tirbo regelventiel
Verstopte slangen voor de turbocompressor/turbo regelventiel
Beschadigd turbo regelventiel Beschadigde turbocompressor

Beter getest...na het aankijken van veel vacuumtests op Youtube zie ik dat mijn vacuum hooguit 1/3 behaalt van wat de andere hebben onder 2000 rpm. Ook heb ik wat olie in mijn inlaattraject.
Ik ga dus i.i.g de vacuumpomp losmaken en verder inspecteren...

Turbo speling

Ik heb de turbo verwijderd en krijg de turbo-unit niet uit het uitlaathuis. Ik wil ook niet teveel kracht zetten. Helaas kan ik hem daardoor niet echt controleren. Vida zegt alleen normale speling maar geeft geen maten. De inlaatschoep loopt vrij maar ik kan hem wel tegen de rand aan bewegen (Ca 1mm speling)

Overigens ging de turbo met wat rust gewoon bovenlangs door de motorruimte want ook mijn boutjes waren onder de auto niet meer draaibaar...

Zoals al vaak gezegd lijkt het of ik hier nodeloos een turbo aan het vervangen ben :P...Toch heb ik net een gebruikte turbo €200 met 1j garantie en een vacuumpomp aangeschaft

Kortom, dit houd me van de straat.
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
abbabak1
4th Gear member

Goed, veel geleerd, uiteindelijk 5 minuten werk voor de diagnose:

Vacuummeter aansluiten op de ingaand Vacuu Magneet ventiel (VOLVO 30611668 PIERBURG 7.22240.10)

Stat moet vacuum in het groen staan. Zoals gezegd had ik maar 1/3 van die waarde.

Vervolgens met knijper tussen ventiel en
- motorrubbers afgeknepen: blijft groen,
- voorste rubber afgeknepen: geen reactie, te laag vacuum dus.
-achterste rubber afgeknepen, van 1/3 naar groen

Conclusie, achterste rubber lek of slang naar rubber lek.

Ik denk einde verhaal voor het achterste rubber maar nu wel eerst het makkelijke werk doen. Slangcontrole !

Nou Rene41 nog !
rene41
1st Gear member

Beste Volvo-ers

ik ben ten einde raad. Het 6805 probleem was minder zoals ik eerder schreef, maar is weer 200% terug. Nu ook al bij 2000 toeren continu in de cruise control.

Toe nu toe vervangen in aanvulling op eerdere berichten zijn de inlaatslang en de uitlaatslangen (hard en zacht) aan de turbo, vac pomp TCV/regelventiel aan de voorzijde van het motorblok, luchtmassameter etc.

Ik kan alleen nog maar de intercooler verzinnen. Heeft er nog iemand een briljant idee. Ik heb het onderhand wel gehad met deze Volvo. Kennelijk weet niemand een oplossing.

Volvo dealer zegt zelf al: verkopen....

Ik zie jullie reactie tegemoet...

Groet René
rene41
1st Gear member

Ramon&Ramon,

He Ramon,

ben ik weer met de xc70. Doe nog steeds vervelend met de 6805 melding

Heb je nog tijd voor een oplossing?

Groet René
abbabak1
4th Gear member

rene41 schreef:Beste Volvo-ers

ik ben ten einde raad.
Is het vacuum ook getest en OK ? Is snel te doen met een vacuummeter. Hiervan staat veel op Youtube.
Is de inlaat van EGR naar deksel schoon ? Ik heb de EGR (nu afgedopt), buis en inlaat kleppendeksel schoongemaakt. Vooral rond de kleppen een tijdrovend werkje.

Rare opmerking van de dealer na zoveel werk...
rene41
1st Gear member

abbabak1 schreef:
rene41 schreef:Beste Volvo-ers

ik ben ten einde raad.
Is het vacuum ook getest en OK ? Is snel te doen met een vacuummeter. Hiervan staat veel op Youtube.
Is de inlaat van EGR naar deksel schoon ? Ik heb de EGR (nu afgedopt), buis en inlaat kleppendeksel schoongemaakt. Vooral rond de kleppen een tijdrovend werkje.

Rare opmerking van de dealer na zoveel werk...
De vacuüm pomp is gecheckt en voor de zekerheid vervangen. De egr is gereinigd , was trouwens erg schoon. Ook de egr software matig uitlaten zetten (rica). Ik hoop dat het de intercooler is. Ik kan echt niets meer verzinnen.
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”