Ik ben met dezelfde melding bezig op mijn V70 D5/d5244t 2004 . Sinds 2/3 weken wat meer rookontwikkeling...het begint als de motor warm wordt en alleen tussen 1400 en 2000 rpm. Boven 2000rpm alle problemen opgelost. Vooral bij klimmen valt het vermogen weg, komt 6805 en trekt de Volvo een rookgordijn.
Verder sijpelt er wat olie uit het inlaatsysteem.
Getest:
Lekkage in vacuumslangen van de motorrubbers
Lekkage in de motorrubbers
Valse lucht in inlaatsysteem
Lekkage in de vacuumslangen naar de turbocompressor/het tirbo regelventiel
Verstopte slangen voor de turbocompressor/turbo regelventiel
Beschadigd turbo regelventiel Beschadigde turbocompressor
Beter getest...na het aankijken van veel vacuumtests op Youtube zie ik dat mijn vacuum hooguit 1/3 behaalt van wat de andere hebben onder 2000 rpm. Ook heb ik wat olie in mijn inlaattraject.
Ik ga dus i.i.g de vacuumpomp losmaken en verder inspecteren...
Turbo speling
Ik heb de turbo verwijderd en krijg de turbo-unit niet uit het uitlaathuis. Ik wil ook niet teveel kracht zetten. Helaas kan ik hem daardoor niet echt controleren. Vida zegt alleen normale speling maar geeft geen maten. De inlaatschoep loopt vrij maar ik kan hem wel tegen de rand aan bewegen (Ca 1mm speling)
Overigens ging de turbo met wat rust gewoon bovenlangs door de motorruimte want ook mijn boutjes waren onder de auto niet meer draaibaar...
Zoals al vaak gezegd lijkt het of ik hier
nodeloos een turbo aan het vervangen ben

...Toch heb ik net een gebruikte turbo €200 met 1j garantie en een vacuumpomp aangeschaft
Kortom, dit houd me van de straat.