V60 PIH - welke opties

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

RichieB schreef:De gaten die de ACC laat vallen zijn veiligheidsmarges die in verhouding staan tot de snelheid. Dat er in Nederland al iemand tussenpiept als je 5 meter open laat, daar kan de ACC niets aan doen. Minder afstand houden is gewoon onverantwoord.
Dat is in theorie prachtig, maar in de praktijk niet werkbaar.
Andere weggebruikers duiken juist in de gaten die de ACC laat en daardoor moet de ACC ook nog eens extra in de remmen om weer zo'n groot gat te laten ontstaan...
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

In de praktijk in Nederland is het inderdaad lastig. Maar dat komt door het asociale rijgedrag hier. In het buitenland werkt het systeem perfect. Het is niet mogelijk een veilige ACC te bouwen die rekening houdt met het voordringen op ze Nederlandse snelwegen.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
DanielV
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 03.07.2013 - 09:19

Paddyp schreef:Als je veel op de weg zit is adaptive cruisecontrole een top optie.
Het is werkelijk een genot om hiermee over de snelweg te cruisen.
De queue assist vult dat perfect in de file aan.
De auto rijdt vanzelf, je hoeft alleen maar te sturen.
Bij volledige stilstand in de file hoef je na 3 seconden je gaspedaal slechts aan te tikken en de Volvo haakt weer aan zijn voorligger.
Zelfs in de stad gebruik ik dit systeem.
Ben ervan overtuigd dat dit de toekomst is van het autorijden.
Inderdaad, een heerlijke optie voor de kilometervreter en zelfs ook in de stad. Ontspannen autorijden...

De afstand waar de ACC op werkt is helaas wel aan de ruime kant, vooral bij het snelheidsverschil auto vs. vrachtauto. Dan moet je zo'n 150-200 meter van te voren al naar links. Wat in mijn visie iets te veel van het goede is. De rem is dan inderdaad veel te abrupt, helaas.

Uiteraard zal dit softwarematig wel aan te passen zijn...?
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

RichieB schreef:In de praktijk in Nederland is het inderdaad lastig. Maar dat komt door het asociale rijgedrag hier. In het buitenland werkt het systeem perfect. Het is niet mogelijk een veilige ACC te bouwen die rekening houdt met het voordringen op ze Nederlandse snelwegen.
Tip voor volvo: NL modus voor de ACC. Weer een extra knopje op de middenconsole. ;)
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33132
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

op de a2 werkt het prima
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
kameel1
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 20.02.2007 - 15:42

Is het bij de nieuwste versie van adap. cruise niet zo dat als je je knipperlicht aan zet de auto al weer begint te accelereren?
vanaf 04/08: xc70, d5 summum, electr.silver,g.t., mob.line, secur.line, act.driv.line, adap.c.c..
Per 11/13: V60 PIH
Durden
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 25.04.2013 - 17:39

kameel1 schreef:Is het bij de nieuwste versie van adap. cruise niet zo dat als je je knipperlicht aan zet de auto al weer begint te accelereren?
Klopt, werkt prima. Ik vind de afstanden inderdaad iets te ruim maar verder echt een perfect systeem, werkt fantastisch.
V60 PIH MY14
Gebruikersavatar
Turbo Will-I-Am
2nd Gear member
Berichten: 105
Lid geworden op: 08.03.2012 - 23:10
Locatie: Wijhe
Contacteer:

Net mijn eerste ronde gemaakt in de V60 PIH, wel een gave gewaarwording.
Best grappig sturen op stroom. :D
Voorheen: Seat Toledo V5
Voorheen: Volvo C70 T5 Automaat
Nu: S60 D5 Summum, Tunex Stage II
Werk: Volvo V40 D2 (2015)
Skibs
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 19.08.2013 - 21:39

Valt die ACC afstand niet te hacken? Dat je 'm gewoon op normale hollandse bumperkleef-afstand instelt via een geheim menu'tje?
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Ik vind de ACC in de V60 veel beter dan die in mijn vorige BMW 530d.
(geldt ook voor de grootlichtassistent trouwens)
Voordeel van de Volvo is ook dat je de ACC makkelijk kunt omzetten in een gewone cruisecontrol (door lang op de cruisecontrol knop te drukken).
ACC werkt in mijn ogen beter met een rustige rijstijl en daar nodigt de Plug-In echt toe uit.

Met het oplopen van vrachtwagens is het een tip om het gaspedaal wat in te drukken, de cruisecontrol blijft zo in werking en de auto remt niet.
Gebruikersavatar
Montalbano
3rd Gear member
Berichten: 305
Lid geworden op: 21.06.2013 - 13:56

Superfunky schreef:
Montalbano schreef:
Idem. Laatst in een Audi A4 gezeten met donkere hemel, snel weer uitgestapt, werd er bijna claustrofobisch van.
Zwarte hemel is veel rustgevender tijdens het rijden.
Een automaat, die is rustgevend tijdens het rijden. De kleur van de hemel zou daar bij mij geen enkele invloed op kunnen hebben, al was ie kanariegeel. :D
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

geef mij maar een licht interieur, is veel ruimtelijker
Paddyp
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 29.09.2013 - 14:50

Rijden met de adaptive cruisecontrole is even wennen.
Als je wat meer ervaring en vertrouwen in het systeem hebt ga je er zelfs rustiger door rijden.
In de praktijk vind ik het aantal auto's dat "op zijn Nederlands" invoegd nogal meevallen.
Mocht het toch gebeuren en vind je het vervelend heeft de auto genoeg PK's in huis om het gat even dicht te rijden.
Ik heb er inmiddels 12.000 KM op zitten maar zou het echt niet meer willen missen.
We hebben hier in Nederland steeds meer trajectcontroles, het heeft gewoon geen zin meer om zelf met variabele snelheden te rijden.
Tegen de tijd dat ik aan mijn volgende auto toe ben is de "steerassist" gemeengoed geworden en wil ik deze zeker als optie.
DanielV
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 03.07.2013 - 09:19

Die functie had ik nog niet ontdekt V60_PHEV, thanks!
Met een rustige rijstijl werkt de ACC inderdaad goed, bij vlot rijden niet.

Week 52 maar eens proberen, als die van mij (nogmaals) geleverd wordt..
100mb
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 14.12.2006 - 11:39

ACC makkelijk omzetten in een gewone cruisecontrol?!?
Dat ga ik eens even proberen....
2024 Volvo XC90 T8
2021Volvo XC40 P8
2016 Volvo XC90 T8
2014 Volvo V60 PIH
2012 Volvo V60 D2
2007 Volvo V50 2.0D Edition II
2000 Volvo V40 1.9D Europa Phase I Dark Blue
Gebruikersavatar
s60magic
4th Gear member
Berichten: 819
Lid geworden op: 02.03.2008 - 11:08
Locatie: Drenthe

Helemaal mee eens,
jp-v60 schreef:geef mij maar een licht interieur, is veel ruimtelijker
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
100mb
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 14.12.2006 - 11:39

Helaas....schakelen tussen ACC en CC pas mogelijk vanaf MY2014.
Nog even wachten dus. Wel goed om te weten.
2024 Volvo XC90 T8
2021Volvo XC40 P8
2016 Volvo XC90 T8
2014 Volvo V60 PIH
2012 Volvo V60 D2
2007 Volvo V50 2.0D Edition II
2000 Volvo V40 1.9D Europa Phase I Dark Blue
Pil
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.06.2013 - 00:01
Locatie: Eerbeek

Heb bij de bestelling getwijfeld of ik voor ACC zou gaan. Beviel bij mijn vorige auto (XC60) maar matig. Erg abrupt bij invoegen voorganger, inhouden bij veel te grote afstand bij naderen tragere voorganger en bij inhalen langdurige vertraging alvorens te versnellen.
Toch gedaan (een beetje luxe auto moet meeste dingen toch vanzelf doen) en geen spijt van. Systeem werkt vele malen beter dan voorheen. Knipperlicht uit en hij versnelt al. Geleidelijker vertraging bij invoegers of tragere voorgangers (en in de hybride-modus van het dashboard zie je hoe snel/langzaam voorganger is). Minimale afstand tot voorganger veel meer te verkorten dan eerder (vind het zelfs soms te kort, stel het bij druk verkeer 1 stap verder).
Erg tevreden over.
2013: Volvo V60 PIH Christal White MY 2014
2009 Volvo XC60 D5 Summum Electric Silver MY 2009
2000 Volvo V40 T4 Silver
alexmem
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 14.12.2012 - 20:15
Locatie: Vlagtwedde

Dat snelheidsverschil is me nooit opgevallen. Waar zie ik dat?
2019 Volvo Xc60 T8 Inscription; Onyx Black, Linear Lime, Audio Line, Intellisafe Pro Line, Luxury Line, Park Assist Line, Versatility Pro Line, gelaagde zijruiten, zwarte hemelbekleding, extra getint glas, achterbumper bescherming.
2014 Volvo V60 PIH; Ember black, Beechwood, Driver support line, Security line, Park Assist voor en Sunblinds.
Pil
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.06.2013 - 00:01
Locatie: Eerbeek

De witte baan in de snelheidsmeterring. Vanaf je eigen ingestelde snelheid naar de snelheid van de voorganger.
2013: Volvo V60 PIH Christal White MY 2014
2009 Volvo XC60 D5 Summum Electric Silver MY 2009
2000 Volvo V40 T4 Silver
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”