S60 T5 Turbo probleem??

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Kleinejongen
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 16.04.2013 - 09:20
Locatie: Venray

Beste mede forum gebruikers.

Heb Een Volvo S60 T5 uit 2001 wanneer ik rustig gas geef werkt de turbo en versnel ik. Maar nu komt het ik moest vandaag een stuk snelweg op en wanneer ik het gas in trap, moet de auto als een speer weg trekken, dit gebeurd niet hij blijft wel rijden maar stottert een beetje. dus beetje gas erbij gaat hij schokken, blijft wel rijden maakt ook wel snelheid. Maar meer in stoten

Vraag 1: Als De Turbo Werkt, Kan Het Dan Zo Zijn Dat Hij Niet Werkt Als Je Vol Het Gas In Trapt?
Vraag 2: Waarom Stottert Hij Als Ik Vol Het Gas In Trap? En Waar Ligt Het Aan?
Vraag 3: Wat zijn de kosten voor evt vervangen revisie?

alvast bedankt voor jullie reactie`s!!
Gebruikersavatar
v70r2004
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 05.05.2009 - 09:28
Locatie: Oost Nederland

De tcv turbo control valve lijkt mij dit te veroorzaken; toch even laten uitlezen lijkt mij.
V70 R
Volv in schaapskleren
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 249
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

Lijkt mij inderdaad een TCV probleem,

http://www.ardtuning.com/ARD-Turbo-Cont ... _p_85.html


Wij hebben deze TCV's (ARD versie) gewoon op voorraad in de kast liggen, dat zegt misschien al wel genoeg....


mvgr Obbe
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
Gebruikersavatar
albertje
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 26.05.2012 - 10:09
Locatie: Zwartebroek

Krijg je ook een melding op de boordcomputer? Iets van "motor service vereist"?
Volvo S60 - D5244T2 - 2003 - 414.000km (motor heeft 151.000km) - Zwart - VCE - DICE - HU805 met PA200 versterker en Grom USB - en helaas geen TomTom in RTI meer. :-(
Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 249
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

Nee dat niet, of de tcv moet totaal niet werken.

mvgr Obbe
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
Kleinejongen
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 16.04.2013 - 09:20
Locatie: Venray

Ik krijg geen melding op de boordcomputer, hij rijd verder super alleen zodra ik de snelweg op ga en wat meer gas kan geven dan op de binnenwegen dan is het dus net alsof hij stottert net als of hij wel gas geen gas wel gas geen gas niet extreem maar het is goed merkbaar.
Kleinejongen
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 16.04.2013 - 09:20
Locatie: Venray

Even een vraag aan Obbe, kun jij hem ook uitlezen? zie dat je uit Uden komt dat is niet zo ver voor mij stuur anders even een pm bericht.
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 249
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

Ja dat kunnen wij, we hebben toegang tot vida online en we hebben natuurlijk Vida en dice.
De pm is verstuurd .
Aan een storing uitlezen zijn overigens geen kosten verbonden.


mvgr Obbe
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Inderdaad even laten uitlezen.

Het kan bijvoorbeeld ook de benzinedruksensor zijn. Ik heb de mijne recent ontvangen, omdat de wagen begon te stotteren.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Kleinejongen
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 16.04.2013 - 09:20
Locatie: Venray

Nou vandaag bij Obbe en Dennis geweest, de Turbo stond niet goed afgesteld, stond op 1.4PSI en moest op 4.4PSI staan Dennis heeft de Turbo opnieuw afgesteld en hij rijd weer alsof hij nieuw is wat een vermogen heeft hij nu! Dennis heeft op verzoek gelijk even verder gekeken en een klein olie probleem opgelost! Wat een kennis en vakmanschap op een plaats! Ben zeer te spreken over hun en kan ze dus ook iedereen aanraden!!
Gebruikersavatar
albertje
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 26.05.2012 - 10:09
Locatie: Zwartebroek

Vraagje,

Was die druk bij stationair toerental?
En het afregelen, dat deed je op de turbo zelf, dat stangetje van dat zuigertje voor de variabele schoepen?
Volvo S60 - D5244T2 - 2003 - 414.000km (motor heeft 151.000km) - Zwart - VCE - DICE - HU805 met PA200 versterker en Grom USB - en helaas geen TomTom in RTI meer. :-(
Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE
Kleinejongen
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 16.04.2013 - 09:20
Locatie: Venray

@ Albert, het afstellen is gedaan door Dennis, dit werd gedaan terwijl de auto niet liep, toen ik het zag was het eigenlijk niet zo heel moeilijk alleen moet je wel het gereedschap er voor hebben, het was inderdaad het stangetje op de turbo zelf. Neem ander even contant op met Obbe van Volvotune.nl is sponsor van het forum en kan je zeker verder helpen!

succes,
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

de afstelschroef voor de drukregelaar volledig los.
Sluit perslucht aan op drukregelaar.
Draai de afstelschroef van de drukregelaar zodanig in dat de manometer de waarde weergeeft die bij de betreffende motor hoort. Zie de tabel.
3–wegvertakkingsconnector heeft een blaasmond (geboord gat), waar deze wordt aangesloten op de drukregelaar. Zo is het eenvoudiger de juiste druk in te stellen.
Motor Afsteldruk
B5204T 12,5 kPa
B5204T2 12,5 kPa
B5204T3 15 kPa
B5204T3, vanaf modeljaar 1999 18 kPa
B5204T4 12,5 kPa
B5204T5 12,5 kPa
B5234T 12,5 kPa
B5234T2 30 kPa
B5234T3 30 kPa
B5234T4 12,5 kPa
B5234T4 R-lijn, vanaf modeljaar 1998 28 kPa
B5234T5 12,5 kPa
B5234T6 30 kPa
B5234T7 12,5 kPa
B5234T8 30 kPa
B5244T 12,5 kPa
B5244T2 30 kPa
B5244T3 12,5 kPa
B5244T7 12,5 kPa
B5254T 12,5 kPa
B5254T2 12,5 kPa


4.4PSi is 30.33 KPA

12.5 KPA geeft Volvo op...
Dat is 1.81 PSi

Wellicht ergens een foutje in de berichtgeving?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Kleinejongen
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 16.04.2013 - 09:20
Locatie: Venray

Beste Mario,

Mijn Volvo is een S60 2.3 T5 met motortype: B5234T3 30KPA of te wel 4.4 PSI wat klopt er niet volgens jou?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ik ging uit van deze B5204T5 12,5 kPa
Het stond er in de eerdere berichten er namelijk niet bij..
Maar dan klopt het..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Kleinejongen
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 16.04.2013 - 09:20
Locatie: Venray

:P het is inderdaad wat verwarrend T5/T3 maar in de boekjes staat heel duidelijk welk nummer het is :) overgens is een T5 meestal dan wel altijd een 2.3 motor en geen 2.0 een motornummer is al het volgt opgebouwd,
B5234T3 Benzine 5cilinder 2.3liter 4kleppen Turbo3
Gebruikersavatar
albertje
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 26.05.2012 - 10:09
Locatie: Zwartebroek

Beste Mario,

Ik heb een D5244T2. Geldt dan hetzelfde als de B5244T2?

En is er een manier om dit te testen zonder de stelschroef eerst los te draaien? Bijvoorbeeld door exact dezelfde tegendruk op te bouwen en dan kijken of het stelstangetje naar neutraal gaat?

Ik hoor het graag van je.
Volvo S60 - D5244T2 - 2003 - 414.000km (motor heeft 151.000km) - Zwart - VCE - DICE - HU805 met PA200 versterker en Grom USB - en helaas geen TomTom in RTI meer. :-(
Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Kleinejongen schreef::P het is inderdaad wat verwarrend T5/T3 maar in de boekjes staat heel duidelijk welk nummer het is :) overgens is een T5 meestal dan wel altijd een 2.3 motor en geen 2.0 een motornummer is al het volgt opgebouwd,
B5234T3 Benzine 5cilinder 2.3liter 4kleppen Turbo3
Ja dat weet ik,ik loop al een poosje mee bij Volvo. :)
Maar het stond niet in de eerdere vermelding,vandaar..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

albertje schreef:Beste Mario,

Ik heb een D5244T2. Geldt dan hetzelfde als de B5244T2?

En is er een manier om dit te testen zonder de stelschroef eerst los te draaien? Bijvoorbeeld door exact dezelfde tegendruk op te bouwen en dan kijken of het stelstangetje naar neutraal gaat?

Ik hoor het graag van je.
Dat is een diesel dus dat komt sowieso niet overeen met een "B" motor. Of het moet stomtoevallig zijn maar in principe dus niet.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”