Ik zou graag een eind aan dit topic willen maken, wellicht dat het vervelend is voor de vorige eigenaar maar erg leerzaam voor volvorijders met klachten en dealers..
Vorige week is deze auto op marktplaats te koop aangeboden onder de noemer net gekocht maar dak is kapot wil er vanaf.
Duur van het bezit van de vorige eigenaar een week of 2.
uiteindelijk heeft deze man de auto gekocht met hetzelde idee maar kwam erachter dat er koelvloeistof lekte en hem gauw weer verkocht.( bleek de kachelradiator reeds gemaakt mede dankzij dit forum).
Maar het dak, vanzelfsprekend ga je zoeken dit begon op forums en met het bellen naar de garage die de auto onderhouden had. Deze wist mij te vertellen dat de auto lang bij de dealer had gestaan.
Gezien de klacht van dit forum en de aangeschafte auto die de identieke klacht had met de historie wist ik zeker dat het om dezelfde auto ging.
In eerste instantie maakte dit mij angstig aangezien er al zoveel door de dealer als de eigenaar aan gedaan was. Overigens duidelijk zichtbaar aan de slijtage van het doek en de lak van de auto. Waarschijnlijk is de auto 4 jaar lang met de hand gedraaid.
Op een Engels forum las ik dat het dak eigenlijk in stappen opent en sluit. na elk deel geeft een sensor aan dat de volgende deel mag gaan bewegen. Het feit dat de achterkant van het dak niet dicht ging kwam dus naar mijn idee omdat de voorliggende sensor geen signaal gaf.
De sensor voor dit deel is de vergrendeling van de voorkant van het dak in de vergrendeling. Maar deze sensor was vervangen door de Volvo dealer waarschijnlijk omdat Vadis dit aangaf.
Weer zoeken op internet en toen kwam ik terecht bij iemand die een draadbreuk had in het dak. Hoewel ik verwachtte dat dit wel was gecontroleerd toch maar even gekeken en tot mijn verbazing was daar een draadje letterlijk doormidden en gezien het koper al een lange tijd. Het vervolg is te raden, deze vastgezet en het dak werkte weer.
Voor mij is het ongelooflijk dat de officiële dealer dit niet is opgevallen of dat er de moeite is genomen de bedrading te controleren of door te meten.
Voor toekomstige c70 rijders met problemen kan ik als advies meegeven, loop alle stappen na die het dak zou moeten uitvoeren. Zie deze link.
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=152151 Hierin staat zowel het openen als sluiten per stap aangegeven kijk welke stap het niet doet en controleer de stap daarvoor.
Gr. Roeland