C70 Cabriodak

Voor kenners: de "Roffel"
Veneficus
2nd Gear member

Je hoeft de koelwatertank en stuurpompreservoir niet helemaal te verwijderen, maar gewoon aan de kant hangen.
Multiriem inderdaad even de route van optekenen.

Om de dynamo te verwijderen moet je ook de bouten onderaan de AC-pomp een stukje losdraaien, omdat de dynamo ingeklemd zit achter de AC pomp. De pomp moet een beetje kunnen kantelen om de dynamo vrij te maken. Volvo geeft het advies om de auto aan de voorkant een stuk op te krikken voordat je de bouten van de pomp losdraait.
Eventueel moet je wel wat slangen van het koelsysteem loshalen die in de weg zitten, maar daarvoor hoeft het systeem niet leeg. Gewoon afstoppen danwel omhoog houden. Of alleen het bovenste deel drainen.

Plaatje van de dynamo:

Afbeelding

Deze komt van een XC60, maar het principe is hetzelfde. Je kan zien dat de onderste bouten eerst door de AC-pomp heen gaan en dan door een plaatje aan de dynamo, en dat plaatje zit dan achter de AC-pomp geklemd. Je moet dus drie bouten verwijderen (1 boven, 2 beneden) en nog eens 2 bouten een stukje losdraaien (onderaan de AC-pomp). Dan kan de pomp een stukje kantelen en dan kun je de dynamo er tussenuit priegelen. Dat kan in één soepele beweging, maar die moet je even vinden, want er is niet heel veel ruimte.
EvGerven
2nd Gear member

Mooi, duidelijk plaatje maar ik zit mij wel af te vragen of ik wel de juiste dynamo heb. De nieuwe heeft een gat zoals de bovenste op de afbeelding. Aan de onderkant heeft de nieuwe een vork waar ook een lange bout doorheen moet.
Mijn vraag is dus: dat plaatje dat met 2 bouten (m8?) aan de compressor zit, is dat aan de dynamo gemonteerd en kan ik dat overzetten?

Ik zal zometeen even een fotooke maken van de nieuwe dynamo. De afbeelding van veneficus is in elk geval wat er in mijn auto zit. dank daarvoor in elk geval :)
EvGerven
2nd Gear member

Ik heb nog even de spanning over de massa gemeten met draaiende motor

- accu naar huis dynamo 0,03V
- huis dynamo naar motor (spruitstuk) 0,02 V

Dat lijkt dus wel binnen de specs en blijkbaar loopt er nog wel een laadstroom, anders was er geen spanningsval

De nieuwe dynamo:
Afbeelding

Ik twijfel dus of dit wel de juiste is.
robert31
2nd Gear member

die van mij bj 2001, was volgens het plaatje. Die van de foto is van een ouder model[vlg mij]
EvGerven
2nd Gear member

Ik ga morgen Nordicar even bellen of ik hem kan omruilen of retourneren.

Met of zonder nieuwe dynamo kan ik natuurlijk de oude er uit halen om te zien of er iets aan te ontdekken is. Het ding levert immers best stroom (kan gewoon met lichten aan rijden en zo) maar alleen de spanning is niet OK.

Ik heb de massa weliswaar doorgemeten maar ik weet nog niets over de B+ aansluiting want daar kan ik niet bij.

Zou zomaar kunnen dat ik daar spanningsverlies heb en de dynamo zelf gewoon goed is.

Mijn Klassieke Trabant (6 Volt) is supergevoelig voor slechte massa en die pak ik standaard elk jaar aan op corrosie in het dynamo/accu/spanningsregelaar circuit.Dat geeft ook elk jaar weer resultaat :)

Ik zal proberen een foto-how-to ervan te maken. Dit zijn van die dingen waar vroeg of laat elke wat oudere auto last van krijgt
JohaninNB
Starter

Bij mij heb ik destijds de massa aansluiting van de akku naar chassis ook goed schoongemaakt; was redelijk gecorrodeerd.

Hoe dan ook is 13V bij draaiende motor te weinig, ik dacht dat 14,4 'normaal' is.
Op een gegeven moment is de dynamo op en aan vervanging toe. Als gezegd is na bovenstaande geen hapering meer opgetreden bij openen of sluiten van de kap
EvGerven
2nd Gear member

Dynamo's kunnen kapotte lagers hebben, versleten koolborstels en doorgebrande diodes. Al deze 'slijt' onderdelen zijn prima te vervangen. Een dynamo is nooit 'op' maar kan vrijwel altijd prima gereviseerd worden

De dynamo van mijn Trabant doet het na 43 jaar bijvoorbeeld nog steeds prima...

14,4 V is inderdaad de normale waarde.
Veneficus
2nd Gear member

Als de spanning niet ok is, dan kan je accu ook kapot gaan. Dat is bij mij gebeurd (gelukkig alles binnen garantie van een nieuwe accu). Misschien kun je het beste gewoon even een accu-check laten doen. Daarbij testen ze ook meteen de laadstroom en de spanning van de dynamo. Dan weet je ook meteen of je problemen gaat krijgen in de winter...
rpsiderius
1st Gear member

Ik zou graag een eind aan dit topic willen maken, wellicht dat het vervelend is voor de vorige eigenaar maar erg leerzaam voor volvorijders met klachten en dealers..
Vorige week is deze auto op marktplaats te koop aangeboden onder de noemer net gekocht maar dak is kapot wil er vanaf.
Duur van het bezit van de vorige eigenaar een week of 2.
uiteindelijk heeft deze man de auto gekocht met hetzelde idee maar kwam erachter dat er koelvloeistof lekte en hem gauw weer verkocht.( bleek de kachelradiator reeds gemaakt mede dankzij dit forum).

Maar het dak, vanzelfsprekend ga je zoeken dit begon op forums en met het bellen naar de garage die de auto onderhouden had. Deze wist mij te vertellen dat de auto lang bij de dealer had gestaan.
Gezien de klacht van dit forum en de aangeschafte auto die de identieke klacht had met de historie wist ik zeker dat het om dezelfde auto ging.
In eerste instantie maakte dit mij angstig aangezien er al zoveel door de dealer als de eigenaar aan gedaan was. Overigens duidelijk zichtbaar aan de slijtage van het doek en de lak van de auto. Waarschijnlijk is de auto 4 jaar lang met de hand gedraaid.
Op een Engels forum las ik dat het dak eigenlijk in stappen opent en sluit. na elk deel geeft een sensor aan dat de volgende deel mag gaan bewegen. Het feit dat de achterkant van het dak niet dicht ging kwam dus naar mijn idee omdat de voorliggende sensor geen signaal gaf.

De sensor voor dit deel is de vergrendeling van de voorkant van het dak in de vergrendeling. Maar deze sensor was vervangen door de Volvo dealer waarschijnlijk omdat Vadis dit aangaf.
Weer zoeken op internet en toen kwam ik terecht bij iemand die een draadbreuk had in het dak. Hoewel ik verwachtte dat dit wel was gecontroleerd toch maar even gekeken en tot mijn verbazing was daar een draadje letterlijk doormidden en gezien het koper al een lange tijd. Het vervolg is te raden, deze vastgezet en het dak werkte weer.
Voor mij is het ongelooflijk dat de officiële dealer dit niet is opgevallen of dat er de moeite is genomen de bedrading te controleren of door te meten.

Voor toekomstige c70 rijders met problemen kan ik als advies meegeven, loop alle stappen na die het dak zou moeten uitvoeren. Zie deze link.
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=152151 Hierin staat zowel het openen als sluiten per stap aangegeven kijk welke stap het niet doet en controleer de stap daarvoor.

Gr. Roeland
hvt
5th Gear member

Ik heb het hele verhaal net doorgelezen.
Als het echt dezelfde auto is en een draadbreuk de oorzaak is, is het belachelijk dat het niet eerder gevonden is.
Kunnen ze dan dan niet in vida/dice en dat andere kastje de sensoren uitlezen tijdens het testen?
Als je dan een volgordelijst hebt in welke volgorde de sensoren binnen moeten komen met welke actie erachteraan, moet het het toch uit te zoeken zijn?
En als het proces van dichtdoen altijd op hetzelfde moment stopt, is de kans groot dat het op een signaal wacht. Op dat moment moet je kunnen uitlezen of deze wel binnenkomt.
Lijkt erop dat de dealer niet de informatie had in welke volgorde het programma het proces afwerkte.
Storingzoeken in procesbesturingen is een vak.

Chapeau dat het gelukt is.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
XC60 Ts Inscription 2018, Polestar, Pine Grey, stoelventilatie, panoramadak, blis, ACC, pilot assist, keyless entry, standkachel, achteruitrijcamera, enz
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
rpsiderius
1st Gear member

Gezien de voorgeschiedenis van de auto zou je dit inderdaad niet verwachten.
Je hoopt natuurlijk wel op zoiets omdat het anders op uren sleutelen in de winter zou aankomen maar toch.
Zal van het weekend een paar foto's maken op internet van de kabelbreuk en de auto. Sta er zelf vooral versteld van dat een dealer in 10 weken tijd een dergelijke fout niet kan opsporen.
Moet wel toegeven dat het heerlijk rijden is zo'n cabrio, zolang het nog verantwoord is ook zeker van plan :)
EvGerven
2nd Gear member

Het gaat inderdaad om dezelfde auto. De nieuwe eigenaar heeft mij gebeld (aan de hand van een telefoonnummer op een rekening in het dashboardkastje... ) rn de reparatie uitgelegd.

Soms is een frisse blik noodzakelijk om een fout te vinden omdat je je blind staart op dingen die je gemeten en -vooral ook- aangenomen hebt.

Ik heb alle sensortjes (microswitches en potentiometers) doorgemeten. Niet de bedrading omdat ik toen nog geen schema had. Later is de dealer met de breakoutbox bezig geweest en vertelde mij dat alle sensoren nu goed waren.Ik ben hier vanuit gegaan en heb zelf daarna niet meer aan de bedrading gemeten

Roeland wel dus...

Ik wil hem daarom welgemeend en van harte feliciteren met zijn overwinning !

Dit topic mag dicht (finally, hurray!)
hvt
5th Gear member

Als de dealer aangeeft dat alle sensoren binnen komen, zou je er vanuit moeten kunnen gaan dat dit klopt.

Klopt, soms is het beter dat er iemand mee bezig gaat die er helemaal niet mee bezig is geweest en ook niet weet wat al geprobeerd is.
Vaak ga je automatisch met de gedachtegang van de ander verder.
Als ik naar een storing moet waar al meerdere mee bezig zijn geweest, wil ik soms niet eens weten wat anderen denken wat het kan zijn.
Valt in de praktijk vaak tegen, want heb ze dan al vaak meerdere keren aan de telefoon gehad.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
XC60 Ts Inscription 2018, Polestar, Pine Grey, stoelventilatie, panoramadak, blis, ACC, pilot assist, keyless entry, standkachel, achteruitrijcamera, enz
rpsiderius
1st Gear member

Zie hier de foto's van de kapotte bedrading.

Soms moet je een beetje geluk hebben als je een auto koopt met een defect.
Tijdens de aanschaf wist ik nog niet dat het om deze auto ging, had ik dat geweten had ik hem misschien nooit gekocht gezien de historie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rpsiderius
1st Gear member

Zo zie je maar dat een auto die goed is onderhouden na 17 jaar nog steeds kan stralen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hvt
5th Gear member

Blijf het altijd een ingenieus stukje techniek vinden zo'n kap. En dat terwijl ik in de techniek werk. O-)

Ondanks dat ik het knap vindt dat de draadbreuk hebt gevonden, vind ik de reparatie er niet zo netjes uitzien.
Het beste lijkt mij om geen verbinding op het knikpunt te hebben. Ik zou zelf een nieuw stuk draad trekken en indien het niet anders kan, verbindingen maken op een stuk wat niet beweegt. Op een recht stuk dus.

Maar ziet eruit als een nette cabrio. Leuk kleurtje ook.
Ik denk dat deze C70 wel een aparte topic verdient. :P
EvGerven
2nd Gear member

Misschien beter solderen en afwerken met krimpkous. Misschien ook wat langer maken en dan ergens vastzetten zodat het niet opnieuw stuk gaat.

Hij ziet er wel weer fantastich uit!
hvt
5th Gear member

EvGerven schreef: Misschien beter solderen en afwerken met krimpkous. Misschien ook wat langer maken en dan ergens vastzetten zodat het niet opnieuw stuk gaat.
Zo zou ik het in elk geval doen, maar dan wel zorgen dat deze verbinding niet op een scharnierpunt komt.
Vlak naast de soldering wordt een kwetsbaar punt. Dus daarom nieuw stuk draad en dan op "rechte" stukken verbindingen maken.
Dus twee verbindingen.
rpsiderius
1st Gear member

Goedemorgen,

Zeker niet de mooiste oplossing inderdaad, dit was op dat moment voorhandig en waren natuurlijk benieuwd of dit het euvel was.
Van de winter gaat het hele dak eraf dan pakken we het draadje mee.
Herman71
3rd Gear member

Goeden bruikbare foto's.....Yes opgeslagen.

Groeten,
Herman :D
Laatst gewijzigd door Herman71 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn exhobby wagens :-)
Volvo C70 2.0T cabriolet 2005
Lexus Ls 430 V8 2002 sedan
Jaguar X350 XJ8 Executive 4.2L V8 2003
Opel Admiraal 1970
Mercedes 300CE W124 1991
Mercedes 380SE W126 1983
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 1996
BMW 730i V8 1995
Saab 95 2.0 SE LPT 1999
Range Rover 2.5D P38 2001
BMW 525TDS executive 1998