De topicstarter is 17 jaar oud en vind € 275,-- veel geld, dat is voor een 17 jarige niet ongebruikelijk.v40fan schreef:Marcel,
Je hebt gelijk, het wordt tijd dat de starter zijn motivatie verduidelijkt, want hier is geen touw meer vast te knopen. Ik heb naast m'n Volvo een autootje met (behalve de electronische brandstofinspuiting) oude techniek. Gewoon techniek die je zonder up-to-date 1e monteursopleiding kunt zìen. Dat is leuk om mee te rijden en het is leuk om aan te werken en het is zèlfs leuk om aan te poetsen. Dàt vind ik hobby, zo'n nieuw ding is een gebruiksvoorwerp die moet je in bedrijfszekere conditie (laten) houden. Laten we er verder maar over ophouden.
onderhouds beurten
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
- v40fan
- 6th Gear member
Daarom: erover ophouden.....
met vriendelijke groet tekent, V40fan
My other car weights over 100 kg less then half my Volvo and has no radio, no airbag(s), no roofrail not even a roof....but it has 50 hp extra!
Mein anderes fahrzeug wiegt mehr als 100 kg weniger als die hälfte meiner Volvo und hat kein radio, kein airbag(s), kein dachträger und sogar kein dach....Aber es verfügt gerade über 50 zusatzliche PS!
My other car weights over 100 kg less then half my Volvo and has no radio, no airbag(s), no roofrail not even a roof....but it has 50 hp extra!
Mein anderes fahrzeug wiegt mehr als 100 kg weniger als die hälfte meiner Volvo und hat kein radio, kein airbag(s), kein dachträger und sogar kein dach....Aber es verfügt gerade über 50 zusatzliche PS!
Ja, leken wel, maar dat deden ze bij oude voertuigen ook al.v40fan schreef:De motor, in zijn meest elementaire vorm, bestaat natuurlijk nog steeeds maar de besturingselectronica van motor en versnellingsbak en ook de electronica in de rest van het voertuig maken dat leken aan moderne auto's grote schade kunnen toebrengen. Simpele dingen als remblokken, lampjes of niet reparabrele onderdelen vervangen geven ook maar relatief weinig besparingsmogelijkheden. Maar gewoon even 12 volt op de verkeerde plek kan je daarentegen een fortuin kosten..... Weet waar je aan begint voordat je leegloopt op onkundige zelfwerkzaamheid

- v40fan
- 6th Gear member
Klopt Alex,
maar ik denk dat het leken nu veel minder moeite kost om catastrofale schades te veroorzaken omdat inmoderne auto's bij de diverse gebruikers modules worden aangebracht die herkennen of een bepaald signaal voor de betreffende gebruiker bedoeld is of niet (Can-bussysteem). Gebruikers geven dan soms via dezelfde draad respons of de instructie werd opgevolgd. Kennis van data-uitlezen en van de hard- en software is dan onontbeerlijk.
Immers, als je gewoon 12 volt op zulke systemen loslaat gaat, zonder dat je het merkt, meteen de hele boel naar de ......
Als je bijvoorbeeld zelf een trekhaak of een luxe autoradio wilt monteren dan kun je vervolgens geconfronteerd worden met de meest uiteenlopende storingen (die helemaal niet in verband lijken te staan met dàt deel van de auto waar je aan gewerkt hebt) De kosten zijn er niet minder om. BMW, VW, Audi, Seat en Skoda-dealers weten daar alles van. Zelfs in moderne trucks worden deze technieken al toegepast. Je bent gewaarschuwd! Groeten
maar ik denk dat het leken nu veel minder moeite kost om catastrofale schades te veroorzaken omdat inmoderne auto's bij de diverse gebruikers modules worden aangebracht die herkennen of een bepaald signaal voor de betreffende gebruiker bedoeld is of niet (Can-bussysteem). Gebruikers geven dan soms via dezelfde draad respons of de instructie werd opgevolgd. Kennis van data-uitlezen en van de hard- en software is dan onontbeerlijk.
Immers, als je gewoon 12 volt op zulke systemen loslaat gaat, zonder dat je het merkt, meteen de hele boel naar de ......
Als je bijvoorbeeld zelf een trekhaak of een luxe autoradio wilt monteren dan kun je vervolgens geconfronteerd worden met de meest uiteenlopende storingen (die helemaal niet in verband lijken te staan met dàt deel van de auto waar je aan gewerkt hebt) De kosten zijn er niet minder om. BMW, VW, Audi, Seat en Skoda-dealers weten daar alles van. Zelfs in moderne trucks worden deze technieken al toegepast. Je bent gewaarschuwd! Groeten
met vriendelijke groet tekent, V40fan
@v40fan,
In vrachtauto's had men al veel langer het can-bus.
Chauffeurs hebben toen al moeten ondervinden dat ze niet zomaar het 27 mc bakkie en de (kerstbomen) verlichting, ergens op een draad konden aansluiten.
In de modere :? :? vrachtauto's worden de remmen electronisch aangestuurd, maar de techniek daarachter is nog gelijk.
Back-up is nog steeds lucht. (Ja, ook aan vrachtauto's gesleuteld)
We hebben het over sleutelen!
Niet zelfstandig updaten van de electronica!
Hoewel................. waarom eigenlijk niet. :?
Over 5? 10? jaar vinden we het denk ik heel normaal omdat ook zelf te doen, in de auto's waar we nu in rijden.
In vrachtauto's had men al veel langer het can-bus.
Chauffeurs hebben toen al moeten ondervinden dat ze niet zomaar het 27 mc bakkie en de (kerstbomen) verlichting, ergens op een draad konden aansluiten.
In de modere :? :? vrachtauto's worden de remmen electronisch aangestuurd, maar de techniek daarachter is nog gelijk.
Back-up is nog steeds lucht. (Ja, ook aan vrachtauto's gesleuteld)

We hebben het over sleutelen!
Niet zelfstandig updaten van de electronica!
Hoewel................. waarom eigenlijk niet. :?
Over 5? 10? jaar vinden we het denk ik heel normaal omdat ook zelf te doen, in de auto's waar we nu in rijden.

- Battlecruiser
- 8th Gear member
Hopelijk kan je tegen die tijd je auto via bluetooth eventjes bij het Volvoforum inloggen om een check-up te doen en een upload van bytes... :reindeer:
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- pieter007
- 5th Gear member
- Contacteer:
wat een reacties ..
ik verschiet inderdaad wel van de reacties
nu 100 € voor 6.5 liter olie .. vind ik toch wel veel geld
maar ik heb dit onderhoud niet moetten betalen ofzo .. auto van de ouders dus hun onderhoud ...
bij mijn amazon doe ik het onderhoud gewoon zelf .. en ik heb hier wel degelijk kennis van , kleppen stellen enz allemaal geen probleem
ik krijg al 3 jaar praktijk garage op school natuurlijk heb ik niet evenveel kennis als een vakman ofzo .. ik ben dan ook maar 17 jaar en heb nog zéér veel te leren
hoe ouder je word hoe meer je leert en dan leer je nog elke dag bij
en het is niet van een dure auto kopen en het dure onderhoud niet kunnen betalen ik vind het gewoon véél geld voor wat het is
als je dit onderhoud zelf doet zit je makkelijk al 100 € goedkoper
ik verschiet inderdaad wel van de reacties
nu 100 € voor 6.5 liter olie .. vind ik toch wel veel geld
maar ik heb dit onderhoud niet moetten betalen ofzo .. auto van de ouders dus hun onderhoud ...
bij mijn amazon doe ik het onderhoud gewoon zelf .. en ik heb hier wel degelijk kennis van , kleppen stellen enz allemaal geen probleem
ik krijg al 3 jaar praktijk garage op school natuurlijk heb ik niet evenveel kennis als een vakman ofzo .. ik ben dan ook maar 17 jaar en heb nog zéér veel te leren
hoe ouder je word hoe meer je leert en dan leer je nog elke dag bij
en het is niet van een dure auto kopen en het dure onderhoud niet kunnen betalen ik vind het gewoon véél geld voor wat het is
als je dit onderhoud zelf doet zit je makkelijk al 100 € goedkoper
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Ik betaal (iets minder dan) € 4,- de liter (olie).
Laat dit nu van het zelfde merk, specificatie's en ook nog van dezelfde leverancier zijn.
Niet alleen de uur prijs is hoog.
Over de winstmarge's hebben we het hier op dit Forum als eens eerder gehad.
Service mag wat kosten.
Laat dit nu van het zelfde merk, specificatie's en ook nog van dezelfde leverancier zijn.

Service mag wat kosten.

- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Als monteurs niet zo verrekte duur waren zou het inderdaad voor wat minder kunnenAlexV70 schreef:Ik betaal (iets minder dan) € 4,- de liter (olie).
Laat dit nu van het zelfde merk, specificatie's en ook nog van dezelfde leverancier zijn.![]()
Service mag wat kosten.
- pieter007
- 5th Gear member
- Contacteer:
ik denk dat jullie mij zo een beetje beginnen te begrijpen
dus 4€ de liter en 6.5 liter nodig
26€ voor de olie en dit bij de dealer 100 €
dan nog bijna 100 € werkuren
dat had dan al een dikke 150 € verschil geweest
dus 4€ de liter en 6.5 liter nodig
26€ voor de olie en dit bij de dealer 100 €
dan nog bijna 100 € werkuren
dat had dan al een dikke 150 € verschil geweest
- Marcel
- 4th Gear member
@pieter007
ik begrijp je echt nog steeds niet.
Je besparing is een klein percentage van de afschrijving. Ertegenover staat een kans op discussie met de dealer wanneer er garantie geclaimt moet worden en volgens mij mis je onderhoudspunten in je opsomming.
ik begrijp je echt nog steeds niet.
Je besparing is een klein percentage van de afschrijving. Ertegenover staat een kans op discussie met de dealer wanneer er garantie geclaimt moet worden en volgens mij mis je onderhoudspunten in je opsomming.
Gr. Marcel
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Beste Pieter,
Wie zit je dan in de weg om het zelf te gaan doen?
Of b.v. bij AlexV70 die iedere dealer bij voorbaat al een oplichter vind (waarschijnlijk er wel graag had willen werken) en als 1e monteur toch ook ergens iets moet verdienen.
Of b.v. bij AlexV70 die iedere dealer bij voorbaat al een oplichter vind (waarschijnlijk er wel graag had willen werken) en als 1e monteur toch ook ergens iets moet verdienen.
Ze zou je moeten schamen.bart simpson schreef:Als monteurs niet zo verrekte duur waren zou het inderdaad voor wat minder kunnenAlexV70 schreef:Ik betaal (iets minder dan) € 4,- de liter (olie).
Laat dit nu van het zelfde merk, specificatie's en ook nog van dezelfde leverancier zijn.![]()
Service mag wat kosten.

Het salaris wat de gemiddelde monteur mee naar huis neemt is om te janken.
Ik ben er op tijd uitgestapt!bart simpson schreef:Beste Pieter,

Jij niet!

@Marcel, ik heb een hele hoge kast.
Niets achter zoeken. Geschreven met de beste bedoelingen.

Niets achter zoeken. Geschreven met de beste bedoelingen.
-
- 3rd Gear member
Ja duh... alles wat je zelf doet is goedkoper dan het door iemand anders laten doen. Denk bijv. aan kleren, huis bouwen, verven, vloeren leggen enz.pieter007 schreef: als je dit onderhoud zelf doet zit je makkelijk al 100 € goedkoper
Dat had ik wel kunnen vertellen voor de auto op onderhoud ging.
Het gaat erom of je het zelf kunt en/of wil doen. Er zitten ook voordelen aan het laten uitvoeren van sommige dingen, zoals bijvoorbeeld behoud van garantie, kwaliteit, gemak enz...
Laat ieder hier gewoon zijn eigen keuze in maken!
- pieter007
- 5th Gear member
- Contacteer:
laten we er gewoon over stoppen
en het topic sluiten
en het topic sluiten