Verbruik XC 70 D5 AWD handbak 2014

Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Martin_D4 schreef:Blijft een feit dat auto's van 1600+ kilo met AWD nooit een zuinigheidswonder worden.
Onze PIH met AWD weegt rijklaar 1949 kg en met bestuurder over de 2000 kg. Gemiddeld verbruik bij 2000 km per week: 5.2L/100km :) Of valt de PIH niet onder het kopje auto's? ;)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28588
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een PIH is niet zo maar een auto, het is een heel bijzondere auto.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

Meestal is het verbruik van mijn XC (2006, GT) tussen 1:13 en 1:13,5
Deze week heb ik zeer rustig gereden, overal aan maximum snelheid gehouden en nooit boven 120, en alleen snelweg: 1:15,6
Mijn ervaring is dat mijn XC dorstig wordt rond 120 km/u.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Gebruikersavatar
Martin_D4
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 16.04.2014 - 15:03
Locatie: Huissen

rsnhakan schreef:
Martin_D4 schreef:Blijft een feit dat auto's van 1600+ kilo met AWD nooit een zuinigheidswonder worden.
Onze PIH met AWD weegt rijklaar 1949 kg en met bestuurder over de 2000 kg. Gemiddeld verbruik bij 2000 km per week: 5.2L/100km :) Of valt de PIH niet onder het kopje auto's? ;)
voor de PIH geldt een andere standaard.. ;-)

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... eal1301588
(1998) 940 Polar Limited Edition (356.000km)
(2014) V70 D4 Nordic+ Electric Silver (124.000km)
(2012) Skoda SuperB 1.6 Tdi (115.000)
(2003) Peugeot 406 GT 2.2 hdi (375.000 km)
(1999) Peugeot 406 2.0 Hdi (320.000 km)
(2003) Seat Toledo 1.8 20v
(2001) Seat Toledo 1.8 20v
(1998) Opel Astra 1.6
(1994) ford fiesta
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

De laatste dagen eens een testje uitgevoerd na mijn service 2.0 onderhoudsbeurt van de XC70.

Vol getankt, BC gereset en wat rustiger gereden, en me stipt aan de max snelheid gehouden en was verrast met het resultaat na bijna 300km, zowel secundaire wegen als snelweg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Ter info, mijn XC70 D5 uit 2012 met AWD en GT (6 gear) heeft een verbruik dat ligt tussen de 1:11 (vele korte ritten) tot 1:13 (autobaan met snelheden tussen 120 en 150 km/u) als ik heel veel constante ritten heb van 80-90 km/u gaat het verbruik nog iets omlaag naar 1:14, maar dat is met moeite. Tja...gelukkig kan ik redelijk voordelig diesel tanken net over de grens voor Eur 1.35 gemiddeld momenteel.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

Lui, laat je niet gek maken over uitrollen en start-stop systemen en dergelijke, dat zet amper zoden aan de dijk. Uiteindelijk draait het bij verbruik om de energie die nodig is om de rijweerstand te overbruggen en de relatieve efficientie van je motor. Een Volvo XC70 / V70 is een zware auto met veel weerstand, kost gewoon veel energie om er mee te rijden. En de 5 cilinders zijn minder efficient dan de 4 cilinders of een 3 cilinder. Simpele natuurkunde. Ik heb er allang vrede mee dat ik wat vaker bij de pomp sta.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

De XC70 doet het nog altijd beter dan een XC60 met dezelfde motor, de XC60 doet er nog een halve liter extra bij per 100km.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

RudyZ schreef: Lui, laat je niet gek maken over uitrollen en start-stop systemen en dergelijke, dat zet amper zoden aan de dijk. Uiteindelijk draait het bij verbruik om de energie die nodig is om de rijweerstand te overbruggen en de relatieve efficientie van je motor. Een Volvo XC70 / V70 is een zware auto met veel weerstand, kost gewoon veel energie om er mee te rijden. En de 5 cilinders zijn minder efficient dan de 4 cilinders of een 3 cilinder. Simpele natuurkunde. Ik heb er allang vrede mee dat ik wat vaker bij de pomp sta.
Ik ook, heb het er graag voor over.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28588
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

RudyZ schreef: Lui, laat je niet gek maken over uitrollen en start-stop systemen en dergelijke, dat zet amper zoden aan de dijk. Uiteindelijk draait het bij verbruik om de energie die nodig is om de rijweerstand te overbruggen en de relatieve efficientie van je motor. Een Volvo XC70 / V70 is een zware auto met veel weerstand, kost gewoon veel energie om er mee te rijden. En de 5 cilinders zijn minder efficient dan de 4 cilinders of een 3 cilinder. Simpele natuurkunde. Ik heb er allang vrede mee dat ik wat vaker bij de pomp sta.
Klopt helemaal en dat weet je ook als je een zware auto met een 5 cilinder motor koopt maar het rijdt wel erg lekker :D
Laatst gewijzigd door lint op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

Elke dag weer genieten, Lint, elke dag :-)
Martijn-A
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 29.05.2014 - 20:59

Höljesviking schreef: Beste mede Volvo dieselaars.
Ik ben wat geschrokken van het dorstige gedrag man onze nieuwste aanwinst.
Mogelijk dat jullie mij kunnen helpen aan ervaringsgebruikscijfers.

Wat is het geval...
Ik ben van een 2.5 T overgestapt naar een XC 70 D5 AWD... nieuw uit de doos.....
Na dik 13.000 km is het verbuik in mijn optiek fors....
Volgens de boekjes moet mijn XC 5,3 op de 100 km gemiddeld consumeren. Dat is dus 1 : 18,8...
Ik kom echter over een afstand van 1500 km... grotendeels op de cruis control.... 130 - 90 km/u...
niet verder dan 7,6 op de 100 km..... 1 : 13
en dat is niet veel zuiniger dan mijn oude 2.5T waar ik 8,6 liter op de 100 km verstookte... 1:11,5
Iemand ervaring met dit soort cijfers?

Ik kwam in Zweden een Zweedse XC 70 rijder tegen met eenzelfde auto qua motor en bouwjaar echter een automaat en die kreeg het voor elkaar om met de caravan 8 liter op de 100 km te verstoken.... Ik kwam met een soortgelijke caravan, soorgelijke route en soortgelijke snelheid niet verder dan 1 : 8

tack så mycket.
Mijn vergelijk: V70n D5 euro 4 met handbak. Met heel veel moeite kom ik aan 1:17 wanneer ik veel rond 100-110km/u op cc rijdt en weinig op secundaire wegen. Ik heb in de jaren die ik als beroepschauffeur gewerkt heb diverse trainingen gehad over zuinig rijden. Mijn rijstyle is rustig en remmen doe ik alleen wanneer echt nodig. Verbruik is trouwens wel door getankte liters berekend, de V70n liegt dat hij barst. Op display staat meestal 5,2 a 5,3 ltr/100km.

Ik jouw geval praat je over een zwaardere, hogere wagen met meer drijflijn. Sowieso de hogere XC weegt op de snelweg door, het gewicht werkt door in stadsverkeer. Toch vindt ik het verbruik wel erg hoog.

Misschien kan je hier iets mee:

Hoewel bv inzichten vanuit "het nieuwe rijden", ANWB stimuleren te schakelen bij weinig toeren gaf mijn laatste trainer hier een reactie op waar ik wel wat mee kon.
Het eco-rijden is bij diesels killing voor het EGR traject en roetfilter, vervuiling hiervan leid ook weer tot een hoger verbruik. Hij leerde ons toen om bij omtrekken juist middelmatige, best forse toerentallen te gebruiken om de motor goed te laten werken en zo spoedig mogelijk op doelsnelheid te komen en het EGR traject schoon te houden. Enkel wanneer er met deellast gereden wordt kiest men spoedig een hogere versnelling. Overige, verdere inzichten waren identiek, zo veel mogelijk uitrollen en weinig remmen. Vooral de slogan: "Niet stoppen voor rood, maar doorrijden bij groen" gaf in onze chauffeursgroep leuke discussie.

Ander punt waarvan ik merk dat ik er anders naar kijk is bandenspanning. Fabrieksvoorschrift is ergens tussen 2,4 tot 2,8. De vooras van een V70 is loodzwaar met het grote 5cilinder blok erin. Standaard 2,4-2,6 bar erin laat de wangen van de band nog behoorlijk bol staan en zorgt voor wrijving en warmte ontwikkeling. De michelins die ik heb hebben een max pressure voorschrift van 3,5 bar. Ik heb er geen moeite mee continue rond te rijden met 3,1 bar rondom voor strak stuurgedrag en lage rolweerstand. Weinig warmte ontwikkeling in de band echter wel wat meer trillingen in het voertuig, meer gevoel met de ondergrond.

Wellicht dat je met mijn ervaringen je voordeel kan doen.

Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
_XC70_

Heerlijk deze RETRO-verhalen een paar jaar later, leuk om te lezen...ik zeg: Gewoon rossen en als je tank leeg is tanken. Die €200 op jaarbasis...pfff...
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”