Höljesviking schreef:
Beste mede Volvo dieselaars.
Ik ben wat geschrokken van het dorstige gedrag man onze nieuwste aanwinst.
Mogelijk dat jullie mij kunnen helpen aan ervaringsgebruikscijfers.
Wat is het geval...
Ik ben van een 2.5 T overgestapt naar een XC 70 D5 AWD... nieuw uit de doos.....
Na dik 13.000 km is het verbuik in mijn optiek fors....
Volgens de boekjes moet mijn XC 5,3 op de 100 km gemiddeld consumeren. Dat is dus 1 : 18,8...
Ik kom echter over een afstand van 1500 km... grotendeels op de cruis control.... 130 - 90 km/u...
niet verder dan 7,6 op de 100 km..... 1 : 13
en dat is niet veel zuiniger dan mijn oude 2.5T waar ik 8,6 liter op de 100 km verstookte... 1:11,5
Iemand ervaring met dit soort cijfers?
Ik kwam in Zweden een Zweedse XC 70 rijder tegen met eenzelfde auto qua motor en bouwjaar echter een automaat en die kreeg het voor elkaar om met de caravan 8 liter op de 100 km te verstoken.... Ik kwam met een soortgelijke caravan, soorgelijke route en soortgelijke snelheid niet verder dan 1 : 8
tack så mycket.
Mijn vergelijk: V70n D5 euro 4 met handbak. Met heel veel moeite kom ik aan 1:17 wanneer ik veel rond 100-110km/u op cc rijdt en weinig op secundaire wegen. Ik heb in de jaren die ik als beroepschauffeur gewerkt heb diverse trainingen gehad over zuinig rijden. Mijn rijstyle is rustig en remmen doe ik alleen wanneer echt nodig. Verbruik is trouwens wel door getankte liters berekend, de V70n liegt dat hij barst. Op display staat meestal 5,2 a 5,3 ltr/100km.
Ik jouw geval praat je over een zwaardere, hogere wagen met meer drijflijn. Sowieso de hogere XC weegt op de snelweg door, het gewicht werkt door in stadsverkeer. Toch vindt ik het verbruik wel erg hoog.
Misschien kan je hier iets mee:
Hoewel bv inzichten vanuit "het nieuwe rijden", ANWB stimuleren te schakelen bij weinig toeren gaf mijn laatste trainer hier een reactie op waar ik wel wat mee kon.
Het eco-rijden is bij diesels killing voor het EGR traject en roetfilter, vervuiling hiervan leid ook weer tot een hoger verbruik. Hij leerde ons toen om bij omtrekken juist middelmatige, best forse toerentallen te gebruiken om de motor goed te laten werken en zo spoedig mogelijk op doelsnelheid te komen en het EGR traject schoon te houden. Enkel wanneer er met deellast gereden wordt kiest men spoedig een hogere versnelling. Overige, verdere inzichten waren identiek, zo veel mogelijk uitrollen en weinig remmen. Vooral de slogan: "Niet stoppen voor rood, maar doorrijden bij groen" gaf in onze chauffeursgroep leuke discussie.
Ander punt waarvan ik merk dat ik er anders naar kijk is bandenspanning. Fabrieksvoorschrift is ergens tussen 2,4 tot 2,8. De vooras van een V70 is loodzwaar met het grote 5cilinder blok erin. Standaard 2,4-2,6 bar erin laat de wangen van de band nog behoorlijk bol staan en zorgt voor wrijving en warmte ontwikkeling. De michelins die ik heb hebben een max pressure voorschrift van 3,5 bar. Ik heb er geen moeite mee continue rond te rijden met 3,1 bar rondom voor strak stuurgedrag en lage rolweerstand. Weinig warmte ontwikkeling in de band echter wel wat meer trillingen in het voertuig, meer gevoel met de ondergrond.
Wellicht dat je met mijn ervaringen je voordeel kan doen.