casper schreef:Ik krijg hier berichten van vrienden uit Duitsland (Volvodealers) die dit ook helemaal niet zien zitten.
Volgens mij is de belangrijkste reden waarom ze dit niet zien zitten, dat ze de marge helemaal denken kwijt raken (die ze feitelijk al zo goed als kwijt zijn), en ze dus hun eigen meerwaarde meer tot uitdrukking moeten brengen. Of zie ik dat verkeerd?
casper schreef:
Je vergeet hier een zeer belangrijk iets : het gaat hier niet om een DVD'tje van € 15 maar wel om auto's van € 20000 tot € 100000 of meer.
Je kan je misschien al een idee vormen via het internet en je auto configureren maar zomaar zoveel geld via je Visa-kaart overmaken zonder dat je daar met een vakman over gepraat hebt, laat staan dat je zelf niet eens in de wagen hebt gezeten, ik denk niet dat velen dat zomaar zullen doen.
Internetverkoop is een prima iets, maar het heeft duidelijk zijn grenzen.
Ok, koop jij maar een badkamer via het internet, maar ik als bouwprofessioneel zou daar totaal geen vertrouwen in hebben mocht ik die kwaliteit niet met mijn eigen ogen gezien hebben.
Als ik een 3D-beeld of -filmpje op mijn scherm zie met een interieur van een wagen dan geeft dat filmpje nooit weer hoe ik mij behaaglijk zou moeten voelen in die wagen. Zelfs de grootste brol zou men zo kunnen verkopen.
Ik denk dat we langs elkaar heen praten, vermoedelijk ben ik niet duidelijk genoeg. Zeg ik hier ergens dat de consument z'n auto bij elkaar klikt, 'm in het winkelwagentje legt en afrekent? Dat is in ieder geval niet wat ik bedoel duidelijk te maken en volgens mij ook niet de intentie van Volvo.
Persoonlijk zoek ik altijd van tevoren al m'n wensen via het internet uit, en aan de hand daarvan stap ik naar de dealer toe, zowel voor zakelijk (wat natuurlijk makkelijker is omdat je de auto niet direct hoeft af te tikken) als privé (wat ik wel moet aftikken). Voor overige spullen in het dagelijks leven doe ik dat overigens ook, dus wat dat betreft loopt de autobranche zeker nog achter qua digitalisering.
Het is onderdeel van het geheel, en als ik het bericht van Volvo goed lees, is dat straks ook nog zo, alleen gaat men er meer geld in investeren zodat de tooling beter wordt.
Met 3D bedoel ik overigens gewoon in de showroom, niet op een tablet o.i.d., maar volledige projectie in een ruimte, dat had ik beter moeten toelichten gelijk, kennelijk ga je een andere kant op dan ik bedoel. Dus niet thuis vanaf de bank, maar als onderdeel van de totale digitale beleving.
Ik weet niet hoe het bij jouw zit, maar een showroom met een auto die exact is zoals ik 'm graag wil bestellen, moet ik nog tegenkomen. Dus ik zie die digitale voorstelling/beleving van een auto zeker wel zitten. Iedereen doet dat toch min of meer in z'n hoofd ook? Een goede configurator op een website is een voorbeeld wat ik zeker een nuttige digitale toevoeging vind. BMW doet dit erg goed momenteel bijvoorbeeld. Volvo heeft hier nog een stap te gaan, zeker voor wat betreft de Nederlandse configurator.
casper schreef:
Beleving staat centraal, inderdaad, maar beleving krijg je niet vanaf je computerscherm of tablet, wel in het echte leven. Daarom heet het ook be"leving".
Ik weet niet hoe jij rondloopt op het autosalon in Frankfurt, maar ik heb me daar alle 2 jaren steeds in een enthousiaste en bijzonder talrijke massa autoliefhebbers begeven.
Je denkt toch niet dat er ook maar iemand bij Mercedes er ook maar over zou durven nadenken om weg te blijven van de IAA.
Hoe een merk (auto of wat anders, maakt niet uit) zich digitaal presenteert, weegt wel degelijk mee in het hedendaagse gedrag van de consument. Men wil zich graag kunnen voorstellen hoe iets bij hem/haar past, en daar werken de digitale zaken zeker aan bij.
Je noemt ook precies het goede merk, Mercedes kan uiteraard niet wegblijven van de IAA omdat de IAA een machtsstrijd is tussen de Duitse automachten, iets van "wie heeft de grootste en indrukwekkendste", dat blijkt daar uit alle stands van de Duitsers. En beleving, mwa, niet echt. Overal staan hekjes omheen en de leukste auto's kan je alleen vanaf (grote) afstand zien, als je je best doet om door de mensenmassa te dringen...
Als het echt een beurs moet zijn, doe dan maar bijvoorbeeld de Essen Techno Classica. Is betaalbaar, volop beleving, want je kan er tussen de miljoenen kostende auto's lopen, en ook de hedendaagse auto's van bijv. Rolls-Royce zijn toegankelijk.
En anders gewoon de showroom, waar je in alle rust de auto's kan bekijken, beleven en voelen, van welk merk dan ook.
Dus qua fysieke beleving kan ik mij zeer goed vinden in de keuze van Volvo om zich terug te trekken van de beurzen. Al ben ik heel erg nieuwsgierig naar de invulling van die 'lokale' evenementen.