Opgelost; "Trilling in stuur" en "Koppeling ontkoppelt niet bij starten"

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ja, da's waar.....je kan met elke Cuore de binnenstad inkomen in Utrecht.
Dat kan niet gezegd worden van elke Volvo, helaas.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Zeg maar Jan
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 08.10.2008 - 16:46

Niets dan lof over de Cuore!!!

Maar het verschil in auto is dermate dat ik het niet kon laten er iets over te schrijven.

Verschillen in rijden maar ook zeker in gebruikskosten, veiligheid en met dus met name rijbeleving. Het is juist heel goed en leuk om zo nu en dan in iets dergelijks te rijden!

Kan iemand zich vorige week zaterdag nog herinneren met al die sneeuw? Juist, toen de V70 door de sneeuw weggebracht en met de Cuore terug gereden, een waar avontuur ;-).
Volvo V70 D5 AWD '11
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

laat alle motorsteunen eens controleren. Die kunnen ook trillingen veroorzaken bij optrekken.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Zeg maar Jan
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 08.10.2008 - 16:46

Motorsteunen zijn gecontroleerd en zijn in redelijke tot goede conditie (bovenste is bij deze controle vervangen).

Zijn weer een honk verder als het gaat om de trilling in de auto. Jammer genoeg nog niet op laatste honk,…

Banden zijn alle 4 opnieuw gebalanceerd en gecontroleerd op hoogteslag in band en velg. E.e.a. middels een Hunter machine (Bij de WOCO in Wolvega). Alle 4 banden en velgen is niks op aan te merken en 100% recht.

maarrrr,

Wanneer band RV gemonteerd is gaat het hart van de band bij draaien in de lucht al een paar mm op en neer. Wat is hier aan de hand?
• Kapot lager?
• Kromme naaf (kan dit überhaupt?)
• Steek-as? (is net vervangen met als gevolg een zelfde trillingsbeeld, lijkt mij dus niet de veroorzaker)
• Wat zit er nog meer tussen steekas en velg?
Laatst gewijzigd door Zeg maar Jan op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 D5 AWD '11
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10668
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Homokineet..... Maarr die zou je moeten horen rammelen heb ik mij laten vertellen....... In elke band zit wel een hoogte slag. Bij een motor zit er een stip op de band. Die geeft aan dat deze recht tegenover het ventiel moet zitten om zo min mogelijk onbalans te krijgen..... Geen idee eigenlijk of dat bij autobanden ook zo is. Dat geloof ik niet.

wellicht de banden demonteren en kijken of de velgen in orde zijn door deze op het balanceer apparaat te hangen en te laten draaien......

Onbalans kan ook ontstaan door het cuppen van de banden. Persoonlijk heb ik de schurft aan gecupte banden en ben ik zo'n figuur die om de 10.000km de banden van voor naar achter en vice versa wissel. Tot nu toe lukt me dat aardig bij ronde km standen.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Bij een motor zit er een stip op de band.
Bij een auto ook :). Ik heb ook horen zeggen dat je de homokineet hoort als hij versleten is. Bijvoorbeeld bij het wegrijden oid.
Laatst gewijzigd door kevinwalter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

een versleten homokineet hoor je het beste bij een bocht......dan komen er de meeste krachten op.
een licht rammelend, tikkend geluid.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Zeg maar Jan
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 08.10.2008 - 16:46

Geen homokineet dus. De verse ruilassen (welke slechts 85000 km gereden) hebben geen invloed op het trillen. Banden en wielen zijn 100% ok, zijn vandaag net nagekeken op een Huntermachine

Kan een naaf ook krom of excentrisch zijn?
Volvo V70 D5 AWD '11
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29554
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een naaf kan ook vormafwijkingen hebben en onbalans veroorzaken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

fijne machine zon Hunter. die hebben wij ook staan.

Zijn je naven en velg pas vak/naaf gat goed schoongemaakt/opgeschuurd?

Hoeveel Nm hoogte slag hadden de wielen? hebben ze al de banden gedraaid op de velg?
met zon Hunter kan je ook velgen en banden met elkaar laten matchen.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Zeg maar Jan
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 08.10.2008 - 16:46

Zit een paar mm hoogteslag in. Ook hebben ze meerdere banden op RV geprobeerd met allemaal hetzelfde resultaat. Volgende week woensdag afspraak bij garage op de hoek. Die zet er naar alle waarschijnlijkheid een andere naaf op. Dan zou het opgelost moeten zijn,.... zou je denken tenminste,... >_<
Volvo V70 D5 AWD '11
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

Zeg maar Jan schreef: Zit een paar mm hoogteslag in. Ook hebben ze meerdere banden op RV geprobeerd met allemaal hetzelfde resultaat. Volgende week woensdag afspraak bij garage op de hoek. Die zet er naar alle waarschijnlijkheid een andere naaf op. Dan zou het opgelost moeten zijn,.... zou je denken tenminste,... >_<
Dat die hoogteslag uit de naaf komt is best bijzonder en hopelijk is het dan ook opgelost. Toen ik na de vervanging van de koppeling en aandrijfassen nog steeds die trilling voelde vond ik het raar dat Wintracs een forse hoogteslag hadden op de auto. op het balanceerapparaat niet dus het ligt niet aan de velg of band zou je zeggen. Enne, die Cuore kan iedereen lenen als hij bij mij zijn bolide laat doen :D
.
.
.
.
Website: www.volvoservice.eu
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

*Laat mijn auto bij Dennis staan* :D
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Zeg maar Jan schreef: Zit een paar mm hoogteslag in. Ook hebben ze meerdere banden op RV geprobeerd met allemaal hetzelfde resultaat. Volgende week woensdag afspraak bij garage op de hoek. Die zet er naar alle waarschijnlijkheid een andere naaf op. Dan zou het opgelost moeten zijn,.... zou je denken tenminste,... >_<
paar mm???

met zon Hunter kan je laten meten hoeveel hoogte slag je hebt. daarna geeft de machine aan wat de oplossing is.
Eerst hang je alle 4 de wielen aan de machine en daarna geeft ie aan welke band op welke velg de beste resultaat geeft.

Hoogte slag geeft hij aan in Nm niet in mm Als je hem een paar mm ziet slingeren vind ik dat veel te veel. Dit doet ie op de balanceer machine? of enkel op de auto?

Naaf eerst goed schoon gemaakt? klein roest pitje geeft al heel wat onbelans.
Laatst gewijzigd door arjan_de_jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Zeg maar Jan
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 08.10.2008 - 16:46

.....
Laatst gewijzigd door Zeg maar Jan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 D5 AWD '11
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
Gebruikersavatar
Zeg maar Jan
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 08.10.2008 - 16:46

Ook weer opgelost! 8-)

Ook trilling issue is opgelost. Wat bleek; de naaf had een verkeerde diameter. 62.3 i.p.v. de voorgeschreven 65mm. Wanneer je dit weet kan je een velg gaan middelen wanneer je dit niet weet zet je het wiel er gewoon op met als resultaat dat het wiel dus excentrisch op de naaf zit.

Nu na balanceren, garage naar laten kijken, andere aandrijfassen, nog specialistisch laten balanceren hebben de heren van de WOCO uit Wolvega de juiste diagnose kunnen stellen!

Nu met de juiste naaf niks meer aan de hand!

Me blij! :-)


Oude Naaf:
Afbeelding

Afbeelding
Volvo V70 D5 AWD '11
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

De wielbouten zorgen er toch voor dat de velg automatisch gecentreerd wordt tov de naaf, of zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Daar zit altijd wel wat speling op. Als je ze kruislings beetje bij beetje vast zet zullen ze misschien wel iets centreren, maar zelfs dan is het nog niet 100% zeker.
Zaten er nu verkeerde naven op de wagen of waren de velgen niet geschikt voor de wagen? Er bestaan trouwens ook adapters om het naafgat op te vullen.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Zeg maar Jan
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 08.10.2008 - 16:46

RV zat dus een verkeerde naaf op. Deze is dus vervangen door een juiste.

Al met al weer blij!
Volvo V70 D5 AWD '11
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

staaf schreef: De wielbouten zorgen er toch voor dat de velg automatisch gecentreerd wordt tov de naaf, of zie ik iets over het hoofd?
Meestal worden wielbouten echt vastgedraaid als de auto op de grond staat, en dan zijn de bouten al "gezakt". Als je ze met het wiel in de lucht zou aandraaien zou het probleem veel minder zijn geweest.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”