crackedtooth schreef:
Brambo67 schreef:
Sinds aantal weken mijn volledig gerestaureerde 850R ingeruild voor een V70R uit 2007, een van de laatsten dus. Electric Silver met Norkapp Blue leer. Inmiddels staat ie op 162.800 km. Eerste weken geen lol van gehad. Blok bouwde druk op in koelsysteem. We dachten aan gescheurde cilinder maar bleek kromme kop. Kop gevlakt, nieuwe pakking en preventief shims laten plaatsen in de spleten tussen de cilinderwanden. Hiermee de kans op scheuren volgens de heren deskundigen op Ford en Volvo fora in het buitenland drastisch verkleind. Auto is inmiddels weer terug en lijkt goed te gaan. Uitlaat hing los, ophanging onder de auto was stuk. Inmiddels gelast en weer klaar. Net een subwoofer geplaatst, binnenkort een PA-300 plaatsen en veel km's maken.
zelf gedaan ?
of indien laten doen.. waar?
Inmiddels weer veel verder. Het geshimde B5254T4 blok ging na twee weken weer druk opbouwen. Check gedaan met snuffelaar op koelvloeistof en bingo; nog meer CO dan voorheen. Blok is er uiteindelijk uitgehaald en vervangen door een B5244T5 blok uit een T5 uit 2005. Alle randdelen zijn overgezet van mijn motor. Heb gelijk koppeling en drukgroep laten vervangen. Ook bus van HO vervangen en alle oliën.
Alles is gedaan door Brouwer LPG inbouw in Hoogeveen. Die mannen hebben goed werk geleerd. De shims hebben ze op maat laten maken maar helaas was het blok ergens anders ook nog lek. Het nieuwe T5 blok bouwt totaal geen druk op. Helaas merk ik wel een duidelijk verschil tussen een R en een T5 blok. Het R blok heeft met de standaard software en geen aanpassingen veel meer power onderin. Het spul krijgt daarom nog een remap van de software. Het voordeel van het T5 blok is dat het veel sterker is vanwege de 81 mm diameter ipv de 83 van de 2.5 blokken.
Ik had de shims laten maken van aluminium en zodanig dat ze er zonder hamer tussen gedrukt konden worden. Op mijn BLOG op het 850 forum heb ik foto's staan.