Diesel of LPG, de eeuwige discussie

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

+++t blijft behelpen+++ schreef: maarre.. ter orientering een 140 pk diesel V70 TDI waar kan ik dat mee vergelijken kwa koppel op LPG een 20v of een 2.5T?
Op papier ziet het er ander uit dan het het met rijden wordt ervaren.

Ik vind een 140 pk TDI vergelijkbaar rijden met een 2.4 170 pk.
En een 163 pk D5 vergelijkbaar rijden met een 2.5T.

Een T5 heb ik nog niet eerder gehad of gereden, dus kan ik daar geen oordeel over geven.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Ludo schreef:Bart, ik neem niks aan, je moet anderen geen eigen gedachte opdringen..
en wat verkondig jij hier dan? op basis waarvan spreek jij je over een R op gas uit? uit je eigen praktijkervaringen? of van horen zeggen? wordt wat moe van je ongefundeerde aannames....
Ludo schreef:doe toch eens niet zoals een moraalridder..
Enig tegenwicht is op zijn plaats bij jouw losse regelmatig niet tot slecht onderbouwde stellingen.
Ludo schreef:natuurlijk zijn er risico's, net zoals je met een nieuwe auto uit de showroom rijdt, dat is ook nooit zonder risico..
Ik doe niet veel meer dan het schetsen van deze risico's.
Ludo schreef:en nogmaals, niet iedereen is dom.
Suggereer niet dat mensen dom zijn, waarschuw uitsluitend voor risico's, ieder doet daarmee wat hem of haar goeddunkt.
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Mensen....het is de bedoeling dat dit een leuk forum is toch? Niet een forum waar ruzie gemaakt hoeft te worden. Iedereen kan zijn/haar mening geven. Daar kun je het mee eens zijn of niet. Maar laten we het wel netjes en bij de feiten houden in zo'n geval. Hier is niemand bij gebaat.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

bart simpson schreef:
Ludo schreef:Bart, ik neem niks aan, je moet anderen geen eigen gedachte opdringen..
en wat verkondig jij hier dan?
ik verkondig niks.
jij doet de aannames, je moet het niet anders laten uitschijnen naar anderen toe:
bart simpson schreef:Mooi he? Ludo neemt weer eens iets zonder een enkel voorbehoud aan
bart simpson schreef: Ik doe niet veel meer dan het schetsen van deze risico's.
doe dan tenminste ook eens de moeite om de ervaringen te aanvaarden.
theorie en praktijk zijn 2 verschillende dingen.
Gebruikersavatar
v40fan
6th Gear member
Berichten: 3229
Lid geworden op: 20.07.2006 - 09:19
Locatie: 't onovertroffen Brabantse land

Hoho Ludo, en bart simpson, op dit punt ben ik het helemaal eens met Richard S, want dit gehakketak :pain10: , door wie het ook begonnen is, leidt tot niets. Hier heeft niemand wat aan dus beperk je tot de inhoud en hou 't alsjeblieft gezellig :love3:
met vriendelijke groet tekent, V40fan
My other car weights over 100 kg less then half my Volvo and has no radio, no airbag(s), no roofrail not even a roof....but it has 50 hp extra!

Mein anderes fahrzeug wiegt mehr als 100 kg weniger als die hälfte meiner Volvo und hat kein radio, kein airbag(s), kein dachträger und sogar kein dach....Aber es verfügt gerade über 50 zusatzliche PS!
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Sjeu... ik wilde alleen maar weten of het kon..

maar zoals ik het nu begrijp kan het dus wel of niet.
Waar komt jouw oordeel vandaan dat het niet zou gaan Bart?
Eigen ervaring?
Ik heb wel in een V70RAWD AUT (op Benzine) gereden dat was wel OK
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Bart zal wel in slaap zijn gevallen. :lol:
bart simpson schreef: wordt wat moe van je ongefundeerde aannames....
Jeroen, kijk eens op het 850 forum.
daar zitten meer Turbo's op gas dan Bart ooit heeft gezien. (dit is dus wél een aanname)
net zoals iedereen kan ook jij daar de O zo begeerde ongefundeerde aannames waar Bart het altijd over heeft lezen.
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

Je hebt nou eenmaal liefhebbers van gas en liefhebbers van diesel, en dat rijmt over het algemeen niet erg goed [-( tussen die twee groepen

:leftfighter5: :rightfighter7:
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Dat klopt. Ik ben zelf diesel rijder en zou echt niet snel op gas gaan rijden
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik zal nooit op gas gaan rijden. Momenteel rijden we 30.000 - 35.000 per jaar op benzine. Gas zou financieel gezien dus heel goed uitkunnen. Maar geen haar op m'n hoofd die er aan denkt zo'n gaspot te laten plaatsen. Starten-lopen, daar hou ik van!

Misschien dat we de volgende keer weer voor een diesel gaan. Een D5 of zo. Maar ik zou er een benzine-uitvoering niet voor laten staan!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Nou het is dus voor iemand die zakelijk wil gaan rijden (mijn broertje)
en die moet of diezel of gas..

ik ga daar wel eens kijken
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
v40fan
6th Gear member
Berichten: 3229
Lid geworden op: 20.07.2006 - 09:19
Locatie: 't onovertroffen Brabantse land

Er lijkt een niet aflatende en steeds oplaaiende strijd tussen diesel en LPG-rijders te bestaan, maar:

Als de ontwikkelingsbudgetten van de autoindustrie gerelateerd worden aan hun afzetverwachtingen (en waarom zou de industrie dat niet doen?) dan mag ook worden verwacht dat daar in de ontwikkeling van de techniek ook de grootste stappen voorwaarts worden gemaakt.

Mede onder druk van de milieu-lobby en de steeds strakkere wetgeving is zowel de benzine als de dieselmotor qua prestaties als qua uitstoot in de loop van de laatste jaren spectaculair verbeterd.

Naar mijn mening zal de autoindustrie wereldwijd meer te verwachten hebben van benzine, diesel en alternatieve aandrijftechnieken zoals hybride en brandstofcel (waterstof) dan van het bijproduct LPG.

In dat opzicht lijkt er voor LPG niet meer dan een ondergeschikte rol te zijn weggelegd en er om die reden altijd een beetje bij te bungelen, in de bestaande krachtsverhoudingen blijft het naar mijn mening altijd een een marginale zaak.

Wat overigens niet wegneemt dat je er als gebruiker/berijder natuurlijk best enthousiast over kunt zijn....

Ziezo, hier ligt weer een thema waar we weer even mee vooruit kunnen..... Komt u maar!
met vriendelijke groet tekent, V40fan
My other car weights over 100 kg less then half my Volvo and has no radio, no airbag(s), no roofrail not even a roof....but it has 50 hp extra!

Mein anderes fahrzeug wiegt mehr als 100 kg weniger als die hälfte meiner Volvo und hat kein radio, kein airbag(s), kein dachträger und sogar kein dach....Aber es verfügt gerade über 50 zusatzliche PS!
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

v40fan schreef:Er lijkt een niet aflatende en steeds oplaaiende strijd tussen diesel en LPG-rijders te bestaan, ...
waarom heb je niet eens de moeite genomen om te lezen waarover het altijd gaat?.

in jouw verhaal zal wel een hoop waarheid in zitten maar heeft verder niks van doen met de voorgaande berichten in dit topic.
ik heb hier anders nog nooit een vraag gelezen of er wel een afzetmarkt is voor lpg.
er word hier gewoon beweerd dat onze motoren niet tegen gas kunnen als dat gevraagd word.
een "strijd" komt er dan pas als mensen iets gaan roepen zonder dat ze de materie kennen.
ergens iets hebben horen zeggen, de negatieve dingen dan, want échte redenen worden nooit verteld, niet hier op het forum en ook niet aan een verkoper.
dan is het toch logisch dat je een "strijd" krijgt, als je al niet eens weet waarover het precies gaat.
Gebruikersavatar
v40fan
6th Gear member
Berichten: 3229
Lid geworden op: 20.07.2006 - 09:19
Locatie: 't onovertroffen Brabantse land

eerlijk gezegd had ik wel verwacht dat je zou reageren Ludo, maar ik heb besloten om niet overal meer op in te gaan, jouw aanvallende toon bevalt me niet zo en daarom stel ik voor dat wij het hierbij laten....
V40fan
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

aanvallende toon :?:
ik stel je gewoon een eerlijke vraag, meer niet.
Gebruikersavatar
v40fan
6th Gear member
Berichten: 3229
Lid geworden op: 20.07.2006 - 09:19
Locatie: 't onovertroffen Brabantse land

waarvan akte......
met vriendelijke groet tekent, V40fan
My other car weights over 100 kg less then half my Volvo and has no radio, no airbag(s), no roofrail not even a roof....but it has 50 hp extra!

Mein anderes fahrzeug wiegt mehr als 100 kg weniger als die hälfte meiner Volvo und hat kein radio, kein airbag(s), kein dachträger und sogar kein dach....Aber es verfügt gerade über 50 zusatzliche PS!
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20762
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Het dreigt hier inderdaad weer aardig te gaan ontsporen.
Hou het alsjeblieft netjes.

We hebben nu eenmaal 2 kampen. Eén voor Diesel en één Voor LPG.

Dat zullen we altijd blijven houden.

Ik heb het elders ook al een keer aangegeven maar doe het nog maar eens.
Er is niets tegen het rijden op LPG. Er is echter ook niets voor.
Net zoals dat is met Diesel. Niets tegen en niets voor.

Feit:
VOLVO AB en dus ook VOLVO nederland ontraad met klem om auto's van na 2000 op LPG te zetten. En geeft zodra dat gebeurt niet thuis indien er problemen ontstaan. Alleen de originele Bi-fuels (voor de S/V40 is dat de 1.8 en voor de S60/V70 is dat de 140 pk 2.4 liter.) zijn gegarandeerd.

Voor auto's die geproduceerd zijn voor 2000 is het oppassen geblazen. Zijn deze auto's op de juiste manier onderhouden en is de kop niet uitgesteld. Verder is het redelijk probleemloos mogelijk.

Over een R type van voor 2000 op LPG is al het nodige gezegd.
Het wordt in principe ontraden door de fabrikant. Maar in de praktijk is gebleken dat het gewoon kan. Alleen gaat dit wel met hogere (onderhouds- en afstellings)kosten gepaard. En dan is het voordeel van rijden op LPG opeens niet meer zo groot. Lees het 850 forum er maar op na.

We weten hoe de twee kampen zich tot elkaar verhouden. Maar laten we het gewoon netjes houden en niet gaan schelden of wat dan ook.

Mijn dank alvast.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
v40fan
6th Gear member
Berichten: 3229
Lid geworden op: 20.07.2006 - 09:19
Locatie: 't onovertroffen Brabantse land

Mijn volledige instemming met het verhaal van V480-V40, Het gaat pas fout als we elkaar onze mening proberen op te leggen. Ieder mag zijn voorkeuren behouden!
met vriendelijke groet tekent, V40fan
My other car weights over 100 kg less then half my Volvo and has no radio, no airbag(s), no roofrail not even a roof....but it has 50 hp extra!

Mein anderes fahrzeug wiegt mehr als 100 kg weniger als die hälfte meiner Volvo und hat kein radio, kein airbag(s), kein dachträger und sogar kein dach....Aber es verfügt gerade über 50 zusatzliche PS!
Gebruikersavatar
Marcel
4th Gear member
Berichten: 932
Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
Locatie: Gelderland

Oceanracer schreef:Ik zal nooit op gas gaan rijden. Momenteel rijden we 30.000 - 35.000 per jaar op benzine. Gas zou financieel gezien dus heel goed uitkunnen. Maar geen haar op m'n hoofd die er aan denkt zo'n gaspot te laten plaatsen. Starten-lopen, daar hou ik van!

Misschien dat we de volgende keer weer voor een diesel gaan. Een D5 of zo. Maar ik zou er een benzine-uitvoering niet voor laten staan!
Mee eens, er is meer op de wereld dan alleen gas en diesel.
We rijden al jaren een zeer respectabel jaarkilometrage op benzine en hebben geen behoefte om naar andere brandstof te kijken.

Dat de mensen hierboven aanvallen en verdedigen is onnodig, voor alle varianten is wat te zeggen en een ieder bepaalt wat hem het beste uitkomt.
Gr. Marcel
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

V480-V40 schreef:Het wordt in principe ontraden door de fabrikant. Maar in de praktijk is gebleken dat het gewoon kan. Alleen gaat dit wel soms :wink: met hogere (onderhouds- en afstellings)kosten gepaard.
Haleluja!
eindelijk iemand die het begrijpt.


verder is er van mijn kant helemaal geen sprake van een 'kamp' of 'opdringen'.
heb al meerdere keren aangegeven dat het me worst zal wezen wat eenieder gaat rijden.
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”