De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
+++t blijft behelpen+++ schreef:
maarre.. ter orientering een 140 pk diesel V70 TDI waar kan ik dat mee vergelijken kwa koppel op LPG een 20v of een 2.5T?
Op papier ziet het er ander uit dan het het met rijden wordt ervaren.
Ik vind een 140 pk TDI vergelijkbaar rijden met een 2.4 170 pk.
En een 163 pk D5 vergelijkbaar rijden met een 2.5T.
Een T5 heb ik nog niet eerder gehad of gereden, dus kan ik daar geen oordeel over geven.
Ludo schreef:Bart, ik neem niks aan, je moet anderen geen eigen gedachte opdringen..
en wat verkondig jij hier dan? op basis waarvan spreek jij je over een R op gas uit? uit je eigen praktijkervaringen? of van horen zeggen? wordt wat moe van je ongefundeerde aannames....
Ludo schreef:doe toch eens niet zoals een moraalridder..
Enig tegenwicht is op zijn plaats bij jouw losse regelmatig niet tot slecht onderbouwde stellingen.
Ludo schreef:natuurlijk zijn er risico's, net zoals je met een nieuwe auto uit de showroom rijdt, dat is ook nooit zonder risico..
Ik doe niet veel meer dan het schetsen van deze risico's.
Ludo schreef:en nogmaals, niet iedereen is dom.
Suggereer niet dat mensen dom zijn, waarschuw uitsluitend voor risico's, ieder doet daarmee wat hem of haar goeddunkt.
Mensen....het is de bedoeling dat dit een leuk forum is toch? Niet een forum waar ruzie gemaakt hoeft te worden. Iedereen kan zijn/haar mening geven. Daar kun je het mee eens zijn of niet. Maar laten we het wel netjes en bij de feiten houden in zo'n geval. Hier is niemand bij gebaat.
Hoho Ludo, en bart simpson, op dit punt ben ik het helemaal eens met Richard S, want dit gehakketak :pain10: , door wie het ook begonnen is, leidt tot niets. Hier heeft niemand wat aan dus beperk je tot de inhoud en hou 't alsjeblieft gezellig :love3:
met vriendelijke groet tekent, V40fan My other car weights over 100 kg less then half my Volvo and has no radio, no airbag(s), no roofrail not even a roof....but it has 50 hp extra!
Mein anderes fahrzeug wiegt mehr als 100 kg weniger als die hälfte meiner Volvo und hat kein radio, kein airbag(s), kein dachträger und sogar kein dach....Aber es verfügt gerade über 50 zusatzliche PS!
maar zoals ik het nu begrijp kan het dus wel of niet.
Waar komt jouw oordeel vandaan dat het niet zou gaan Bart?
Eigen ervaring?
Ik heb wel in een V70RAWD AUT (op Benzine) gereden dat was wel OK
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM '17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue '89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC '84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object' '04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey '88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK '95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km '93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1 '86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
bart simpson schreef: wordt wat moe van je ongefundeerde aannames....
Jeroen, kijk eens op het 850 forum.
daar zitten meer Turbo's op gas dan Bart ooit heeft gezien. (dit is dus wél een aanname)
net zoals iedereen kan ook jij daar de O zo begeerde ongefundeerde aannames waar Bart het altijd over heeft lezen.
Ik zal nooit op gas gaan rijden. Momenteel rijden we 30.000 - 35.000 per jaar op benzine. Gas zou financieel gezien dus heel goed uitkunnen. Maar geen haar op m'n hoofd die er aan denkt zo'n gaspot te laten plaatsen. Starten-lopen, daar hou ik van!
Misschien dat we de volgende keer weer voor een diesel gaan. Een D5 of zo. Maar ik zou er een benzine-uitvoering niet voor laten staan!
Er lijkt een niet aflatende en steeds oplaaiende strijd tussen diesel en LPG-rijders te bestaan, maar:
Als de ontwikkelingsbudgetten van de autoindustrie gerelateerd worden aan hun afzetverwachtingen (en waarom zou de industrie dat niet doen?) dan mag ook worden verwacht dat daar in de ontwikkeling van de techniek ook de grootste stappen voorwaarts worden gemaakt.
Mede onder druk van de milieu-lobby en de steeds strakkere wetgeving is zowel de benzine als de dieselmotor qua prestaties als qua uitstoot in de loop van de laatste jaren spectaculair verbeterd.
Naar mijn mening zal de autoindustrie wereldwijd meer te verwachten hebben van benzine, diesel en alternatieve aandrijftechnieken zoals hybride en brandstofcel (waterstof) dan van het bijproduct LPG.
In dat opzicht lijkt er voor LPG niet meer dan een ondergeschikte rol te zijn weggelegd en er om die reden altijd een beetje bij te bungelen, in de bestaande krachtsverhoudingen blijft het naar mijn mening altijd een een marginale zaak.
Wat overigens niet wegneemt dat je er als gebruiker/berijder natuurlijk best enthousiast over kunt zijn....
Ziezo, hier ligt weer een thema waar we weer even mee vooruit kunnen..... Komt u maar!
met vriendelijke groet tekent, V40fan My other car weights over 100 kg less then half my Volvo and has no radio, no airbag(s), no roofrail not even a roof....but it has 50 hp extra!
Mein anderes fahrzeug wiegt mehr als 100 kg weniger als die hälfte meiner Volvo und hat kein radio, kein airbag(s), kein dachträger und sogar kein dach....Aber es verfügt gerade über 50 zusatzliche PS!
v40fan schreef:Er lijkt een niet aflatende en steeds oplaaiende strijd tussen diesel en LPG-rijders te bestaan, ...
waarom heb je niet eens de moeite genomen om te lezen waarover het altijd gaat?.
in jouw verhaal zal wel een hoop waarheid in zitten maar heeft verder niks van doen met de voorgaande berichten in dit topic.
ik heb hier anders nog nooit een vraag gelezen of er wel een afzetmarkt is voor lpg.
er word hier gewoon beweerd dat onze motoren niet tegen gas kunnen als dat gevraagd word.
een "strijd" komt er dan pas als mensen iets gaan roepen zonder dat ze de materie kennen.
ergens iets hebben horen zeggen, de negatieve dingen dan, want échte redenen worden nooit verteld, niet hier op het forum en ook niet aan een verkoper.
dan is het toch logisch dat je een "strijd" krijgt, als je al niet eens weet waarover het precies gaat.
eerlijk gezegd had ik wel verwacht dat je zou reageren Ludo, maar ik heb besloten om niet overal meer op in te gaan, jouw aanvallende toon bevalt me niet zo en daarom stel ik voor dat wij het hierbij laten....
V40fan
Het dreigt hier inderdaad weer aardig te gaan ontsporen.
Hou het alsjeblieft netjes.
We hebben nu eenmaal 2 kampen. Eén voor Diesel en één Voor LPG.
Dat zullen we altijd blijven houden.
Ik heb het elders ook al een keer aangegeven maar doe het nog maar eens.
Er is niets tegen het rijden op LPG. Er is echter ook niets voor.
Net zoals dat is met Diesel. Niets tegen en niets voor.
Feit:
VOLVO AB en dus ook VOLVO nederland ontraad met klem om auto's van na 2000 op LPG te zetten. En geeft zodra dat gebeurt niet thuis indien er problemen ontstaan. Alleen de originele Bi-fuels (voor de S/V40 is dat de 1.8 en voor de S60/V70 is dat de 140 pk 2.4 liter.) zijn gegarandeerd.
Voor auto's die geproduceerd zijn voor 2000 is het oppassen geblazen. Zijn deze auto's op de juiste manier onderhouden en is de kop niet uitgesteld. Verder is het redelijk probleemloos mogelijk.
Over een R type van voor 2000 op LPG is al het nodige gezegd.
Het wordt in principe ontraden door de fabrikant. Maar in de praktijk is gebleken dat het gewoon kan. Alleen gaat dit wel met hogere (onderhouds- en afstellings)kosten gepaard. En dan is het voordeel van rijden op LPG opeens niet meer zo groot. Lees het 850 forum er maar op na.
We weten hoe de twee kampen zich tot elkaar verhouden. Maar laten we het gewoon netjes houden en niet gaan schelden of wat dan ook.
Mijn volledige instemming met het verhaal van V480-V40, Het gaat pas fout als we elkaar onze mening proberen op te leggen. Ieder mag zijn voorkeuren behouden!
Oceanracer schreef:Ik zal nooit op gas gaan rijden. Momenteel rijden we 30.000 - 35.000 per jaar op benzine. Gas zou financieel gezien dus heel goed uitkunnen. Maar geen haar op m'n hoofd die er aan denkt zo'n gaspot te laten plaatsen. Starten-lopen, daar hou ik van!
Misschien dat we de volgende keer weer voor een diesel gaan. Een D5 of zo. Maar ik zou er een benzine-uitvoering niet voor laten staan!
Mee eens, er is meer op de wereld dan alleen gas en diesel.
We rijden al jaren een zeer respectabel jaarkilometrage op benzine en hebben geen behoefte om naar andere brandstof te kijken.
Dat de mensen hierboven aanvallen en verdedigen is onnodig, voor alle varianten is wat te zeggen en een ieder bepaalt wat hem het beste uitkomt.
V480-V40 schreef:Het wordt in principe ontraden door de fabrikant. Maar in de praktijk is gebleken dat het gewoon kan. Alleen gaat dit wel soms met hogere (onderhouds- en afstellings)kosten gepaard.
Haleluja!
eindelijk iemand die het begrijpt.
verder is er van mijn kant helemaal geen sprake van een 'kamp' of 'opdringen'.
heb al meerdere keren aangegeven dat het me worst zal wezen wat eenieder gaat rijden.