V50 diesel

Geleverd vanaf 2003
V5011
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.07.2016 - 19:36
Locatie: Haarlem

Update:

2de turbodruk regelventiel vervangen. Geen storingen, alleen nog geen verandering helaas met power :( Het lijkt alsof de turbo er gewoon niet goed in komt. lucht zuigt via een rietje ofzo?! Moet er nog iets gerest worden misschien? Garage heeft de V50 daarna niet meer aan VIDA gehangen. En de lmm sensoren zijn ook ingespoten met spray.
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Zo daar zit nog niet veel schot in sinds ik laatst online was...

Als de storing niet in de sensors zelf zit (en dat zal niet, aangezien die vervangen zijn) kan zo'n storing ook komen doordat een sensor gewoon een zwaar debiele waarde geeft die het managementsysteem ziet als "uhm, die sensor zal wel niet deugen". Maar als die sensor wel deugt, heb je dus ergens een hele vreemde druk in je systeem zitten. Een aantal oorzaken zijn:

- Lucht niet kunnen aanzuigen (verstopping inlaattraject, wat je niet kunt aanzuigen/afleveren komt ook niet in de motor)
- Lucht niet kwijt kunnen (verstopping uitlaattraject, met te hoge backpressure spoolt een turbo niet goed op)
- Turbo zelf defect

Het laatste is zeldzaam bij deze auto's, die turbo's zijn best betrouwbaar.

Een verstopping in het inlaattraject is mogelijk en vrij simpel te testen zoals ook al aangegeven in een gelinkt artikel eerder. Je zet de auto in de versnelling met de remmen erop, geeft gas en ontkoppelt een beetje. Niet te lang volhouden, dan gaat je koppeling eraan, maar even kan wel. Je turbo moet dan op druk komen en daarmee druk op het hele systeem gaan zetten. De volgende slangen moeten hard worden: turbo - intercooler en intercooler - spruitstuk. Die van je airbox naar je turbo blijft zacht, als het goed is, maar moet ook niet vacuüm trekken (zo wel: kijken of je luchtfilter zelf wel open is). Blijven de andere twee slangen ook zacht heb je echt een drukprobleem. Wordt één van de twee slangen hard en de ander blijft zacht, zit het probleem daar dus in/tussen. Het zou handig zijn als je de absolute druk kunt meten, een specialist kan dat.

Een verstopping in het uitlaattraject kan eigenlijk maar op 1 punt zitten (naja, eigenlijk twee), en dat is je roetfilter. Dit is een veel waarschijnlijker probleem dan dat het in de inlaat zit, vandaar dat we daar toch redelijk op hameren. Als een roetfilter eenmaal verstopt zit kun je regenereren wat je wil maar dat doet niets meer want om te regenereren moet er toch echt eerst wat doorheen. Tenzij een garage het filter echt los gehad heeft kun je hem lastig uitsluiten als probleem, al heeft de auto er eigenlijk wel sensoren voor die zouden moeten flippen... wat de reden zal zijn dat de monteurs ervan uitgaan dat dit het niet is.

De genoemde LMM kan een probleem zijn, maar benzinemotoren zijn daar véél gevoeliger voor dan diesels. Een diesel heeft lak aan stoichiometrisch draaien, dat doen ze eigenlijk nooit (tenzij extreem gechipt) omdat dat heel veel roet produceert. Een benzine regelt zowel lucht als brandstof zodat je een perfect mengsel krijgt (is nodig bij benzine). Een diesel heeft altijd alle lucht, een spuit alleen de hoeveelheid diesel in die je wilt. Veel diesel is veel ga, weinig diesel is sloom doen. Ongeacht welke waarde een LMM geeft moet je de turbo voelen inkomen, hooguit wordt het geheel iets trager als hij ernaast zit. Het is wel mogelijk dat hij denkt veel meer lucht te hebben dan er is (maar het is meestal andersom), dan loopt hij rijk en kan hij heel erg gaan roeten wat dan weer het roetfilter zou verklaren. Er zijn plausibelere verklaringen voor een verstopt roetfilter.

Als zowel het inlaat als het uitlaattraject gezond zijn kan het eigenlijk alleen nog in de turbo zelf zitten. 16,5s naar de 100 is compleet belachelijk, toen mijn auto nog niet gechipt was deed ie het met drie man erin nog steeds in 12 seconden.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

@Luuk87:
Bij de V50 2.0 D is de LMM door sofware matige instellingen van Volvo aan het gehele proces verbonden, een kleine afwijking kan funest zijn, juist bij de diesel, zie ook TB van volvo augustus 2006 nav de slechte Siemens/VDO LMM serie. Turbo's is zeker wel een bekende kwaal, bij PSA zelfs een aanpassing in het smeeradvies geweestvoor de 2.0D en bij de 1.6D zelfs een grotere carterpan om turbo schade door vervuiling en olieverdunnig en hierdoor een gebrek aan smering te voorkomen. Ook Ford heeft een aanpassing in service interval gehad + aanpassing smeeradvies en additieven gebruik.

Goeie tip van de druk, mag hopen dat ze dit als eerste getest hebben in de werkplaats :'(

@Ron:

Ik ga toch weer even zeuren hahaha; laat de dealer nou alsjeblieft z'n werk goed doen, nu 2x verkeerde diagnose en wel 2x een rekening. Ik zou dit niet accepteren, zeker niet omdat een beetje specialist eerst gaat analyseren alvorens te vervangen, alleen aan vida hangen en dan op basis van een code onderdelen vervangen is erg kort door de bocht.
:police:

Ik denk dat hier voldoende denkrichtingen zijn aangegeven, ik ben pas volgende week thuis, dus een handje meehelpen gaat niet, maar ik raad je echt aan om met de dealer om de tafel te gaan, dan wel afscheid te nemen van deze dealer en naar een specialist te gaan, een paar opties zijn hiervoor gegeven.
Als ik het dit topic vanaf het begin doorneem zijn er door mij en andere concrete richtingen aangegeven, rest nu niets anders dan stap voor stap het e.e.a. te gaan uitsluiten :(
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

En vandaag nog een stap verder gekomen?
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1361
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Een week niets van topicstarter gehoord, ben wel benieuwd naar de afloop.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
V5011
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.07.2016 - 19:36
Locatie: Haarlem

V50 rijdt...maar daar is het ook even mee gezegd. Versnelling 1 t/m 4 gaat redelijk, althans voelt alsof het een 105pk is maar 5 en 6 komt weinig sjoegem uit. Misschien ee defecte lmm? Ik heb het de afgelopen week door drukte even gelaten. Werd er eerlijk gezegd ook een beetje moedeloos van. Volgende week ga ik weer op onderzoek uit. Maar kan er zelf weinig vinden. Slangetjes gecontroleerd en dat was het eigenlijk. Ik ben nu op zoek naar een goeie specialist of een volvo dealer die serieus en bekwaam naar het euvel kijkt. En niet maar iets doet en een rekening maakt. Misschien maar chiptunen en kijken of dat iets uitmaakt. Wellicht verwacht ik teveel van een 2.0D.

Hou jullie op de hoogte!
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Vandaag nog wijzer geworden bij de dealer? O-)
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

V5011 schreef: V50 rijdt...maar daar is het ook even mee gezegd. Versnelling 1 t/m 4 gaat redelijk, althans voelt alsof het een 105pk is maar 5 en 6 komt weinig sjoegem uit. Misschien ee defecte lmm? Ik heb het de afgelopen week door drukte even gelaten. Werd er eerlijk gezegd ook een beetje moedeloos van. Volgende week ga ik weer op onderzoek uit. Maar kan er zelf weinig vinden. Slangetjes gecontroleerd en dat was het eigenlijk. Ik ben nu op zoek naar een goeie specialist of een volvo dealer die serieus en bekwaam naar het euvel kijkt. En niet maar iets doet en een rekening maakt. Misschien maar chiptunen en kijken of dat iets uitmaakt. Wellicht verwacht ik teveel van een 2.0D.

Hou jullie op de hoogte!
Een 2.0d is normaal echt niet sloom hoor.
Ik heb met de mijne exact 9,6sec naar 100 gemeten...
V5011
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.07.2016 - 19:36
Locatie: Haarlem

Ok, ja leek mij ook niet met 340nm en 138 pk. Maar toch haal ik dat er niet uit. Vandaag de diagnose ontvangen: turbo as draait te zwaar, maw turbo aan vervanging toe. Gezien alles eraan gedaan is en het euvel blijft. Dus nieuwe turbo dan maar? Wie denkt dit ook? Of juist niet?
Ontbijtkoek
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 06.08.2016 - 08:54

Je zou deze mannen eens kunnen bellen en vragen naar de mogelijkheden mbt montage endergelijke of lees hun faq. Aps turbo onderdelen. www.turboonderdelen.nl.
Ik heb zelf geen ervaring met dit bedrijf. Echter heb ik ooit mijn turbo van mijn zafira opc moeten vervangen. Dealer vroeg 2400. Zelf een orginele gm turbo gekocht en laten monteren. Kwam op 1150 uit.
Bij dit bedrijf verkopen ze ook het turbopatroon ipv de hele turbo. Belletje waard denk ik in je zoektocht het zou de kosten laag kunnen houden
Laatst gewijzigd door Ontbijtkoek op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

V5011 schreef: Ok, ja leek mij ook niet met 340nm en 138 pk. Maar toch haal ik dat er niet uit. Vandaag de diagnose ontvangen: turbo as draait te zwaar, maw turbo aan vervanging toe. Gezien alles eraan gedaan is en het euvel blijft. Dus nieuwe turbo dan maar? Wie denkt dit ook? Of juist niet?
Zou het zin hebben om de turbodruk te meten met Vida?
Want als de turbo effectief slecht draait zou hij zijn druk niet halen denk ik dan.

Ik zou zeggen kom even af dan hangen we hem aan de vida en kun je zoveel meten als je wilt zonder dat de kassa verder rinkelt....
Maar ik weet niet of Stekene in België voor jouw niet te ver is... (net naast Hulst zeeland NL)
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Tsja....als deze zwaar loopt dan wijst het misschien toch op de turbo. Vraag is dan "waarom" draait deze zwaar, zou kunnen dat het een smeerprobleem is (of geweest), of te veel tegendruk heeft gehad. Als je de turbo laat vervangen moet dit wel worden nagezien. Er zijn inderdaad turbo revisie bedrijven, maar er staat mij iets bij dat de betreffende turbo's nauwelijks worden gereviseerd, weet niet de reden.

Gaat ondertussen een hoop geld kosten :sick:

Heb je nog iets kunnen regelen met de verkoper?
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Dit artikel kwam in net tegen in een nieuwsbrief.

Erg toepasselijk in dit verhaal.

http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2016/ ... k-10150792
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Nog vorderingen kunnen maken?
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Taan
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 23.09.2016 - 10:05

Bij welke garage in Amstelveen was dit? De Volvodealer? Ik ben voornemens een V60 te kopen, maar prutswerk tegen dealertarieven heb ik niet zoveel zin in.
V5011
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.07.2016 - 19:36
Locatie: Haarlem

Sorry voor de late reactie. Kan op slot, auto heb ik niet meer. Bedankt voor alle hulp!!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”