Schuif/kanteldak rammelt

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1361
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Vanmiddag op de Duitse Autobahn erachter gekomen dat het dakje rammelt.
Onderweg eerst de vriendin gevraagd wat er aan haar kant rammelde, maar volgens haar was het aan mijn kant.
Bleek het recht boven ons te zijn. :'(
Rammelt alleen op slecht wegdek of bij die ribbels dwars over de weg bij bijvoorbeeld een brug.
Het is niet alleen bij hogere snelheden, ook bij 100km/uur. In Nederland nog nooit last van gehad.
Bij het omhoog gedrukt houden van het glas is het over. Rest van de auto rammelt op die momenten nauwelijks.
Na het openschuiven en weer sluiten was het beter, maar niet over. En na het sluiten na het kantelen is het weer erger.
Zijn er meer die hier last van hebben en is hier wat aan te doen?
Is het een kwestie van afstellen of is er iets versleten.

Zoals gezegd hier nog niet eerder last van gehad. Zijn wel iets stuggere dempers aan de voorzijde ondergekomen, maar mag volgens mij niet zoveel invloed hierop hebben (Monroe reflex). Rijdt wel een stuk beter.
Ik heb wel het idee dat op de Autobahn ergere oneffenheden zijn dan op de Nederlandse snelwegen.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

Moi streekgenoot: wij hadden bij onze V70 precies hetzelfde. Ik heb het helaas nooit op kunnen lossen, er zit dan speling op de geleiders aan de zijkant. Als het dak openstaat is het goed. Is volgens mij wel een klusje, heb het er maar bij gelaten.
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1361
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Goeiedag eem

Klinkt niet goed.
Volgende week thuis maar effe naar kijken.
Terugreis maar tegen het glas aandrukken als ik in oneffenheid zie aankomen.
Laatst gewijzigd door hvt op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
roadrage
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 12.07.2011 - 09:50

Ik had dit ook in mijn 2e s60 die ik vorige week heb ingeruild. (en nu aan nr 3 ben begonnen hihi)
Via swedespeed uitgevonden dat je deze kan bijstellen dmv torx schroefjes aan beide binnen kanten rails.
Dus raampje op kantelen zetten > de kunstof "gordijntjes" harmonica achtige dingen lijken het wel, links en recht van het raam.
Deze kan je losklikken door er aan te trekken komt deze los van 3 clipjes die aan raamkant zitten.
Deze opzij schuiven en dan zie je de torx schroeven zitten, 2 aan elke zijde.
Je kan deze of gewoon goed aandraaien of het raam opnieuw stellen dus hoogte raam tegenover het dak zegmaar.
Goed stevig aandraaien dus en dat zou het moeten oplossen.

Bij mij was het zo erg dat als ik met 200km door bijv een tunnel ging dan hoorde je het dakje naar buiten gezogen worden en ging dus een paar mm van zn originele plaats.
En als je dan bijv je portierraam tijdens het rijden open deed zoog hij deze weer naar binnen.
Allemaal heel minimaal hoor dus niet dat het raampje zowat uit je dak komt maar de beweging was er en het geluid als die verspringt door druk of trilling is natuurlijk niet wenselijk.

succes!!

zie link voor uitgebreide beschrijving met plaatjes
sunroof adjustment
coming up S60 D5 - Geartronic - Driver Edition II
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics

-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1361
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Bedankt, zal hier binnenkort even naar kijken.
Gekke is dat ik er in Nederland eigenlijk geen last meer van gehad heb, terwijl het dakje in Duitsland erg hinderlijk rammelde.
Niet alleen op de Autobahn maar ook op binnenweggetjes. En het maakte ook niet uit hoe hard ik reed.
Zo'n rammelde dakraam is iets waar ik me dan erg aan ga storen.
Halverwege de vakantie heb ik aan de achterzijde aan beide kanten sokken in de hoeken gedrukt. :'(
Dit werkte goed. Terugreis geen rammeltje gehoord bij het dakje. Ook niet bij 200. O-)

Het is mij wel opgevallen dat als ik van binnenuit tegen het glas druk, dat ik hem dan een aantal mm omhoog kan drukken.
Dus het zal denk ik wel een speling zijn die kleiner gemaakt moet worden.

De link werkt bij mij momenteel niet goed.
Moet je hiervoor ingelogd zijn? Kan ook komen omdat ik via een tablet kijk.
Zal heb nog eens opzoeken.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

hvt schreef: Bedankt, zal hier binnenkort even naar kijken.
Gekke is dat ik er in Nederland eigenlijk geen last meer van gehad heb, terwijl het dakje in Duitsland erg hinderlijk rammelde.
Niet alleen op de Autobahn maar ook op binnenweggetjes. En het maakte ook niet uit hoe hard ik reed.
Zo'n rammelde dakraam is iets waar ik me dan erg aan ga storen.
Halverwege de vakantie heb ik aan de achterzijde aan beide kanten sokken in de hoeken gedrukt. :'(
Dit werkte goed. Terugreis geen rammeltje gehoord bij het dakje. Ook niet bij 200. O-)

Het is mij wel opgevallen dat als ik van binnenuit tegen het glas druk, dat ik hem dan een aantal mm omhoog kan drukken.
Dus het zal denk ik wel een speling zijn die kleiner gemaakt moet worden.

De link werkt bij mij momenteel niet goed.
Moet je hiervoor ingelogd zijn? Kan ook komen omdat ik via een tablet kijk.
Zal heb nog eens opzoeken.
Dat met die sokken is een goede oplossing. Volvo heeft daarvoor speciale sokken op de markt gebracht. :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door JosW op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
igy
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 07.06.2010 - 16:13

Ik heb een V70 T5 uit 2001 die had het zelfde probleem dat kon ik makkelijk oplossen door de schroeven aan de zijkant van het schuifdak los te draaien het dak naar beneden te drukken en weer vast te zetten.
Euvel opgelost.
Gebruikersavatar
Rojo77
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 14.01.2017 - 15:29
Locatie: Zwolle

Heeft iemand een idee hoe ik kan zien of een V70n een origineel of later ingebouwd dakraam heeft?

Dit naar aanleiding van de info hier van het forum dat er bij achteraf inbouwen, zwakke plekken in de dakconstructie zijn.

De V70n die ik op het oog heb heeft een dakraam maar ik heb geen idee wat voor een. :-/


Alvast bedankt voor een reactie!
Anne

V70 2.5T 2003 Zweedse import vanaf
22-03 2017 136000km
19-10 2018 149050km
26-10-2019 159996km
[bcolor=#00BFFF]"A happy wife is a happy life"[/bcolor]
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Kijk eens hier: viewtopic.php?t=69522 Arnoud (de eigenaar) heeft dit euvel eigenhandig aangepakt en opgelost.
Laatst gewijzigd door jpwg001 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11700
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

In mijn topic kun je niet direct zien of je een origineel of een aftermarket dak hebt, maar wel hoe ik dol gedraaide schroeven in het dak heb opgelost. Is geen leuk klusje, dus wees voorzichtig bij het (te) vast draaien van die vier schroeven waarmee de glasplaat in de dak constructie vast zit.
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”