Raar electronicaprobleem, hulp is gewenst

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Vandaag de turbo boost meter proberen aan te sluiten met Ron. Hierbij hebben we de plus en de min gepakt van het dashboardkastje. Sindsdien heb ik dat te kust en te keur de dashboardverlichting er mee stopt en de verlichting in het dashboardkastje het ook niet meer doet. Vervolgens heb ik die stekkers losgetrokken omdat ik kortsluiting verdacht.
Vervolgens blijven dezelfde problemen naar voren komen. Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Zal morgen is een schema onder de loop nemen

Welk bouwjaar was deze weer?
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Apox schreef: Zal morgen is een schema onder de loop nemen

Welk bouwjaar was deze weer?
Thanks Apox! Is van 2004, Volvo V50
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1364
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Gaat lekker daar in Drachten met elektrische problemen. ^_^

Ik zou eerst zekering F46 maar eens controleren.
En als die goed is gelijk de rest daar ook.

Lijkt mij verstandiger om de benodigde 12v van de sigarettenaansteker af te tappen.
Deze kan wat meer hebben qua stroomverbruik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hvt op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
XC60 Ts Inscription 2018, Polestar, Pine Grey, stoelventilatie, panoramadak, blis, ACC, pilot assist, keyless entry, standkachel, achteruitrijcamera, enz
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

hvt schreef: Gaat lekker daar in Drachten met elektrische problemen. ^_^

Ik zou eerst zekering F46 maar eens controleren.
En als die goed is gelijk de rest daar ook.

Lijkt mij verstandiger om de benodigde 12v van de sigarettenaansteker af te tappen.
Deze kan wat meer hebben qua stroomverbruik.
Die zekering ga ik morgen/dinsdag zeker even checken, thanks! Het zou trouwens normaal niet moeten kunnen dat de dashboard verlichting het soms wel doet en niet doet? Niet te hopen dat de DIM aan gort is...
We hadden die 12v gepakt omdat daar in de buurt de meter ook komt, maar de sigaretten aansteker is dus handiger, thanks.
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Instapverlichting l en r komen van zekering 46.
Dim verlichting en handsch ook.

Trek verlichting handsc en instap uit en kijk of hij nog hetzelfde probleem geeft.
Vervang zekering. 5A kan half stuk zijn gegaan.

Bij demonteren handschoenkast heb je de 2 zwarte stekkers correct aangesloten?

10/29handschoenk
10/102. 10/97 instapverl
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Die stekkers zitten goed aangesloten op het handschoenenvak, lampjes deden het eerst ook. Stopte ermee na doormeten. Daarna stekkers losgehaald. Dashboardverlichting deed het af en toe wel, af en toe niet. Zal morgen de zekering controleren. Wss toch ergens kortsluiting gekregen.
Thanks voor het uitzoeken!
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Ik zag trouwens achter het dashboardkastje een grijze stekker loshangen. Is deze ook ergens voor? Of is dit puur de voorbereiding voor iets?
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Hangt daar altijd. Nog nooit aangesloten gezien...


Moet een probleem zijn dat is gemaakt. Die lampen hebben een gezamelijke +. Dus als je zekering ok is, trek dan lampen uit en kijk of dim verlichting in orde blijft.
Je kan best een V4 meting uitvoeren; maar weet niet of je die kan.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Apox schreef: Hangt daar altijd. Nog nooit aangesloten gezien...


Moet een probleem zijn dat is gemaakt. Die lampen hebben een gezamelijke +. Dus als je zekering ok is, trek dan lampen uit en kijk of dim verlichting in orde blijft.
Je kan best een V4 meting uitvoeren; maar weet niet of je die kan.
Aah k, dan laat ik die zitten :p
Welke dim verlichting bedoel je? De reguliere koplampen? Want die werken gewoon namelijk.
Een v4 meting ken ik niet, ben niet zo'n held met meten haha
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

DriverInformationModule: dim
De verlichting van de tellers zit op dezelfde 12v
Maar alle massas zijn anders. Door voet en handsc uit te trekken sluit je alle massa punten bijna uit
Zekering zoizo vervangen...
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Je kunt NIET van een lampje wat PWM gestuurd is zomaar spanning nemen...
PWM is pulse-width-modulated, daar komt dus niet altijd netjes 12V op te staan.
(zal bijvoorbeeld meedimmen of zelfs dimmend uitgezet worden).

Gewoon van de aansteker aansluiting (tegenwoordig ook al accessoire aansluiting genoemd) aftappen is het verstandigste.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

VolvoTech schreef: Je kunt NIET van een lampje wat PWM gestuurd is zomaar spanning nemen...
PWM is pulse-width-modulated, daar komt dus niet altijd netjes 12V op te staan.
(zal bijvoorbeeld meedimmen of zelfs dimmend uitgezet worden).

Gewoon van de aansteker aansluiting (tegenwoordig ook al accessoire aansluiting genoemd) aftappen is het verstandigste.
Daar kwam ik ook achter haha.
Pak em nu idd van de aansteker aansluiting. De dashboardverlichting e.d. werkt ook weer naar behoren. De zekering bleek kapot te zijn. Nog steeds wel een raadsel voor mij waarom ie het af en toe wel deed...
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Hij deed het af en toe wel als de verlichting vol brandde OF geheel uit was.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Was die meter nog aangesloten?
Damn, dat had ik vroeger moeten vragen...
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Meter was uberhaupt niet aangesloten.
De boordcomputer kwam te pas en te onpas wel aan, maar dat maakte niet uit of ik wat anders aan had staan.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1364
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Mooi dat het opgelost is.

Wel zekering F46?
Dimt de dashboardkastverlichting mee met het dashboard? Dacht al zoiets uit het schema te herleiden en aan het antwoord van Volvotech blijkt dit ook.
Ik weet niet of de aanstekeraansluiting bij een v50 een constante of een geschakelde voeding is, maar denk er bij een constante voeding om dat jouw aangesloten meter dan de accu kan leegstrekken.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
XC60 Ts Inscription 2018, Polestar, Pine Grey, stoelventilatie, panoramadak, blis, ACC, pilot assist, keyless entry, standkachel, achteruitrijcamera, enz
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Is die grijze stekker achter dashboardkastje niet voorbereiding voor extra grootlicht zoals in Zweden veel op de auto's zit?
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

De dim en voetverlichting zijn pwm massa geschakeld.
Handschoenkast verlichting heeft dezelfde +, maar ligt aan chassis massa.

Niet vergeten dat het 5w gezekerd is; wat echt niet veel is.
Zekering zal half weggebrand zijn.
Al een paar keer tegengekomen en makkelijk te vinden met V4 meting.

Die extra kabel heb ik al veel afgevraagd wat het zou kunnen zijn.
MarkV50
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 20.03.2016 - 17:23

hvt schreef: Ik weet niet of de aanstekeraansluiting bij een v50 een constante of een geschakelde voeding is, maar denk er bij een constante voeding om dat jouw aangesloten meter dan de accu kan leegstrekken.
aansteker voor zowel bij de achterpassagiers is een geschakelde voeding, wat betreft die meters, als hij een tijdje geen puls meer krijgt vanuit de sensor gaan ze automatisch uit tenminste zo zie ik het en lijkt mij ook het mooiste :P
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”