Ik zou maar eens gaan rekenen dan heb je het getalsmatig inzichtelijk. Vraag is: wat wil je?
Moet hij netjes klaar, zuigers vervangen nieuwe/gereviseerde kop etc etc = boele doekoes
Motor er uit en andere er in lepelen = sneller klaar.
Keuzes, keuzes. Er staan hier op het forum wel foto's van dit soort schade die de keuze eenvoudiger maakte: andere motor er in want de gaten waren in de zuigers geslagen.
Ik zou een andere motor zoeken.
Koprevisie S80 2.9 t6
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Meest waarschijnlijke is dat er een drijfstang krom is, krukaslagers gaan niet zo snel stuk. Dat is er bijna altijd maar 1, nooit allemaal. je kunt dus heel goed checken of alle zuigers precies even hoog komen, dat geeft je al heel wat info. Blijft er een zuiger marginaal achter dan is er een drijfstang krom en moet je een ander blok zoeken.
Als de zuiger even hoog staan is er nog steeds een kans dat er schade is, maar ik zou het dan wel aandurven om de kop te laten reviseren of een gebruikte kop te zoeken en monteren.
Is er verder heel veel schade aan de kop zelf behal;ve de kromme kleppen? Als de schade beperkt is is de motor snel tot stilstand gekomen. Draaide de auto stationair of reed je en viel de auto uit, waarna je nog een tijdje hebt uitgereden?
Als de zuiger even hoog staan is er nog steeds een kans dat er schade is, maar ik zou het dan wel aandurven om de kop te laten reviseren of een gebruikte kop te zoeken en monteren.
Is er verder heel veel schade aan de kop zelf behal;ve de kromme kleppen? Als de schade beperkt is is de motor snel tot stilstand gekomen. Draaide de auto stationair of reed je en viel de auto uit, waarna je nog een tijdje hebt uitgereden?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- RamonBlaauw
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 22.01.2017 - 15:13
Zuigers komen allemaal precies even hoog. Ook geen schade aan de zijdes van de zuigers, dat ziet er eigenlijk prima uit.edraket schreef: Je kunt dus heel goed checken of alle zuigers precies even hoog komen, dat geeft je al heel wat info.
Ging de vluchtstrook op vanwege een storingsmelding m.b.t. stroomvoorziening (=niet bijladen via dynamo door geknapte multiriem). Tijdens het remmen op de vluchtstrook is waarschijnlijk de distributieriem geknapt door de losgekomen multiriem. Hij heeft dus niet de volle mep gehad.edraket schreef: Draaide de auto stationair of reed je en viel de auto uit, waarna je nog een tijdje hebt uitgereden?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Kop heel goed (laten) controleren op schade, evenals de nokkenassen en het klepdeksel (scheurtjes). Als dit er allemaal goed uit ziet zou ik het wel aandurven. Bij een revisiebedrijf kunnen ze met vloeistof controleren op scheurtjes die je met het blote oog niet ziet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- RamonBlaauw
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 22.01.2017 - 15:13
Andere vraag: wat is de procedure om de nokkenassen met verstellers op tijd te zetten? En is het normaal dat je de nokkenasverstellers een klein beetje vrij kunt bewegen?
- RamonBlaauw
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 22.01.2017 - 15:13
Vandaag weer begonnen met opbouwen!Carfreak schreef: En? Valt er nog iets te melden over de operatie?
Gelijk een vraag daarover: klopt de positie van zuiger 3-4 met het gelijk zetten op de merktekens?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Het op tijd zetten had al moeten gebeuren met het los halen vd kop. Meestal hebben de merktekens betrekking op de stand vd 1e cil.
Maar of dit ook op gaat in dit geval zou moeten blijken uit VIDA of een ander werkplaats handboek die je maar beter kunt raadplegen met dit soort reparaties.
Maar of dit ook op gaat in dit geval zou moeten blijken uit VIDA of een ander werkplaats handboek die je maar beter kunt raadplegen met dit soort reparaties.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De krukas moet op tijd gezet worden. er zit een nokje net achter het tandwiel voor de tandriem die gelijk moet vallen met een streepje op het blok aan de bovenkant.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- RamonBlaauw
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 22.01.2017 - 15:13
Vandaag de laatste loodjes!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
En nu maar hopen dat hij wil lopen. Hou ons op de hoogte en ik duim voor je, succes!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- RamonBlaauw
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 22.01.2017 - 15:13
Zojuist de eerste poging gedaan en met succes: loopt als een zonnetje! Laatste dingetjes en daarna vanavond nog rijden. Lijkt dus goed te komen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
- Locatie: Haarlemmermeer
Altijd spannend, leuk dat e.a. op het forum is gedeeld.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5
(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)
overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Huidig:C30 sport, C70 T5
(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)
overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
- RamonBlaauw
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 22.01.2017 - 15:13
Net nog een klein paniek moment, motor liep onregelmatig. Ik de auto uitlezen, komen we erachter dat we een stekker zijn vergeten van het gasklephuis
. Nu alles gemonteerd, straks de weg op!

- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Kijk! Mooi man en gefeliciteerd. En nu bidden dat hij het nog maar lang vol mag houden.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- RamonBlaauw
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 22.01.2017 - 15:13
En hier het levende bewijs:
Laatst gewijzigd door RamonBlaauw op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- m-kliko
- 4th Gear member
- Berichten: 642
- Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
- Locatie: Prov. Utrecht
Dikke pluim voor de reparatie!
Ik weet niet of ik het had aangedurft. Maar dat ligt misschien meer aan het missen van technische motoren kennis.
Ik weet niet of ik het had aangedurft. Maar dat ligt misschien meer aan het missen van technische motoren kennis.

Volvo S40 2.4i GT Edition II - MY2008 - Black and White
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black
Je kan nooit teveel PK's hebben.
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black
Je kan nooit teveel PK's hebben.

- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Heb je uiteindelijk dezelfde kop gemonteerd met nieuwe kleppen, of toch een andere?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95