Koprevisie S80 2.9 t6

Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ik zou maar eens gaan rekenen dan heb je het getalsmatig inzichtelijk. Vraag is: wat wil je?
Moet hij netjes klaar, zuigers vervangen nieuwe/gereviseerde kop etc etc = boele doekoes

Motor er uit en andere er in lepelen = sneller klaar.

Keuzes, keuzes. Er staan hier op het forum wel foto's van dit soort schade die de keuze eenvoudiger maakte: andere motor er in want de gaten waren in de zuigers geslagen.
Ik zou een andere motor zoeken.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Meest waarschijnlijke is dat er een drijfstang krom is, krukaslagers gaan niet zo snel stuk. Dat is er bijna altijd maar 1, nooit allemaal. je kunt dus heel goed checken of alle zuigers precies even hoog komen, dat geeft je al heel wat info. Blijft er een zuiger marginaal achter dan is er een drijfstang krom en moet je een ander blok zoeken.
Als de zuiger even hoog staan is er nog steeds een kans dat er schade is, maar ik zou het dan wel aandurven om de kop te laten reviseren of een gebruikte kop te zoeken en monteren.
Is er verder heel veel schade aan de kop zelf behal;ve de kromme kleppen? Als de schade beperkt is is de motor snel tot stilstand gekomen. Draaide de auto stationair of reed je en viel de auto uit, waarna je nog een tijdje hebt uitgereden?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
RamonBlaauw
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 22.01.2017 - 15:13

edraket schreef: Je kunt dus heel goed checken of alle zuigers precies even hoog komen, dat geeft je al heel wat info.
Zuigers komen allemaal precies even hoog. Ook geen schade aan de zijdes van de zuigers, dat ziet er eigenlijk prima uit.
edraket schreef: Draaide de auto stationair of reed je en viel de auto uit, waarna je nog een tijdje hebt uitgereden?
Ging de vluchtstrook op vanwege een storingsmelding m.b.t. stroomvoorziening (=niet bijladen via dynamo door geknapte multiriem). Tijdens het remmen op de vluchtstrook is waarschijnlijk de distributieriem geknapt door de losgekomen multiriem. Hij heeft dus niet de volle mep gehad.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Kop heel goed (laten) controleren op schade, evenals de nokkenassen en het klepdeksel (scheurtjes). Als dit er allemaal goed uit ziet zou ik het wel aandurven. Bij een revisiebedrijf kunnen ze met vloeistof controleren op scheurtjes die je met het blote oog niet ziet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
RamonBlaauw
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 22.01.2017 - 15:13

Andere vraag: wat is de procedure om de nokkenassen met verstellers op tijd te zetten? En is het normaal dat je de nokkenasverstellers een klein beetje vrij kunt bewegen?
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

En? Valt er nog iets te melden over de operatie?
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
RamonBlaauw
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 22.01.2017 - 15:13

Carfreak schreef: En? Valt er nog iets te melden over de operatie?
Vandaag weer begonnen met opbouwen!

Gelijk een vraag daarover: klopt de positie van zuiger 3-4 met het gelijk zetten op de merktekens?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Het op tijd zetten had al moeten gebeuren met het los halen vd kop. Meestal hebben de merktekens betrekking op de stand vd 1e cil.

Maar of dit ook op gaat in dit geval zou moeten blijken uit VIDA of een ander werkplaats handboek die je maar beter kunt raadplegen met dit soort reparaties.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De krukas moet op tijd gezet worden. er zit een nokje net achter het tandwiel voor de tandriem die gelijk moet vallen met een streepje op het blok aan de bovenkant.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
RamonBlaauw
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 22.01.2017 - 15:13

Vandaag de laatste loodjes!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

En nu maar hopen dat hij wil lopen. Hou ons op de hoogte en ik duim voor je, succes!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
RamonBlaauw
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 22.01.2017 - 15:13

Zojuist de eerste poging gedaan en met succes: loopt als een zonnetje! Laatste dingetjes en daarna vanavond nog rijden. Lijkt dus goed te komen.
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Top. En dan eindelijk genieten.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
M&M
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

Altijd spannend, leuk dat e.a. op het forum is gedeeld.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Gebruikersavatar
RamonBlaauw
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 22.01.2017 - 15:13

Net nog een klein paniek moment, motor liep onregelmatig. Ik de auto uitlezen, komen we erachter dat we een stekker zijn vergeten van het gasklephuis O-). Nu alles gemonteerd, straks de weg op!
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Kijk! Mooi man en gefeliciteerd. En nu bidden dat hij het nog maar lang vol mag houden.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
RamonBlaauw
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 22.01.2017 - 15:13

En hier het levende bewijs:
Laatst gewijzigd door RamonBlaauw op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Loopt netjes
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 642
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

Dikke pluim voor de reparatie!
Ik weet niet of ik het had aangedurft. Maar dat ligt misschien meer aan het missen van technische motoren kennis. :)
Volvo S40 2.4i GT Edition II - MY2008 - Black and White
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heb je uiteindelijk dezelfde kop gemonteerd met nieuwe kleppen, of toch een andere?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “S80”