V50 1.6 handgeschakeld

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
alwin01
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14.02.2015 - 21:51

V50 1,6. km stand 160.000
Inschakelen van de achteruit gaat niet altijd soepel. Eerst de 1e versnelling inschakelen en daarna de R is dan een effectieve actie. Gaat dan wel gepaard met wat tandengeknars. Schakelen van 1-5 en terug gaat probleemloos.
Wat kan hier aan de hand zijn?
Suunto
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 31.10.2017 - 19:14

Versnellingsbakolie flushen???
V50 2.4 Summum MY2005
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Wat wil je flushen aan een handbak?

Klinkt als een verrotte synchromesh van de achteruit.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Poika schreef: Wat wil je flushen aan een handbak?

Klinkt als een verrotte synchromesh van de achteruit.
Bakolie van een handbak verversen kan zeker zin hebben. Heb het 2 keer gedaan bij mijn V50 T5 en heeft zeker een positief effect gehad
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Ja verversen.... flushen doe je met 16l olie. Iets te veel van het goede denk ik.

1x is genoeg hoor bij een handbak (tussen de 1.5 en 2.5l gemiddeld)

En inderdaad, verversen kan nooit kwaad, maar lost mechanische defecten niet op.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Snipes@fryslan
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 30.12.2016 - 17:46

Mijn bakolie (handbak) is gisteren toevallig ververst omdat hij soms wat stroefjes schakelde. Olie was 170 d km jong. Schakelt nu weer een stuk soepeler.

Bakolie eerst doen om te kijken of het effect heeft en dan verder kijken denk ik.
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08

Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Het valt te proberen, maar meestal gaat van 1 naar 2 dan ook moeilijk. Ik denk ook dat de synchromesh niet goed meer is.
Volvoless, nu Golf VII
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Als de synchromesh al hoorbaar is dan ga je dat echt niet oplossen met nieuwe olie...
TijnOnlijn
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 28.08.2017 - 20:57

Poika schreef: Als de synchromesh al hoorbaar is dan ga je dat echt niet oplossen met nieuwe olie...
Integendeel, ik heb zelfs wel eens een kapotte synchromesh aan een bakoliewissel overgehouden. Blijkbaar hield de oude troep het nog wat bij elkaar.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Geef jij TS dan even die oude olie... problem solved
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Poika schreef: Wat wil je flushen aan een handbak?

Klinkt als een verrotte synchromesh van de achteruit.
Achteruit heeft geen synchromesh. Ik denk eerder dat de koppeling niet helemaal vrij komt.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Vroeger niet nee... tegenwoordig bij de wat ‘luxere’ auto’s wel hoor. Bij een aygo niet nee...
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Mtx75 bak uit de 1.8 en 2.0:
Debuting in 1992, the transmission was developed in tandem with the Zetec family of engines. The transmission is optimised for transferring larger levels of torque than the older iB-series unit used on the Fiesta and Escort models. Other features include the provision of equal length driveshafts (to combat torque steer) and synchromesh on reverse gear.
IB5 uit de 1.6:
All gear wheels except for reverse gear are constantly in mesh
All forward gears are synchronised

Oftewel de 1.6 benzine lijkt geen synchromesh op de achteruit te hebben..
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Wat slecht eigenlijk...... had toch wel verwacht dat bij de hele reeks ze dit zouden hebben toegepast.

Maar ts reageert toch niet meer, wat meer gebeurt helaas.

Tip vd koppeling komt meer tot zijn recht dan.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Tja de IB5 is een ontwerp uit de jaren 70. Begin jaren 80 is er een 5e versnelling toegevoegd. En ergens midden jaren 90 nog een update.

Ford gebruikt hem nog steeds..
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Zit die ook achter de 1.6d?
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Poika schreef: Zit die ook achter de 1.6d?
Nee, de 1.6d heeft een variant van de MTX75.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”