Inktzwarte vrijdag

Gebruikersavatar
CH Racing M900
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 24.11.2012 - 19:55

Dat is een goed adres!
XC90 T8 - 2017 - R-Design
Gebruikersavatar
ArjanK1981
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 30.06.2016 - 08:20

Heb je het idee dat je het vastslaan van de pomp op een of andere manier had kunnen voorkomen? Of kwam het echt als donderslag bij heldere hemel?
Laatst gewijzigd door ArjanK1981 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Zodra je de pomp ook maar iets geluid hoort maken wat mogelijk lijkt op een piepen of een rateltje: heel alert zijn en laten checken.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

ArjanK1981 schreef: Heb je het idee dat je het vastslaan van de pomp op een of andere manier had kunnen voorkomen? Of kwam het echt als donderslag bij heldere hemel?
Volgens mijn monteur komt het vaker voor, ondanks genoeg olie. Kun je niet op anticiperen, oorzaak is vaak onduidelijk. Maar als het gebeurt zijn de rapen gaar. Zie de eerste post in dit topic :(
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
ArjanK1981
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 30.06.2016 - 08:20

Ik lees in een ander draadje dat dit probleem alleen geldt voor D5’s. Daarvan was ik niet op de hoogte (ik heb een 2.5t).
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

ArjanK1981 schreef: Ik lees in een ander draadje dat dit probleem alleen geldt voor D5’s. Daarvan was ik niet op de hoogte (ik heb een 2.5t).
Dus ook bij mijn 2.4D.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3645
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Dus ook bij mijn 2.4D
Ben even benieuwd hoe het herstelproces verloopt, is de garage al haast klaar?
En bewaar je het nog oude blok als onderdelen drager?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

DB200 schreef:
Dus ook bij mijn 2.4D
Ben even benieuwd hoe het herstelproces verloopt, is de garage al haast klaar?
En bewaar je het nog oude blok als onderdelen drager?
Hopelijk morgen klaar. Rij al 14 dagen in een Aygo rond. Dat is echt afzien, wat een blikken ding.
De oude motor moet terug naar de leverancier van de "nieuwe". Schijnt een normale procedure te zijn.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26902
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dan krijg je nog een beetje statiegeld, is met meer onderdelen zo
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8445
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Is dit alleen van toepassing op het single turbo blok van 185pk D5 ?
Of ook de laatste D5 met twin turbo ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1512
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Ligt aan de orientatie distributie, aircopomp, multiriem. En dat is bij de laatste D5 Twin Turbo niet anders dan bij de andere versies. Lijkt mij....
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3645
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

JosW, wist niet van het statiegeld principe. Mooi dat je dit weekend weer in je vertrouwde luxe wagen kunt rijden, voelt dan waarschijnlijk alsof je een cadeautje hebt gekregen.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

BlackcurrantV70 schreef: Is dit alleen van toepassing op het single turbo blok van 185pk D5 ?
Of ook de laatste D5 met twin turbo ?
Bij de twin turbo versies zijn hier maatregelen tegen getroffen, dus geen risico meer.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8445
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Oef "you made my day", ik heb net de 160.000km aangetikt en begon al nerveus te worden.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Weer iets wijzer geworden. Mijn monteur heeft de oorzaak van het vastlopen van de aircopomp laten onderzoeken door een airco-specialist. Het blijkt dat dit type pomp een te slappe behuizing heeft waardoor de boel krom trekt. Door een modificatie kan dit niet meer. Dat is wat ie vertelde.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
Casey
3rd Gear member
Berichten: 387
Lid geworden op: 18.09.2014 - 19:48

Blijft nu de vraag: is die modificatie bij iedereen uitgevoerd? Voor welke modellen / bouwjaren?
V70 (2006) D5 v/a 140000 tot 440000
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
medio
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:06
Locatie: Groningen

Ik heb vorig jaar mijn aircocompressor in mijn vakantie laten vervangen in Italie nadat ik hierover ook het gruwel verhaal had gelezen van Ger en een vreemd geluid vanuit de hoek van de compressor hoorde.
Mijn V70 (D3) was en is dealer onderhouden maar de modificatie was niet doorgevoerd volgens de italiaanse monteur (in gebrekkig Engels).
Dus deze modificatie is blijkbaar niet iets wat ze standaard bij de dealer doen. Toch jammer, zeker als jouw motor in puin ligt.....
BMW 530D mild hybride 2021
V90 D4 2016 GT8 Inscription
V70 D3 2014 GT6 met Volvotune naar 185pk
[V70 D3 2011
V60 D2 MY2014 automaat
V60 D2 MY2014
V70 D5 2008
V70 2.4D 2005
V70 D5 2002
V70 2.5D 1998
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Hoe zit het bij de xc60 met het 2.4d D5 blok met 175pk?
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Even een update: vanmiddag uitleg gehad over de pomp. In de pomp zit een aluminium ring die op een gegeven moment kapot gaat (MY 2007- 2010) waardoor de boel vastloopt. Daar is later een een metalen ring overheen geplaatst vanwege het probleem. Is nooit een terugroepactie geweest omdat het probleem pas na zo'n 200.000 km. optreedt. Volgens mijn monteur zou dit opgaan voor alle V'70's van die bouwjaren. Zijn advies, of preventief vervangen of doorrijden maar bij het minste of geringste bijgeluidje vervangen!
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Hoe rijdt de auto?
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”