XC40 infotainment tekortkomingen en suggesties

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Hans Eilander
7th Gear member

dimitripb schreef: 26.01.2021 - 14:03
Hans Eilander schreef: 26.01.2021 - 10:17Die handy, (oud type Nokia) is om mee te bellen. En dat doet hij al zo,n 15 jaar.
We praten hier niet over een auto van 15 jaar geleden maar een gloednieuwe. Het infotainmentsysteem is er gewoon onderdeel van en behoort goed te werken en bug-arm te zijn en niet halfbakken.
Het gaat mij helemaal niet om het feit dat m,n handy, al 15 jaar is, maar om het: goed functioneren daarvan. En dat geldt óok zo, voor een nieuwe XC 40. De auto, dáár gaat het om, de rest is maar bijzaak. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Rolly40
1st Gear member

Ik heb ook gemerkt dat de USB stick in bovenste poort niet herkent wordt bij starten ik heb hem in de onderste gestopt en daar werkt het al meer dan half jaar zonder problemen. Het is een sandisk slim fit en is die is zo klein dat hij niet zichtbaar is.
Wat ik mis is een symbool welke verlichting brand dagrijverlichting, stadslicht of dim licht. Nu bran er een groen symbool onafhankelijk van wat er brand. Mijn zwager had zijn auto uitgeleend deze persoon had licht uitgezet toen mijn zwager in het donker reed waarschuwde vele tegenliggers omdat hij zijn dimlicht niet aan had, voor een merk dat veiligheid zo hoog in vaandel heeft staan had ik beter verwacht.
Hans Eilander
7th Gear member

Rolly40 schreef: 26.01.2021 - 17:45 Wat ik mis is een symbool welke verlichting brand dagrijverlichting, stadslicht of dim licht. Nu brand er een groen symbool onafhankelijk van wat er brand. Mijn zwager had zijn auto uitgeleend deze persoon had licht uitgezet toen mijn zwager in het donker reed waarschuwde vele tegenliggers omdat hij zijn dimlicht niet aan had, voor een merk dat veiligheid zo hoog in vaandel heeft staan had ik beter verwacht.
Het probleem bij moderne auto,s is, dat de klokken (die wat dieper zijn ingebouwd tegenwoordig) altijd verlicht zijn. Vroeger was dit gekoppeld aan de verlichting aan of uit. Daarom vergeten veel mensen tegenwoordig op tijd de verlichting aan te zetten.(ook bij slecht zicht) Nu hebben alle auto,s tegenwoordig op de verlichting een "auto" stand. Dan gaan via een sensor, de lichten automatisch, aan of uit. Nu heeft de XC 40 standaard, dat altijd de achterlichten branden, en de nogal vrij scherpe (Thorshammer) dagrij-verlichting. Dus echt onveilig is het nooit. Wel is het zaak van je zwager vóor het wegrijden, (na het uitlenen van de auto) of de stand van verlichting al dan niet op 'auto"staat. Net als piloten die vooraf aan elke handeling een checklist hebben, zodat niets vergeten word, en alles op veilige manier en volgens de voorschriften verloopt. Dus geen verwijt aan Volvo. Je schuift hier het vooraf niet controleren van de verlichtingsstand van je zwager, op Volvo. Dat is niet terecht.
teebee
7th Gear member

In het donker alleen met dimlicht rijden en dat niet door hebben..... bedenkelijk.
Van een bestuurder welke hecht aan veiligheid zou je ook anders verwachten.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hans Eilander
7th Gear member

teebee schreef: 26.01.2021 - 18:22 In het donker alleen met stadslicht rijden en dat niet door hebben..... bedenkelijk. Van een bestuurder welke hecht aan veiligheid zou je ook anders verwachten.
Het probleem van tegenwoordig is, dat mensen zich nog nauwelijks bezig houden met het autorijden zelf, maar liever vingeren op hun iPhone, of navigatie, en vul maar in.....
silfhout
2nd Gear member

dimitripb schreef: 25.01.2021 - 22:08 Als ze de carrosserie zo zouden afwerken als de software, kocht niemand hem.
Ben het deels wel met je eens, autobouwers hebben als softwareontwikkelaars nog wel een kwaliteitsslag te maken… Toch denk ik dat het infotainment van Volvo tot de betere behoort, ondanks dat er zeker ruimte is voor verbetering.
2020: Volvo XC 40 T3 R-design Bursting Blue
2017: Volvo V40CC T3 Nordic+
EspritV8
2nd Gear member

EspritV8 schreef: 24.01.2021 - 22:17 Ik heb een USB stick met mijn muziekbibliotheek standaard in de bovenste USB aansluiting zitten. Hij werkt, maar elke keer als ik de motor afzet, moet ik bij de volgende start de USB stick verwijderen en opnieuw insteken om weer gevonden te worden. De grootte (256GB) en bestandsstructuur (ExFAT/macOS) kan invloed hebben.
Een probleem opgelost. Omdat ik met een Mac werk had ik de USB stick aanvankelijk niet FAT32 geformatteerd. Dat heb ik nu wel gedaan en dat lijkt beter te werken.
dimitripb
4th Gear member

Hans Eilander schreef: 26.01.2021 - 16:49
dimitripb schreef: 26.01.2021 - 16:25 Bericht van de Consumentenbond maar getest door NCAP:
Ik heb die beoordeling gelezen, en het is mijns inziens alleen maar gezeur over eventueel ingrijpende, veiligheids systemen. Je bent zelf chauffeur van je auto. Dus je kop erbij houden, en niet tijdens de rit constant gaan zitten vingeren op allerhande schermen en telefoons, wat in de praktijk nog helaas teveel gebeurt. Het komt nog zó ver, dat we sterk gaan vertrouwen op al die autonome hulp-systemen, dat we straks op de snelweg de krant gaan zitten lezen achter het stuur. Kom op zeg.... :sick:
Natuurlijk moet je zelf blijven rijden en opletten, maar dat mag geen reden zijn om de rijhulpsystemen dan maar van een lagere kwaliteit te maken. Dat jij een luxe auto koopt en vervolgens alleen belangrijk vindt dat de auto kan rijden moet je zelf weten maar de meeste mensen verwachten voor een prijs van 48.000 euro voor een middenklasser dat het infotainment gewoon goed werkt en dat de rijhulpsystemen tot de top behoren.
Hans Eilander
7th Gear member

dimitripb schreef: 27.01.2021 - 09:59 Natuurlijk moet je zelf blijven rijden en opletten, maar dat mag geen reden zijn om de rijhulpsystemen dan maar van een lagere kwaliteit te maken. Dat jij een luxe auto koopt en vervolgens alleen belangrijk vindt dat de auto kan rijden moet je zelf weten maar de meeste mensen verwachten voor een prijs van 48.000 euro voor een middenklasser dat het infotainment gewoon goed werkt en dat de rijhulpsystemen tot de top behoren.
Met deze redenering ben ik het dan weer eens. Wat er ook op zit, moet wél naar behoren werken. :)
dimitripb
4th Gear member

diesel01 schreef: 26.01.2021 - 16:14 Huh je hebt de XC40 net in aug vorig jaar besteld.
Er is niets revolutionairs veranderd , als dat een zwaar wegend punt is dan houd je toch het neusje van de zalm moet aanschaffen.
Hier gewoon B&O radio of spotify, werkt perfect.
Veiligheid werkt op de V90 perfect, het ding houd gewoon afstand bij 200 op de autobahn.
In de test gaat het niet over een specifiek model. Alle modellen hebben dezelfde systemen. En dat hij afstand houdt betekent nog niet dat alle systemen optimaal werken. Uit de test komt bijvoorbeeld naar voren dat het remmen voor een stilstaande auto moeizaam gaat terwijl dit prima werkt in goedkopere auto's. Daarnaast schakelt de pilot assist zonder pardon uit als de bestuurder geen respons meer geeft. Als je dus onwel wordt en niet meer reageert rijdt de auto stuurloos de vangrail of de berm in. Bij andere merken zijn hier ook voorzieningen voor getroffen zodat de auto bijv. in de baan blijft en langzaam tot stilstand komt waarbij ook de autobreak nog actief blijft.
dimitripb
4th Gear member

IkeV70 schreef: 26.01.2021 - 15:09 Als je de pech hebt dat een verzamelalbum als een losse collectie albums beschouwd wordt door Sensus dan is het gewoon helemaal niet mogelijk om zo'n album als geheel te beluisteren.
Dat kan wel maar dan moet je ieder album voorzien van een playlist. Sommige programma's kunnen die in bulk genereren. Dan kun je complete albums als geheel afluisteren, maar het blijft natuurlijk suf dat het systeem een Album groepeert als de combinatie van albumtitel en artiest. Wie dat verzonnen heeft...
dimitripb
4th Gear member

silfhout schreef: 26.01.2021 - 19:02 Ben het deels wel met je eens, autobouwers hebben als softwareontwikkelaars nog wel een kwaliteitsslag te maken… Toch denk ik dat het infotainment van Volvo tot de betere behoort, ondanks dat er zeker ruimte is voor verbetering.
Het zou goed kunnen dat het tot de betere infotainmentsystemen behoort. Het is zeker niet een probleem bij Volvo alleen. Autofabrikanten hebben het maken van software altijd als bijzaak gezien, maar nu alles met elkaar geïntegereerd wordt (internet, gps, OTA, smartphone, bestandsformaten, etc) wordt dan pijnlijk duidelijk.
dimitripb
4th Gear member

teebee schreef: 26.01.2021 - 17:06 Zoals gezegd, alles kan altijd beter. kwestie vast prioriteiten en een grens stellen ‘goed is ook goed genoeg’.
Helemaal mee eens. "Goed is goed genoeg" is een prima motto in het opleveren van software. Echter verschillende componenten zijn gewoonweg niet goed. Het instabiele onderdeel om de kaarten te updaten is ook een frustratie van veel Volvo monteurs. Die laten auto's die voor een beurt komen vaak een uur stationair op de parkeerplaats draaien om vervolgens de software in één keer te updaten omdat een onderbreking in de update vaak zorgt voor een totale vastloper. Dat is toch achterlijk?
Hans Eilander
7th Gear member

Rolly40 schreef: 26.01.2021 - 17:45 Wat ik mis is een symbool welke verlichting brand dagrijverlichting, stadslicht of dim licht. Nu brand er een groen symbool onafhankelijk van wat er brand. Mijn zwager had zijn auto uitgeleend deze persoon had licht uitgezet toen mijn zwager in het donker reed waarschuwde vele tegenliggers omdat hij zijn dimlicht niet aan had, voor een merk dat veiligheid zo hoog in vaandel heeft staan had ik beter verwacht.
Rolly40, hier moet ik mezelf corrigeren. Excuses. Ik zat fout. ik ging er van uit, dat altijd de achterlichten, en de dagrijverlichting branden. Vanmorgen getest, en kwam tot de conclusie, wanneer de schakelaar in de nulstand staat, er ook geen achterlichten branden. Dus uitsluitend de dagrijverlichting. Dat is in het donker uiteraard gevaarlijk, omdat je achter het stuur de indruk hebt, dat je verlichting brand. Feit blijft echter, dat je als chauffeur altijd zelf moet opletten op de stand van je schakelaars, en altijd zelf verantwoordelijk bent. Dus nooit de schuld kan leggen op niet goed functionerende hulpsystemen. ;)
OGA244
8th Gear member

Aan iemand die jouw lichten uitzet moet je nooit meer je auto uitlenen
Zet hem op automaat en je hebt altijd de juiste verlichting
Hans Eilander
7th Gear member

Zelf ben ik ooit een tijd springer"" geweest op mijn werk. Dat houd in dat je bijna elke week met de auto (truck) van een ander rijd. Iedereen heeft zo zijn eigen gewoontes. Daar moet je dan als springer heel goed op letten. Ook bij het verlaten van het voertuig, alles weer in originele stand terug zetten voor de vaste chauffeur van de auto. Maar ook zelf moet je er altijd op letten, dus ook bij het uitlenen van je auto, hoe de conditie van de auto is, (dus geen schade aan banden en dergelijke) en hoe de schakelaars en instelling staan. Want die kunnen zomaar verandert zijn door de tijdelijke berijder. Dus altijd blijft de eigen verantwoordelijkheid gelden. :)
Hub1957
2nd Gear member

Mee eens met de kritiek op het infotainmentscherm. Voor deze prijsklasse mag je subliem werkende software verwachten. Ook in de aansturing van Apple CarPlay enz..
Salusi
1st Gear member

EspritV8, ik ben het 100% met je eens.
In een dergelijke auto moet alles kloppen. Doet het dat niet, dan moet er wat aan worden gedaan.

Een advies: negeer Hans "ik citeer zelfs berichten die meteen boven mijn bericht staan" IJlander gwoon. DIe snapt er helemaal niks van.
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
teebee
7th Gear member

Salusi schreef: 27.01.2021 - 15:19 Een advies: negeer Hans "ik citeer zelfs berichten die meteen boven mijn bericht staan" IJlander gwoon. DIe snapt er helemaal niks van.
Weer zo niet nodig dit, beperk je gewoon tot het topic. Dit soort ‘adviezen’ kan je vast wel in een PB kwijt.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
diesel01
Geartronic member

dimitripb schreef: 27.01.2021 - 10:19
diesel01 schreef: 26.01.2021 - 16:14 Huh je hebt de XC40 net in aug vorig jaar besteld.
Er is niets revolutionairs veranderd , als dat een zwaar wegend punt is dan houd je toch het neusje van de zalm moet aanschaffen.
Hier gewoon B&O radio of spotify, werkt perfect.
Veiligheid werkt op de V90 perfect, het ding houd gewoon afstand bij 200 op de autobahn.
Als je dus onwel wordt en niet meer reageert rijdt de auto stuurloos de vangrail of de berm in. Bij andere merken zijn hier ook voorzieningen voor getroffen zodat de auto bijv. in de baan blijft en langzaam tot stilstand komt waarbij ook de autobreak nog actief blijft.
Áls mijn tante een p.emel zou hebben dan was het mijn oom.
Ben van mening dat wanneer dit een heel groot issue voor je is juist de verkeerde auto hebt gekocht.
Weet je, ik heb cross trafic alert op mijn auto.
dat ding kijkt dus mee en ziet bewegingen die voor de bestuurder net in de a-stijl/spiegel zitten, bij een voor mij groen verkeerslicht is er een fietser die door rood gaat en de voorrang weg oprijdt, CTA gooit de ankers uit, ik met de muil op het stuur en de Tesla M3 bijna bij de hond in de kofferbak.
ik ben meer dan content met de systemen, snap niet dat jij dan 50k uitgeeft aan een auto terwijl er goedkoper is die het beter voor elkaar hebben.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gesloten

Terug naar “XC40”