Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Plaats reactie
EVO500
4th Gear member

Rnest schreef: 09.03.2022 - 21:17 ...want tijdens het accelereren van 130 tot aan zijn begrenzer was ik sneller, maar echt geen pak sneller.
Hahaha, waar ik in het begin tegen aanliep was wisselende acceleraties. Uiteindelijk bleek dat ik feitelijk niet de kickdown gebruikte.
Hier moet je echt even over heen door drukken zodat je de schakelaar gebruikt :-) Je voelt dan ook een klik. Je hebt vlug het idee dat je vol gas geeft maar is feitelijk niet zo.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
EVO500
4th Gear member

Rnest schreef: 09.03.2022 - 21:17 ...ben erg benieuwd hoe lang het duurt voor de olie 80-90 graden Celsius is. Dat kon stiekem best wel eens lang zijn..
Ben ik ook benieuwd. Dit gaat sneller als ik vermoede. Moet de gegevens nog even correct op een rij zetten.
Omega 3000-24V EVO500
wasbeer2006
5th Gear member

Kick down scheelt volgens mij per model. Bij mij staat in de handleiding dat vol gas tegen de schakelaar is en de kickdown alleen dient om de meest snelle (meestal lage) versnelling te kiezen.
Maar ik ga dat nog eens proberen!

In mijn passat, hele andere auto, snap ik, had ik die optie meters (off road meters)
Daar zat zowel water als olie temp bij.

De olie temp was in een kilometer of 10 a 15 helemaal op tempratuur tussen de 95 en 110 graden afhankelijk van belasting.
Daarna ging het water, dat kon langer duren, maar dat boeit ook niet echt.

Een 10 minuten zal het dus wel zal afhankelijk van het weer.
Wat me opvalt is dat mijn motor zo rustig stil en trillingsvrij loopt, dat heb ik in andere auto's nog niet eerder zo extreem meegemaakt.
Het starten gaat ook gevoelloos, moet ook wel gezien ie hem heel vaak uitzet. wellicht ook door de 48v spulletjes :-)
-V60 B4 7dct R design wit
iDanman
2nd Gear member

Gewoon een OBD2 readertje van Ali voor ± €13,- erin drukken en middels carscanner lees je alle waardes direct live uit.
Ik gebruikte dat in mijn D6 omdat die bij warm weer met een zware caravan in de alpen nog wel eens wilde over verhitten. Nu zag ik het aankomen.
𝐕𝟗𝟎 𝐓𝟖 𝐌𝐘𝟐𝟎𝟏𝟖 𝐈𝐍𝐒𝐂𝐑𝐈𝐏𝐓𝐈𝐎𝐍 𝐎𝐍𝐘𝐗 𝐁𝐋𝐀𝐂𝐊 𝐌𝐄𝐓𝐀𝐋𝐋𝐈𝐂
𝐕𝐖 𝐏𝐀𝐒𝐒𝐀𝐓 𝐆𝐓𝐄 𝐌𝐘 𝟐𝟎𝟏𝟕 𝐁𝐋𝐀𝐂𝐊
𝐕𝟔𝟎 𝐁𝟑 𝐌𝐘𝟐𝟎𝟐𝟐 𝐌𝐎𝐌𝐄𝐍𝐓𝐔𝐌 𝐀𝐃𝐕𝐀𝐍𝐓𝐀𝐆𝐄 𝐁𝐑𝐈𝐆𝐇𝐓 𝐒𝐈𝐋𝐕𝐄𝐑 𝐌𝐄𝐓𝐀𝐋𝐋𝐈𝐂
𝐕𝟔𝟎 𝐃𝟔 𝐏𝐈𝐇 𝐌𝐘𝟐𝟎𝟏𝟒 𝐒𝐔𝐌𝐌𝐔𝐌 𝐄𝐋𝐄𝐂𝐓𝐑𝐈𝐂 𝐒𝐈𝐋𝐕𝐄𝐑 𝐌𝐄𝐓𝐀𝐋𝐋𝐈𝐂
𝐕𝟕𝟎 𝟐.𝟓𝐓 𝐌𝐘𝟐𝟎𝟎𝟗 𝐌𝐎𝐌𝐄𝐍𝐓𝐔𝐌 𝐄𝐋𝐄𝐂𝐓𝐑𝐈𝐂 𝐒𝐈𝐋𝐕𝐄𝐑 𝐌𝐄𝐓𝐀𝐋𝐋𝐈𝐂
erichendri
3rd Gear member

Koelvloeistof is altijd eerder op temperatuur dan olie.
Is algemeen bekend.

Eric
Rnest
2nd Gear member

@wasbeer2006 klopt inderdaad dat het blok zo stil en trillingsvrij loopt. Ik ken dat ook van geen enkel andere auto. Heb wel ooit een Audi A4 1.8T gehad, die bij gas loslaten wel zo mooi doorrolde, leek wel wrijvingsloos. Maar dat even terzijde.

Klopt dat koelvloeistof veel sneller op temperatuur is. Dat is volgens mij ook de reden waarom deze vaak wordt weergegeven. Temperatuurproblemen worden dan het snelste gedetecteerd. Olie-temperatuur bepaald wanneer je de auto zwaar kunt belasten. Het geleerd dat je onder 80 graden Celsius voorzichtig moet zijn. Als de Volvo na 10-15km op bedrijfstemperatuur is, lijkt me dat snel, maar zou wel mooi zijn.

Kickdown ga ik naar kijken en wilde juist zeggen dat ik, als ik moe ben of een lange rit rij, al dat geschakel in Polestar-modus onrustig vind. Gisteravond terugweg uit Duitsland dan ook de individuele modus gebruikt. Daar kun je die automaat instellen, zodat deze minder schakelt (gewoon als hybride dan). Er is koppel genoeg voorhanden om te versnellen..
met veel geschakel bedoel ik bv accelereren tijdens gebruik van PA als het druk is op de weg. Dan schakelt de auto vaak terug. De automaat past zich aan aan jouw rijstijl, dus misschien veranderd dat nog en kan ik lekker in de Polestar-modus blijven rijden.

Tussentijdse conclusie voor wat betreft het vermogen met een lege accu: in Duitsland kan ik dus het beste in de Polestar-modus rijden met battery charge ingeschakeld, zodat ik over vol vermogen kan beschikken indien nodig. 😁 (en dan niet vergeten battery charge snel uit te schakelen, omdat ik anders vermogen verlies voor het laden van de accu.)
Oftewel ik ga een gestudeerde co-piloot nodig hebben..
“When in doubt, flat out.” Collin McRae
Rnest
2nd Gear member

EVO500 schreef: 09.03.2022 - 22:02 Ben ik ook benieuwd. Dit gaat sneller als ik vermoede. Moet de gegevens nog even correct op een rij zetten.
Ben heel benieuwd!

@iDanman En zelf een OBD2 meter aanschaffen is misschien ook wel handig ja!
Hans oet Twent
8th Gear member

Rnest schreef: 10.03.2022 - 21:54 @wasbeer2006 klopt inderdaad dat het blok zo stil en trillingsvrij loopt. Ik ken dat ook van geen enkel andere auto. Heb wel ooit een Audi A4 1.8T gehad, die bij gas loslaten wel zo mooi doorrolde, leek wel wrijvingsloos. Maar dat even terzijde.

Klopt dat koelvloeistof veel sneller op temperatuur is. Dat is volgens mij ook de reden waarom deze vaak wordt weergegeven. Temperatuurproblemen worden dan het snelste gedetecteerd. Olie-temperatuur bepaald wanneer je de auto zwaar kunt belasten. Het geleerd dat je onder 80 graden Celsius voorzichtig moet zijn. Als de Volvo na 10-15km op bedrijfstemperatuur is, lijkt me dat snel, maar zou wel mooi zijn.

Kickdown ga ik naar kijken en wilde juist zeggen dat ik, als ik moe ben of een lange rit rij, al dat geschakel in Polestar-modus onrustig vind. Gisteravond terugweg uit Duitsland dan ook de individuele modus gebruikt. Daar kun je die automaat instellen, zodat deze minder schakelt (gewoon als hybride dan). Er is koppel genoeg voorhanden om te versnellen..
met veel geschakel bedoel ik bv accelereren tijdens gebruik van PA als het druk is op de weg. Dan schakelt de auto vaak terug. De automaat past zich aan aan jouw rijstijl, dus misschien veranderd dat nog en kan ik lekker in de Polestar-modus blijven rijden.

Tussentijdse conclusie voor wat betreft het vermogen met een lege accu: in Duitsland kan ik dus het beste in de Polestar-modus rijden met battery charge ingeschakeld, zodat ik over vol vermogen kan beschikken indien nodig. 😁 (en dan niet vergeten battery charge snel uit te schakelen, omdat ik anders vermogen verlies voor het laden van de accu.)
Oftewel ik ga een gestudeerde co-piloot nodig hebben..
Niets aan toe te voegen. Ware niet dat ik geen Polestar heb maar de rest is wel herkenbaar. Ik schakel onder het rijden met een zekere regelmaat wel naar de verschillende modus opties. Maar ja de T6 gaat in de Pruis legaal niet sneller rijden dan 185. Enigszins frustrerend als je lekker aan het duwen en trekken bent. Tot aan de 185 is het een serieus snel karretje.

@IDanman een OBD2 is een goede!
Heb jij een linkje?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
EVO500
4th Gear member

Rnest schreef: 08.03.2022 - 23:38 Stel ik rij 20km ‘pure’ en kom dan bij een stoplicht. Standje ‘Polestar’ en plankgas weg… Is mijn blok dan al warm of zou ik eerst 20km op benzine moeten rijden om de motor op bedrijfstemperatuur te krijgen?
Weet het nu 100% zeker, antwoord is Nee in pure wordt er geen motorblok opgewarmd.
Misschien ook wel logisch want gaat alleen af van de actie radius.

Ook met elektrische voorverwarming, geen opwarming van de motor!
Omega 3000-24V EVO500
iDanman
2nd Gear member

Ik gebruik al een jaar of 4 deze OBD2 reader naar volle tevredenheid.
Nadeel is dat het een wifi verbinding is (kan alleen bij iphone), waardoor ik een extra telefoon gebruik voor carscanner. Want middels de wifi verbinding met de OBD2 reader, vervalt het overige data verkeer en kan je dus geen Waze of Whatsapp gebruiken....
Mocht je een Android telefoon hebben, schijn je dit met bluetooth te kunnen oplossen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
https://nl.aliexpress.com/item/32383340 ... 79d24PZo0R

Nu rij ik een B3, waarmee ik tot op heden (heb er nog niet tijd aan gespendeerd) niet de juiste setting heb gevonden in carscanner, waardoor ik nog niet echt alles kan uitlezen, zoals ik bij mijn D6 wel kon.
𝐕𝟗𝟎 𝐓𝟖 𝐌𝐘𝟐𝟎𝟏𝟖 𝐈𝐍𝐒𝐂𝐑𝐈𝐏𝐓𝐈𝐎𝐍 𝐎𝐍𝐘𝐗 𝐁𝐋𝐀𝐂𝐊 𝐌𝐄𝐓𝐀𝐋𝐋𝐈𝐂
𝐕𝐖 𝐏𝐀𝐒𝐒𝐀𝐓 𝐆𝐓𝐄 𝐌𝐘 𝟐𝟎𝟏𝟕 𝐁𝐋𝐀𝐂𝐊
𝐕𝟔𝟎 𝐁𝟑 𝐌𝐘𝟐𝟎𝟐𝟐 𝐌𝐎𝐌𝐄𝐍𝐓𝐔𝐌 𝐀𝐃𝐕𝐀𝐍𝐓𝐀𝐆𝐄 𝐁𝐑𝐈𝐆𝐇𝐓 𝐒𝐈𝐋𝐕𝐄𝐑 𝐌𝐄𝐓𝐀𝐋𝐋𝐈𝐂
𝐕𝟔𝟎 𝐃𝟔 𝐏𝐈𝐇 𝐌𝐘𝟐𝟎𝟏𝟒 𝐒𝐔𝐌𝐌𝐔𝐌 𝐄𝐋𝐄𝐂𝐓𝐑𝐈𝐂 𝐒𝐈𝐋𝐕𝐄𝐑 𝐌𝐄𝐓𝐀𝐋𝐋𝐈𝐂
𝐕𝟕𝟎 𝟐.𝟓𝐓 𝐌𝐘𝟐𝟎𝟎𝟗 𝐌𝐎𝐌𝐄𝐍𝐓𝐔𝐌 𝐄𝐋𝐄𝐂𝐓𝐑𝐈𝐂 𝐒𝐈𝐋𝐕𝐄𝐑 𝐌𝐄𝐓𝐀𝐋𝐋𝐈𝐂
EVO500
4th Gear member

Is zo te zien de vernieuwde ELM327.
Ik heb de oude versie een aantal jaren geleden deze 2 keer gekocht bij verschillende partijen (toen nog voor mijn Renault) omdat mijn neef deze ook had (op Iphone) en goed werkte maar helaas heb ze moeten terugsturen omdat ik of geen of haperende verbinding kreeg met Android/PC.
Baalde er wel van. Was het zo beu dat ik toen maar iCarsoft CR Pro gekocht (wel 30x duurder) maar werkte meteen.
Misschien dat ze tegenwoordig beter werken.
Omega 3000-24V EVO500
Rnest
2nd Gear member

EVO500 schreef: 11.03.2022 - 13:01
Rnest schreef: 08.03.2022 - 23:38 Stel ik rij 20km ‘pure’ en kom dan bij een stoplicht. Standje ‘Polestar’ en plankgas weg… Is mijn blok dan al warm of zou ik eerst 20km op benzine moeten rijden om de motor op bedrijfstemperatuur te krijgen?
Weet het nu 100% zeker, antwoord is Nee in pure wordt er geen motorblok opgewarmd.
Misschien ook wel logisch want gaat alleen af van de actie radius.

Ook met elektrische voorverwarming, geen opwarming van de motor!
Jammer inderdaad en snap de strategie wel van Volvo om het blok niet op te warmen tijdens elektrische voorverwarming, want de meeste mensen rijden denk ik kortere stukken dan de elektrische 45km en maximale belasting is denk iets wat de gemiddelde Volvo-rijder niet snel van zijn auto zal verlangen.
wasbeer2006
5th Gear member

Nee je ziet zelden een volvo hard rijden. Terwijl het redelijke PK bommetjes zijn!
Rolandk
3rd Gear member

Nooit een V40 - liefst D2 mit doppelauspuff - tegengekomen…? :-/
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Daf88
3rd Gear member

Gouwe schreef: 27.02.2022 - 18:26
Daf88 schreef: 27.02.2022 - 15:05 Mijn ervaring is dat als je de navigatie gebruikt, de auto zelf erg goed in staat is om te kiezen wanneer op benzine en wanneer op electriciteit te rijden, min of meer zoals Gouwe "met de hand" doet.
Check, helaas is mijn MY2016 T8 nog niet zo intelligent. Bovendien moet je dan wel navi van de auto gebruiken (wat ik dus nooit doe) en ik ben wel benieuwd of jou auto dan ook rekening houdt met het wel/niet kunnen laden op de plaats van bestemming?
Twee weken op stap geweest, dus wat verlaat .... in Sensus zit geen slimmigheid met laadpalen, in het nieuwe Google systeem volgens mij wel?
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
Rnest
2nd Gear member

Ik heb gezocht naar een Dyno-meting van een T8 en ben alleen een XC90 tegengekomen, maar daarbij kregen ze het maximale vermogen niet gemeten, doordat de electro-motor van 150km/h niet meer zou meewerken.

Weet iemand of er ooit metingen gedaan zijn met een S60/V60? Als dat niet is, overweeg ik dat, want ben in ieder geval erg benieuwd naar het vermogen. (Vooral nu ik gezien heb dat een B4 echt niet veel langzamer was)
wasbeer2006
5th Gear member

Nou een nieuwe B4 geleverd vanaf november doet 7.6 op de 0-100 en een polestart 405pk 5.0 dacht ik.
Tuurlijk is ie zwaarder, maar dat telt boven de 100 amper meer.
raspaardje
6th Gear member

Wat je ziet bij de (onbegrensde) T8 is dat boven de 180 km/h er een significante afname in acceleratie is tov "gelijkvermogende" auto's. Zie deze video bijvoorbeeld:
Dus het gezamenlijke vermogen kan best op een zeker moment/bij een zeker toerental 390- 455 pk zijn, op hogere snelheden is dat iig niet het geval. Dan haakt de elektromotor iig gedeeltelijk af. En misschien nog wel eerder als de batterij leger begint te raken?

Mijn gevoel zegt dat er altijd wel elektro ondersteuning blijft maar verschillend in kracht al naar gelang de omstandigheden.
Zo zal een T5 nooit een T8 eruit kunnen trekken tussen bijvoorbeeld 180 - 230 km/h. Maar het verschil zal niet dusdanig zijn op basis wat je verwacht in de opgave van vermogen (250 pk vs. 390-455 pk).
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
EVO500
4th Gear member

Bij onze t8 doet de elektromotor vanaf ik schat 145 niet veel meer mee.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Omega 3000-24V EVO500
Gouwe
7th Gear member

Rnest schreef: 15.03.2022 - 12:48 ..Weet iemand of er ooit metingen gedaan zijn met een S60/V60? Als dat niet is, overweeg ik dat, want ben in ieder geval erg benieuwd naar het vermogen....
Volgens mij heb ik nog nergens gelezen of gehoord van een succesvolle meting met een Volvo PIH. Ook de V60 D6 destijds bij Autoweek lukte niet, ging gewoon in noodloop.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”