Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Plaats reactie
Rnest
2nd Gear member

Hmmm.. Mooi filmpje.. Jammer dat ze de T6 niet langer volgden. Ik denk inderdaad vanaf 140-150km de elektromotor in ieder geval niet heel hard mee doet. Dat was ook ongeveer de snelheid (dacht iets lager) dat de B4 redelijk gelijk op versnelde.
Ik zal bij mijn universele garage eens informeren waar en hoe ik dat kan meten, maar kan me niet voorstellen dat er geen Dyno-uitdraaien te vinden zijn..
Overigens kwam mijn T5 niet aan die 250, of het moest heel erg langzaam oplopen. Naar 220km/u liep dat netjes, dan redelijk langzaam door naar 235km/u, om vervolgens af te moeten remmen bij het inhalen van vrachtverkeer. Bij die snelheid gaf de T5 niet echt het gevoel om dit nog een keertje te proberen en te overtreffen en heb het toen dan ook daarbij gelaten..
Heb geloof ik wel de maximumsnelheid opgezocht nog. 😁
Ik begin in ieder geval steeds meer te wennen aan de T8 en hem steeds meer te waarderen. Het relaxte rijden in de Pure-stand en lekker doorrijden in de Polestar-modus.
Net vanaf het werk met een vriend van auto gewisseld en die zei bij het uitstappen: ‘echt een geweldige auto, maar dat piepen van die remmen is echt zonde..’
Had dat bij aankoop al gemeld en zou opgelost worden, maar is dus blijkbaar ingewikkelder dan gedacht. Ikzelf hoor het dus eigenlijk niet meer, maar net even op gelet en inderdaad goed hoorbaar..
“When in doubt, flat out.” Collin McRae
wasbeer2006
5th Gear member

Ik heb het nog niet helemaal gelezen, maar hier staat denk ik wel wat interessants in.

https://www.greencarcongress.com/2015/0 ... -xc90.html
-V60 B4 7dct R design wit
Rnest
2nd Gear member

@wasbeer2006. Thanks. Ik had die ook gevonden, maar nog niet gelezen.
Volgens mij kwam deze grafiek ook uit dat artikel..

En had deze ook nog gevonden, maar nog niet volledig gelezen..
https://www.carlist.my/news/understandi ... 586/61586/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wasbeer2006
5th Gear member

Ja als ik het zo lees heb je drie motoren.
De Benzine, De grote electro, De kleine electro

Dat hoorde ik van de week ook in een review, ik dacht altijd dat het er twee waren......
EVO500
4th Gear member

wasbeer2006 schreef: 16.03.2022 - 15:04 De kleine electro
Bedoel je denk ik de ISG. Voor mij overigens ook nieuw dat deze (soms) meewerkt?
Stiekem toch vrij fors.

Men zegt vertaald :
De watergekoelde C-ISG heeft drie functies: de starter; een generator om de accu te blijven opladen; en een vermogensstoot onder bepaalde omstandigheden. Zijn bijdrage draagt bij tot de koppelinvulling tussen de versnellingen, wat het soepele rijgevoel mogelijk maakt; hij zorgt ook voor extra puf bij het starten en hard optrekken. De 34 kW (46 pk) levert een koppel van 150 N-m
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
erichendri
3rd Gear member

De c-isg heeft echt maar 2 functies, starten en de grote accu op(laden) niveau houden want leeg rijden van de accu is erg slecht.
Meer echt niet.
Tevens zorgt deze generator dat je ook bij een lege accu AWD hebt.
Bij de eerste T8 modellen deed hij precies hetzelfde en daar was hij ook nog eens sterker.
Bij de polestar 1 was ik verbaasd dat hij wel bij het vermogen werdt opgeteld.

Eric
Rnest
2nd Gear member

Ik had inderdaad ook gelezen dat de C-ISG ook die vermogensstoot kan leveren.. En als ik het goed begrijp ligt die C-ISG ook in de B-modellen (mild hybride). Waarbij de mild hybride niet ontwikkeld is om zuiniger te rijden, maar om fijnere rijeigenschappen te bewerkstelligen..
wasbeer2006
5th Gear member

Ik heb een B4 (7 traps DCT) en merk inderdaad vaak de mild hybrid.
Bij gasgeven gaat de electro al aan de gang, de motor toeren en turbo spint op en er wordt geschakeld. In deze tussen periode versneld de auto al.
Vooral echt merkbaar op de snelweg. Het is een hele lineaire versnelling.

Leuk om dit zo te lezen en zoals meerdere wist ik ook niet dat een Hybrid ook een "mild hybrid" systeem heeft.

De B4 heeft ook niet meer het echte start geluid van vorige auto's. Nu is VW wel het slecht voorbeeld, die starten nooit echt best, maar de Volvo merk je het niet, het is klik en aan!
Koud rijd de motor meteen schokvrij en soepel. Knap! Nog niet vaak meegemaakt. Mooie techniek.
Rnest
2nd Gear member

Dat verklaart dan ook waarom ik niet vanaf het begin van versnellen wegreed bij een B4.. Ik vond het al zo apart dat zijn auto zo makkelijk oppakte en niet hoefde te wachten tot zijn turbo opgespoeld was..

@eric zou het dan zo kunnen zijn dat de C-SIG die derde functie (boost indien nodig) wel heeft op de B-modellen?
erichendri
3rd Gear member

Dat is dan goed mogelijk, bij een T6 of T8 doet de achterste e-motor dat.

Eric
wasbeer2006
5th Gear member

erichendri schreef: 16.03.2022 - 22:26 De c-isg heeft echt maar 2 functies, starten en de grote accu op(laden) niveau houden want leeg rijden van de accu is erg slecht.
Meer echt niet.
Tevens zorgt deze generator dat je ook bij een lege accu AWD hebt.
Bij de eerste T8 modellen deed hij precies hetzelfde en daar was hij ook nog eens sterker.
Bij de polestar 1 was ik verbaasd dat hij wel bij het vermogen werdt opgeteld.

Eric
Maar je zegt dat ie niet meewerkt maar wel als de grote accu leeg is om AWD te hebben.
Dan kan deze unit het dus wel. Zou die dan bij volgas ook niet iets doen. Helpen tijdens schakele oid?

Of zie ik dat verkeerd?
erichendri
3rd Gear member

In de mild hybrids is de c-isg veel zwakker, in de prijslijst staat dat hij 14 pk en 40 nm levert.
Dus hij helpt de motor een beetje op gang bij optrekken om het verbruik iets te drukken.
Op kruissnelheid doet deze c-isg niks tot je gaat afremmen, dan gebruikt hij deze energie om de accu te laden.
En de motor starten als de start-stop in werking is.

In de huidige plug-ins is dat al veel meer, namelijk 145 pk en 309 nm.
Ook deze helpt de auto op gang bij accelereren wanneer de accu volgens de meter leeg is.
Tevens laadt hij de accu op bij afremmen maar ook tijdens het rijden, dit is wel duurder dan onderweg aan een paal laden.

Om soepel te schakelen zijn er andere regelingen die deze functie hebben.
Om soepel te schakelen wordt vaak even het vermogen geknepen als het ware.
dat hij daarna weer mooi oppakt komt door de eventuele c-isg of de erad motor achter.
Maar ook de huidige turbo's leveren al een goede druk bij lage toeren.
De T5 levert zijn max koppel al bij 1500 toeren dus deze pakt al na schakelen heel soepel op.

Eric
OGA244
8th Gear member

erichendri schreef: 18.03.2022 - 18:58 Dat is dan goed mogelijk, bij een T6 of T8 doet de achterste e-motor dat.

Eric
er zit voorin geen e motor
erichendri
3rd Gear member

Heb iets verkeerd getypt.
Gegevens e-motor achteras klopt.
De T6 en T8 hebben natuurlijk ook een generator op de motor, iemand schreef al dat die 80 pk en 150 nm leverde.
Deze laadt de accu op en levert het vermigen om met 4wd te rijden bij lege accu.

Eric
EVO500
4th Gear member

erichendri schreef: 20.03.2022 - 21:59 iemand schreef al dat die 80 pk en 150 nm leverde
Nee, niet helemaal correct, vertaald 46Pk ;) . Overigens was het een vertaling van de aangeleverde link van Wasbeer.

Het lijkt met dit een vrij hoog getal wat er op de voorwielen dan zou bijkomen en zie ik ook niet in de grafiek.

Als ik de grafiek bekijk (als ik de rode lijn volg) zou (ISG koppel) tot circa 10-20 km/uur meehelpen, daarna helemaal niet meer... Zie hier dat dit koppel circa 120nm is en geen 150nm.
Het ISG vermogen staat helaas niet in deze grafiek zo te zien tov snelheid of ACC.

Maar goed ik heb niet zover verdiept in de techniek van de ISG en vraag me af, als ik de grafiek zie, wat deze op de vooras nog doet na 20km/uur als ik de grafiek zo bekijk. Zo te zien niets.

ERAD koppel (Electromotor achterwielen) levert 200Nm ipv 240nm en zakt tevens in bij circa 40km/uur tot 80nm bij 100km/uur (paarse lijn) Ik hoop dat dit nog niet steeds zo is :-O
Ze maken er wel een ingewikkeld geheel van, misschien vandaar al die "Engine updates" :lol:
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
wasbeer2006
5th Gear member

Dit is ook wel een vrij complexe grafiek. Ze lijken het koppel wel redelijk gelijk te houden.
Ik ga er even vanuit dat er tussen de 2 en 3s een schakelmoment zit, daarna is het koppen vrijwel gelijk zoals ook in de eerste 2 seconde en naar de 3de versnelling zelfs iets hoger.

Vanaf de twede versnelling wordt er ook gesproken van Engine en ISG torq, daarvoor niet

Dus de vraag blijft wat gebeurt er nou precies.
Rnest
2nd Gear member

Gisteren heb ik eens opgelet wat er precies gebeurd. Als mijn accu leeg is en ik accelereer, dan springt de accu toch een paar seconden bij, om de versnelling meteen in gang te zetten en soepel/snel te laten verlopen (denk ik). Na een paar seconde neemt de benzine-motor volledig over.
Doe je deze acceleratie bij bv 145km/h of lager, dan stopt (bij mij) de accu-aandrijving bij 156km/h.
Het maakt dan niet uit ik start vanaf 130km/h of 145km/h, vanaf156km/h altijd alleen de benzine-motor.
Versnellen vanaf 110-115km, dan stopt de accu-aandrijving eerder (tijdsafhankelijk?) dan dat de snelheid van 156km/h gehaald is.
NielsPHEV
7th Gear member

Als ik het mij goed herinner dan schakelt de erad boven de 150 kmh af omdat anders het toerental te hoog zou worden, dat is ook een van de redenen dat ik het (deels) optellen van erad en ice vermogen echt onzin vind
wasbeer2006
5th Gear member

Als je iets optelt kan je beter het koppel optellen.
Pk,s zeggen niet alles, ook niet bij 1 motor.
erichendri
3rd Gear member

Zeker wel, pk's tellen echt wel mee.
Koppel zakt namelijk in bij stijgen toerental.
Ook van de erad.

Eric
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”