Raar gedrag na vervangen etm/gasklephuis?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Volvogo
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01

Na zelf even stoeien kom ik er toch niet uit en hoop ik dat een van jullie raad weet......
Begin deze week bleef de v70 tijdens het rijden ineens op 2000rpm hangen. Best onhandig in de stad rond spitsuur :O Naar een parkeerplaats gesputtert, uitgelezen met vida en we kwamen uit op een probleem met een tps en geen waarde van de lmm. Hij leek enorm te pingelen bij stationair draaien en wisselde tussen pingelend op 1000rpm, of 'zuiver' op 2000 rpm stationair draaien. Toch even gewacht op de anwb en geconcludeerd dat de etm kapot is. Na 24 jaar en 216.000km mocht ook dit eerste exemplaar er aan geloven.

De dag erna naar rima gereden en na even wachten kwamen ze trots aan met een door actronics al gereviseerd exemplaar met een sacer mod. Perfect!!!
Vandaag de etm gewisseld en dat was zo gedaan. De eerste start was onregelmatig en hij reageerde wisselend op het gas, maar na even spelen leek alles goed in orde, zowel op gas als benzine. Voor de zekerheid eerst even door het dorp gereden voor we de snelweg op doken naar huis. Na 10km op de snelweg viel ineens de cruise control uit, geen verdere waarschuwingslampjes. In de stad aangekomen moest ik met half gas optrekken om een beetje normaal op te trekken. Meestal doe ik dat met 1/5 gas. Thuis aangekomen had ik de auto uitgelezen en kwam de code ECM-912A (communication with throttle unit - faulty signal) naar voren. Deze was opgeslagen in het geheugen, maar niet meer actief. Wel is CEM-1A5D (communiction with etm control module signal missing) actief. Ik krijg soms een check engine lampje en de melding emissie service spoed (maar dan duits) en soms weer niet. Het vreemde stationair draaien zoals bij het eerste pechgeval is ook weer teruggekomen. De absolute waarde van de gasklep bleef op -15°, terwijl de gewenste hoek steeds wisselde. Hij reageert dan weer wel op gasinput.

Zou dit een software issue kunnen zijn en eventueel op te lossen met een update bij de dealer? Voor er dure keuzes gemaakt moeten worden sluit ik graag e.e.a. eerst uit, maar ik kom er niet helemaal uit :(

P.s. Er zit een afbeelding van vida bij met wat extra codes (aum, air quality sensor, door unlocked en de uem code), deze kunnen genegeerd worden :)

Edit: de oude is een 8644345 (witte sticker), de nieuwe ook
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
timmypost
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 07.08.2024 - 14:56

Je moet hem laten inleren bij de dealer.
Volvo V70 uit 2001, nu 599223 kilometers. Op naar de 6 ton
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9116
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Kan Vida hem niet kalibreren?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1004
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De meningen over wel of niet inleren wisselen. Rima zegt dat het plug en play is .
Mijn garage, die deskundig is op Volvo gebied, zegt dat inleren noodzakelijk is.
Zij hebben mijn LMM vervangen en de software opnieuw geïnstalleerd.
Dat kan alleen bij dealers of bij een bedrijf dat een VIDA abonnement heeft omdat er betaald moet worden voor de software update.

De geschiedenis, storing bij een kilometerstand boven 200.000 km, komt overeen met andere ervaringen.
Over ACTronics hoor ik wisselende berichten. Ze zijn gestopt met reviseren van deze onderdelen.
Ik raad je aan te overleggen met een dealer of een bedrijf dat een VIDA licentie heeft.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Volvogo
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01

WillyWortel2 schreef: 03.04.2025 - 23:43 De meningen over wel of niet inleren wisselen. Rima zegt dat het plug en play is .
Mijn garage, die deskundig is op Volvo gebied, zegt dat inleren noodzakelijk is.
Zij hebben mijn LMM vervangen en de software opnieuw geïnstalleerd.
Dat kan alleen bij dealers of bij een bedrijf dat een VIDA abonnement heeft omdat er betaald moet worden voor de software update.

De geschiedenis, storing bij een kilometerstand boven 200.000 km, komt overeen met andere ervaringen.
Over ACTronics hoor ik wisselende berichten. Ze zijn gestopt met reviseren van deze onderdelen.
Ik raad je aan te overleggen met een dealer of een bedrijf dat een VIDA licentie heeft.
In principe had Rima gelijk. Het gasklephuis van ACTronics wat ze mee hadden gegeven had ik nog in laten leren (twv eu125!!!!) en bij thuiskomst waren de klachten gelijk. De kwaliteitscontrole bij deze merkdealer was mijn inziens dus ver te zoeken. Vida herkende de ETM nog steeds niet. De dag er na ging ik terug naar Rima en die gaven me een ander gasklephuis. Inderdaad plug en play.... na 5 minuten klussen liep de V70 weer als een zonnetje.
JeroenSpock schreef: 03.04.2025 - 09:45 Kan Vida hem niet kalibreren?
Klopt! Dat was ik nog vergeten toe te voegen... Vida liet dit niet toe omdat de software niet up to date was van de ECM of ETM.
timmypost schreef: 02.04.2025 - 23:17 Je moet hem laten inleren bij de dealer.
Dit blijkt alleen nodig te zijn bij een nieuwe/blanco gasklephuis. Een gebruikte van een 2.4 non turbo naar een 2.4 non turbo is altijd plug en play. Van turbo naar non turbo moet dan weer WEL ingeleerd worden.

Kortom, de V70 draait weer als een zonnetje en ik heb erg veel geleerd (en betaald :whistle: ) de afgelopen weken.
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26872
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Fijn dat het je opgelost!
Volvogo schreef: 05.04.2025 - 13:40 Het gasklephuis van ACTronics wat ze mee hadden gegeven had ik nog in laten leren (twv eu125!!!!) en bij thuiskomst waren de klachten gelijk. De kwaliteitscontrole bij deze merkdealer was mijn inziens dus ver te zoeken.
Omdat jij met een tweedehands onderdeel aan komt dat je elders hebt gekocht?

Uit de nu geschreven tekst lees ik dit vooral als eigen risico, net als in het geval je zelf met onderdelen komt en deze laat monteren.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Volvogo
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01

fredhead schreef: 05.04.2025 - 14:03 Fijn dat het je opgelost!
Volvogo schreef: 05.04.2025 - 13:40 Het gasklephuis van ACTronics wat ze mee hadden gegeven had ik nog in laten leren (twv eu125!!!!) en bij thuiskomst waren de klachten gelijk. De kwaliteitscontrole bij deze merkdealer was mijn inziens dus ver te zoeken.
Omdat jij met een tweedehands onderdeel aan komt dat je elders hebt gekocht?

Uit de nu geschreven tekst lees ik dit vooral als eigen risico, net als in het geval je zelf met onderdelen komt en deze laat monteren.
Even iets anders gezegd in dit geval...
Ik had aangegeven dat het een tweedehands exemplaar was, dat de auto niet goed liep, dat de klacht was dat de ecm de etm niet herkende en of dit op te lossen was door de etm in te leren. Volgens de monteur moest dit ALTIJD en zou het sowieso moeten. Na het inleren is dus niet gecontroleerd of de klacht weg was, maar is er aangenomen dat dat zo was. Ik ben geen monteur/dealer, maar ik had op z'n minst gecontroleerd of het probleem weg was voor ik de auto weer naar buiten zou rijden. Het heeft niet gewerkt en hier is alsnog de factuur is natuurlijk ook een antwoord. :)
Het was niet de bedoeling de dealer te verwijten dat de etm niet goed was, maar wel dat ze geen check hadden gedaan
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1004
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Mijn bedenkingen over ACtronics lijken wel juist te zijn.
De discussie over wel of niet inleren zal nog wel eens terugkomen.

Jammer dat de dealer niet even met de auto heeft gereden om te controleren of de klacht opgelost is.
Dat mag je wel verwachten van een dealer.

125 euro lijkt veel geld maar kijk even hoe de rekening is opgebouwd:
Bijdrage aan Volvo 69 euro ex voor het downloaden van de software, 35 euro arbeidsloon, plus belasting tegen winst over 104 euro. Dat is geen vetpot voor de dealer.

Volvo specialist Olijnsma in Gytsjerk die voor mij het plaatsen en inleren heeft verzorgd maakte wel een proefrit.
Ik kreeg een goed rijdende V70 mee. Daar was ik erg tevreden mee.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”