Zoals gezegd heb ik geen alternatief voor de batterij kunnen vinden, behalve internationaal dan kom je met verzendkosten en tijd nog ongunstig uit.
Toch leek het batterijtje mij bijzonder genoeg om hier maar niet mee te gokken ook gezien de lange tijd die het weer mee moet kunnen gaan.
Als je de moeite bekijkt die je moet doen om het te vervangen kan je het maar beter in 1 keer goed doen.
ik heb hem dus uiteindelijk maar bij de dealer besteld, was 1 dag later binnen.
Bijgaand de instructies uit Vida voor het demonteren van het dashboardkastje en de communicatie module (PHM)
Het dashboardkastje moest ik toen alle schroeven eruit waren nog met best wel wat kracht uit de clipjes trekken.
De PHM heeft 1 lastig ding, de breekbout. Deze is ter beveiliging van het snel onklaar maken van de module en moet je met geduld met een tang losdraaien.
Als je de PHM los hebt kan je zo het batterijtje wisselen.
Succes!
V60 PIH Erad bonkt
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 14.02.2024 - 13:44
Beste Volvo Erad bonk rijders,
Flinke bonk te horen achter.
Dealer diagnose voor mijn V60 Hybr. was Erad vervangen , zo'n 7.00o à 7.500 EURO.
Van Dijk Autotechniek Lunteren (Gecertificeerfd Hybride) meende dat het het wiellager achter zal zijn, 630,00€, maar kon niet 100% garanderen, dat de bonk dan weg zou zijn.
Ik waagde het er graag op. En de gedachte van van Dijk Autotechniek bleek juist. Rij nu al 3 kwart jaar zonder bonk, zonder problemen. Top!
Flinke bonk te horen achter.
Dealer diagnose voor mijn V60 Hybr. was Erad vervangen , zo'n 7.00o à 7.500 EURO.
Van Dijk Autotechniek Lunteren (Gecertificeerfd Hybride) meende dat het het wiellager achter zal zijn, 630,00€, maar kon niet 100% garanderen, dat de bonk dan weg zou zijn.
Ik waagde het er graag op. En de gedachte van van Dijk Autotechniek bleek juist. Rij nu al 3 kwart jaar zonder bonk, zonder problemen. Top!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 18.04.2024 - 18:02
Hier sinds kort ook een bonk achteraan te horen tijdens het lossen van de gas.Svensvenson schreef: ↑28.01.2025 - 15:22 Beste Volvo Erad bonk rijders,
Flinke bonk te horen achter.
Dealer diagnose voor mijn V60 Hybr. was Erad vervangen , zo'n 7.00o à 7.500 EURO.
Van Dijk Autotechniek Lunteren (Gecertificeerfd Hybride) meende dat het het wiellager achter zal zijn, 630,00€, maar kon niet 100% garanderen, dat de bonk dan weg zou zijn.
Ik waagde het er graag op. En de gedachte van van Dijk Autotechniek bleek juist. Rij nu al 3 kwart jaar zonder bonk, zonder problemen. Top!
Jouw geval is wel zotjes. Voorstel om Erad te vervangen met bijna 10k kosten en dan blijkt het om een wiellager van 630€ te gaan.
Van welk bouwjaar is je wagen en op welke KM stand heb je de problemen ondervonden?
Ik twijfel nu wel enorm wat ik moet doen:
- verder rijden met een bonk
- dealer dacht dat het om de Erad koppeling zou gaan
- In dit topic zijn twee oplossingen: Erad vervangen en wiellager vervangen.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59
Niet mee doorrijden. Een goede garage moet simpel kunnen diagnostiseren of dit om een wiellager of de Erad gaat. Mijn auto is op de brug geweest en je hoorde de bonk heel duidelijk in de Erad. Hoe sneller je de Eradkoppeling vervangt, des te kleiner is de kans dat je meer kosten krijgt. Vervangen van de Eradkopppeling kostte mij iets meer dan 3.000 EUR bij de dealer, met levenslange garantie zolang je de auto blijft rijden. Super veel geld, maar als je te lang doorrijdt dan loop je de kans dat je ook de electramotor moet vervangen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 18.04.2024 - 18:02
Bedankt voor je bericht.Jij had ook een bonk tijdens overgang van overgang van ontladen naar opladen? Bij jou was het de Erad koppeling?marsman schreef: ↑28.04.2025 - 10:13 Niet mee doorrijden. Een goede garage moet simpel kunnen diagnostiseren of dit om een wiellager of de Erad gaat. Mijn auto is op de brug geweest en je hoorde de bonk heel duidelijk in de Erad. Hoe sneller je de Eradkoppeling vervangt, des te kleiner is de kans dat je meer kosten krijgt. Vervangen van de Eradkopppeling kostte mij iets meer dan 3.000 EUR bij de dealer, met levenslange garantie zolang je de auto blijft rijden. Super veel geld, maar als je te lang doorrijdt dan loop je de kans dat je ook de electramotor moet vervangen.
Ik vind het erg veel geld voor een wagen die nog maar 60k km heeft. Ik krijg ook geen "goodwill" van volvo..
Wat als het na 60k km weer van dat is?
Zou het kunnen dat dit te maken heeft met het feit dat ik vaak in "B" rij ipv "D"? (zou totaal niet mogen maar ben naar een oorzaak aan het zoeken).
Iemand een goede garagist die ervaringen heeft met Volvo (of hybride) auto's? Regio Kempen (BE)
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6414
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Een defecte ERAD heeft niets met opladen/ontladen te maken en dus ook niet met de overgang hier tussen. Ook dus niet het gebruik van de B-stand. Vergelijk het maar met slijtage van een "normale" koppeling. Hier meer info: https://dtslopik.nl/achteras-en-erad-ko ... in-hybrid/
Specialisten zijn meestal niet heel veel goedkoper dan dealers en bij de dealer heb je tenminste in NL levenslange garantie, bij een specialist niet. Dus als het na 60K weer defect raakt dan wordt het in NL kosteloos vervangen.
Hier overigens al ruim 200K met de tweede ERAD onderweg.
Specialisten zijn meestal niet heel veel goedkoper dan dealers en bij de dealer heb je tenminste in NL levenslange garantie, bij een specialist niet. Dus als het na 60K weer defect raakt dan wordt het in NL kosteloos vervangen.
Hier overigens al ruim 200K met de tweede ERAD onderweg.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 18.04.2024 - 18:02
De elektromotor op zich doet het nog prima, trekt vloeiend op en maakt geen rare geluiden. Ik voel de bonk vooral bij het begin van het regenereren, vandaar dat ik die link leg.Gouwe schreef: ↑30.04.2025 - 10:55 Een defecte ERAD heeft niets met opladen/ontladen te maken en dus ook niet met de overgang hier tussen. Ook dus niet het gebruik van de B-stand. Vergelijk het maar met slijtage van een "normale" koppeling. Hier meer info: https://dtslopik.nl/achteras-en-erad-ko ... in-hybrid/
Specialisten zijn meestal niet heel veel goedkoper dan dealers en bij de dealer heb je tenminste in NL levenslange garantie, bij een specialist niet. Dus als het na 60K weer defect raakt dan wordt het in NL kosteloos vervangen.
Hier overigens al ruim 200K met de tweede ERAD onderweg.
Had jij ook soortgelijke ervaring?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59
Het bonken hoorde ik bij gas geven en loslaten. Dus deellast (als ik de naamgeving goed heb). Het was niet eens heel hard. Maar omdat de auto zo stil is, viel het op een gegeven moment op. Het geluid was er ook ineens. Ik ben bij DTS in Lopik geweest en bij de dealer voor een diagnose en offerte. DTS heeft een proefrit gedaan en vertelde op basis van ervaring dat het waarschijnlijk de ERAD koppeling was. De dealer heeft de auto op de brug gezet en liet me horen dat de bonk (duidelijk) uit de ERAD kwam. Daarmee was een wiellager gelijk uitgesloten.
Beroerde voor iedereen die de diagnose stelt, is dat niet vast te stellen is of alleen de koppeling (in de meeste gevallen) of ook de Electramotor vervangen moet worden. Dat is pas te zien als de boel open ligt. Ik had ook een paar andere kleine akkefietjes met mijn auto, de dealer heeft me toen een redelijk aanbod gedaan van iets meer dan 3.000 EUR voor het vervangen van de Erad-koppeling. DTS was iets duurder. Ik heb zonder nadenken voor de dealer gekozen, want goedkoper en levenslange garantie op de reparatie.
Electromotor was in mijn geval nog prima, maar ik was er (op basis van de input van de dealer) wel net op tijd bij. Ondanks dat ik maar een klein bonkje hoorde, was er ook nog iets stuk bij een borgring. Dat konden ze nog maar net maken. Vandaar ook mijn advies om niet te lang door te rijden, maar het snel te laten maken. Anders loop je het risico op een veel hogere kostenpost.
Ik kan beamen dat Volvo geen enkele coulance geeft. Mijn dealer heeft zelfs met de importeur gebeld, met het verhaal dat mijn auto altijd dealer onderhouden is. Maar het antwoord was: stik er maar in. En dat steekt, want er zijn gewoon heel veel mensen die dit issue nu aan de hand hebben. Het is ook vaag of dit nu wel of geen slijtageonderdeel is. Normaal gesproken is een koppeling dat wel. Maar wat vreemd is, is dat de dealer levenslange garantie op de reparatie heeft gegeven. Dat geldt volgens Volvo-voorwaarden alleen als de reparatie geen slijtageonderdeel betreft. Dus enerzijds zegt de importeur dat er geen coulance is, maar anderzijds krijg je dan wel weer de levenslange garantie op de reparatie. Mijn wagen had net geen 130K gereden. Ik rij wel af en toe met een caravan, maar verder rij ik zeer rustig. Het is dus op geen enkele manier een afgetrapte wagen. Met die input durf ik te stellen dat die Erad gewoon een issue heeft.
De dealer vertelde me ook nog dat de Erad-koppeling een modificatie heeft gehad en dat de versie die ik nu heb helemaal vrij is van issues. Ook dat vond ik eigenlijk vervelend om te horen, want daarmee geven ze aan de de Erad-koppeling die gemonteerd was in feite issues had. Ik weet niet wanneer die nieuwe Erad-koppeling geleverd is. Volgens mij hebben diverse auto's met diverse bouwjaren en kilometerstanden issues. Misschien moeten we hier op de het forum een een poll / databestand aanleggen.
Ik heb afgetikt, maar een kras op de Volvovreugde is het wel. Het is dat de auto verder subliem rijdt en geen andere issues heeft laten zien en dat er levenslange garantie op de reparatie is. Ik ga hem nu lekker nog jaren rijden, wetende dat nieuwe Erad-issues op kosten van Volvo gerepareerd gaan worden.
#mand
Beroerde voor iedereen die de diagnose stelt, is dat niet vast te stellen is of alleen de koppeling (in de meeste gevallen) of ook de Electramotor vervangen moet worden. Dat is pas te zien als de boel open ligt. Ik had ook een paar andere kleine akkefietjes met mijn auto, de dealer heeft me toen een redelijk aanbod gedaan van iets meer dan 3.000 EUR voor het vervangen van de Erad-koppeling. DTS was iets duurder. Ik heb zonder nadenken voor de dealer gekozen, want goedkoper en levenslange garantie op de reparatie.
Electromotor was in mijn geval nog prima, maar ik was er (op basis van de input van de dealer) wel net op tijd bij. Ondanks dat ik maar een klein bonkje hoorde, was er ook nog iets stuk bij een borgring. Dat konden ze nog maar net maken. Vandaar ook mijn advies om niet te lang door te rijden, maar het snel te laten maken. Anders loop je het risico op een veel hogere kostenpost.
Ik kan beamen dat Volvo geen enkele coulance geeft. Mijn dealer heeft zelfs met de importeur gebeld, met het verhaal dat mijn auto altijd dealer onderhouden is. Maar het antwoord was: stik er maar in. En dat steekt, want er zijn gewoon heel veel mensen die dit issue nu aan de hand hebben. Het is ook vaag of dit nu wel of geen slijtageonderdeel is. Normaal gesproken is een koppeling dat wel. Maar wat vreemd is, is dat de dealer levenslange garantie op de reparatie heeft gegeven. Dat geldt volgens Volvo-voorwaarden alleen als de reparatie geen slijtageonderdeel betreft. Dus enerzijds zegt de importeur dat er geen coulance is, maar anderzijds krijg je dan wel weer de levenslange garantie op de reparatie. Mijn wagen had net geen 130K gereden. Ik rij wel af en toe met een caravan, maar verder rij ik zeer rustig. Het is dus op geen enkele manier een afgetrapte wagen. Met die input durf ik te stellen dat die Erad gewoon een issue heeft.
De dealer vertelde me ook nog dat de Erad-koppeling een modificatie heeft gehad en dat de versie die ik nu heb helemaal vrij is van issues. Ook dat vond ik eigenlijk vervelend om te horen, want daarmee geven ze aan de de Erad-koppeling die gemonteerd was in feite issues had. Ik weet niet wanneer die nieuwe Erad-koppeling geleverd is. Volgens mij hebben diverse auto's met diverse bouwjaren en kilometerstanden issues. Misschien moeten we hier op de het forum een een poll / databestand aanleggen.
Ik heb afgetikt, maar een kras op de Volvovreugde is het wel. Het is dat de auto verder subliem rijdt en geen andere issues heeft laten zien en dat er levenslange garantie op de reparatie is. Ik ga hem nu lekker nog jaren rijden, wetende dat nieuwe Erad-issues op kosten van Volvo gerepareerd gaan worden.
#mand
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6414
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Toen ik de auto kocht was de ERAD al vervangen, dus geen persoonlijke ervaring.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 18.04.2024 - 18:02
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6414
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik denk een verstandig besluit en daarna weer lekker genieten van de V60.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor