Vreemde schok tijdens rijden

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
RZA
5th Gear member

XC90-joch schreef: 06.05.2025 - 21:50
RZA schreef: 06.05.2025 - 21:41 Mmm 2.11 zal problematisch gaan worden dan. Vrees dat het een discussie gaat worden met de verkoper.
Ik reken op een afdoende oplossing van de garage, lekker makkelijk geld verdienen anders zo. Terugvallen op de wettelijke garantie van 12 maanden is dan nog een alternatief. Jammer genoeg (of gelukkig) is die minder zwart-wit. Ik kan me niet voorstellen dat het zover komt, maar een gezaghebbende organisatie of rechter accepteert volgens mij ook niet dat zo'n bedrag voor een auto neerlegt en meteen (mogelijk) aan een reparatie van 3-6k zit.
Ik hoop ook voor je dat het gewoon netjes wordt opgelost, en dat je straks lekker met een nieuwe ERAD (als dat idd het probleem blijkt te zijn) op pad kunt zonder hoge kosten.

Maar of de verkoper zomaar een reparatie van duizenden euro's voor z'n rekening gaat nemen zonder slag of stoot...? Zal helaas niet bij elke garage zo gaan.

Bij terugvallen op wettelijke garantie krijg je mogelijk een discussie over onderzoeks- vs mededelingplicht, en welke mededelingen de verkoper heeft gedaan over de staat van de auto. En je moet het ook nog in rechte afdwingen vervolgens als de verkoper niet meewerkt. Beroep op dwaling kan eventueel mogelijk ook nog uitweg bieden.

Maar goed, als gezegd eerst maar gewoon inzetten op kosteloos herstel door de verkoper. Succes!
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Bover
8th Gear member

Hmm allemaal geen leuke start...het begin is met de verkopende partij in gesprek. Ben benieuwd hoe ze daar tegen aankijken.
Hoe dan ook alle communicatie vastleggen in een logboek met tijd en inhoud en zeker ook de mondelinge gesprekken via de mail aan de verkoper vastleggen.. Bonne courage..
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
XC90-joch
1st Gear member

*Update*
Vandaag bij de garage geweest voor de diagnose. Zij hebben vastgesteld dat er inderdaad iets aan de hand is met de ERAD, wat precies konden ze niet bepalen. Er stonden wel wat foutmeldingen in over de temperatuur van het accupakket, maar aangezien het geen merkgarage is kan ik me voorstellen dat de kennis hiervoor ook niet aanwezig is. Ze gaan een rapport schrijven aan Autotrust en hopelijk resulteert dat in de gewenste reparatie.

Volgende update volgt bij contact met Autotrust.
XC90 T8 Inscription
XC90-joch
1st Gear member

*Update*
Zojuist bericht ontvangen van Autotrust dat zij het oordeel / reparatievoorstel van de garage goedkeuren. Binnen de voorwaarden is mijn eigen risico 40% van de onderdeelkosten, resulterend in een bedrag van €850. Ik ben wel voornemens om dit bedrag door te zetten naar de verkopende partij aangezien het probleem al aanwezig was bij aankoop (verborgen gebrek).

Blijkbaar willen ze de elektromotor vervangen, ik vraag me alleen af waar ze dit oordeel op baseren. Ze hebben een kort proefritje gemaakt, geconstateerd dat er inderdaad 'iets' niet in orde was en zagen wat foutmeldingen staan over de temperatuur van het accupakket. Wie zegt mij dat niet het accupakket het probleem is?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC90 T8 Inscription
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”