Geen verkeersinfo bij Sensus

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Twee weken geleden in België deed RTTI het gewoon op mijn MY2015 V60PIH. Maar niet (en nog steeds niet) in NL. Blijf het een raar verhaal vinden en bizar hoe lang het duurt. Toch lijkt het dat de prioriteit van het RTTI valen bij Volvo eindelijk is ingedaald om het op te lossen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7751
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

V60Driver schreef: 12.05.2025 - 04:14 Toch lijkt het dat de prioriteit van het RTTI valen bij Volvo eindelijk is ingedaald om het op te lossen
En waar blijkt dat volgens jou dan uit?….
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
VolvoBerZan
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 28.02.2024 - 11:38

Het is mij opgevallen dat het ineens niet meer werkte pal nadat ik de laatste BeNeLux kaartupdate had binnengehaald (automatische update).
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13551
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Volvo heeft soms vreemde prioriteiten
Gebruikersavatar
EasyWim
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 29.09.2024 - 21:53

VolvoBerZan schreef: 12.05.2025 - 15:05 Het is mij opgevallen dat het ineens niet meer werkte pal nadat ik de laatste BeNeLux kaartupdate had binnengehaald (automatische update).
Precies, dat was bij mij ook het geval.
XC40 T3 Momentum PRO automaat uit 2020 (getuned door Obbe naar T4)
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

teebee schreef: 12.05.2025 - 08:10 En waar blijkt dat volgens jou dan uit?….
Als ik de reacties van collega forumleden zie. Dan is er iets van verschuiving te bekennen. Tis klein weliswaar maar toch. Blijf positief zou ik zeggen. 😏
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7751
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

V60Driver schreef: 13.05.2025 - 07:24
teebee schreef: 12.05.2025 - 08:10 En waar blijkt dat volgens jou dan uit?….
Als ik de reacties van collega forumleden zie. Dan is er iets van verschuiving te bekennen. Tis klein weliswaar maar toch. Blijf positief zou ik zeggen. 😏
Zie geen enkele verschuiving, zie een rode draad. Geen / nauwelijks communictie intern noch naar klanten. Dit is vanaf het begin al en nog steeds.
Dus weinig reden om het positief te zien daar waar de indruk duidelijk anders is.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 876
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

VolvoBerZan schreef: 12.05.2025 - 15:05 Het is mij opgevallen dat het ineens niet meer werkte pal nadat ik de laatste BeNeLux kaartupdate had binnengehaald (automatische update).
De kaarten in onze XC90 en onze XC40 dateren van vorige zomer. In de XC90 is er geen RTTI, in de XC40wel. Beiden hebben Sensus. We rijden in België.
Mijn vermoeden is dan ook dat er geen verband is tussen een recente kaartupdate en het RTTI probleem maar dat het toeval is.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Gebruikersavatar
MisterNick
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 20.05.2024 - 10:40
Locatie: Deventer

Klein nieuwtje. Ik belde toevallig vandaag met de garage en de monteur aan de telefoon gaf aan dat vrijwel alle monteurs van Volvo mee hebben gedaan aan een webinar over dit probleem recentelijk. Hier is uitgelegd hoe het probleem in elkaar steekt. De monteur gaf ook aan dat er heel actief aan het probleem gewerkt wordt, maar dat het echt een heel vaag probleem was. Het probleem is inderdaad niet veroorzaakt door een update, dat is ook de reden dat het probleem zo vaag is. Het probleem lijkt plots ontstaan te zijn zonder duidelijke oorzaak. De monteur gaf ook aan dat ze ondertussen wel genoeg technische rapporten hebben bij Volvo en dus langsgaan bij garages niet echt meer nodig is. Hij gaf ook aan dat we het vanzelf te horen krijgen als het probleem opgelost is, hij wist echter niet via waar we dat dan te horen zouden krijgen.

Ging om een medewerker van Nieuwenhuisje
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design Fusion Red (2020)
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 876
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

MisterNick schreef: 14.05.2025 - 14:30 Het probleem lijkt plots ontstaan te zijn zonder duidelijke oorzaak.
Beangstigend, een probleem dat bij wijze van spreken "zomaar" ontstaat na jaren goed functioneren. Als dat inderdaad het geval is...
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13551
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Niet de eerste keer, op de D6 kon je ooit zien waar de auto reed en hoe snel, “ineens” was dat weg en Volvo was er “mee bezig” (nu alweer een jaar of 10)
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

OGA244 schreef: 15.05.2025 - 09:14 Niet de eerste keer, op de D6 kon je ooit zien waar de auto reed en hoe snel, “ineens” was dat weg en Volvo was er “mee bezig” (nu alweer een jaar of 10)
Dit is inderdaad veranderd met een Volvo Cars App (Volvo OnCall) update. Heel jammer dat het verdwenen is. Ik was in de veronderstelling dat het met opzet weggehaald was ivm soort van privacy reden. Maar uit jouw verhaal blijkt iets anders. Pfff
Gebruikersavatar
Ab S
5th Gear member
Berichten: 1000
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Reactie van Volvo NL gehad n.a.v. mijn ingediende contactformulier

"Naar is gebleken betreft het een vrij complex internationaal probleem. Onze collega’s in Zweden werken samen met onze externe leverancier hard aan een oplossing. De moeilijkheid daarbij is dat het geen generaal probleem is dat alle auto’s treft. Onderzoek moet uitwijzen waarom de ene auto wel door de storing wordt getroffen en andere auto’s niet. Het positieve is dat het niet specifiek aan de instellingen in uw auto ligt, maar dat de storing dus door het internationale systeem wordt veroorzaakt. "

Tja, de ene wel getroffen en de andere niet, en niet duidelijk waarom.
PS: Ik begin langzaam maar zeker genoeg te krijgen van Google Maps op een half scherm en mis de navigatie op bestuurders- en head-up display (is ook echt een stuk veiliger, i.p.v.. steeds opzij kijken).
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13551
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

V60Driver schreef: 15.05.2025 - 21:02
OGA244 schreef: 15.05.2025 - 09:14 Niet de eerste keer, op de D6 kon je ooit zien waar de auto reed en hoe snel, “ineens” was dat weg en Volvo was er “mee bezig” (nu alweer een jaar of 10)
Dit is inderdaad veranderd met een Volvo Cars App (Volvo OnCall) update. Heel jammer dat het verdwenen is. Ik was in de veronderstelling dat het met opzet weggehaald was ivm soort van privacy reden. Maar uit jouw verhaal blijkt iets anders. Pfff
als privacy bij Volvo een item zou zijn snap ik niet zo goed wat men bij Google te zoeken heeft, Google legt iedere route cq beweging immers (voor eeuwig?) vast, en voor wie?

Ik ervoer het meer als desinteresse om iets best bruikbaars opgelost te krijgen.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7751
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ab S schreef: 16.05.2025 - 23:13 Het positieve is dat het niet specifiek aan de instellingen in uw auto ligt, maar dat de storing dus door het internationale systeem wordt veroorzaakt
Geloof ik niks van… het ligt vlgs mij toch echt ergens bij Volvo (wellicht icm, maar het had volgens mij niet hoeven te ontstaan).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3726
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Allemaal speculatie, feit is dat het niet werkt zoals het zou moeten werken. En dat heldere, eenduidige communicatie ontbreekt.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13551
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zo is het, beloofde features die niet of gebrekkig werken zijn een wanprestatie
Gebruikersavatar
IzzyT6
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 09.11.2019 - 13:34

Ik durf het bijna niet te zeggen maar bij mij werkt de verkeersinformatie in Sensus sinds vanmorgen spontaan weer.
Als vanouds zo te zien.
Als provider staat nu INRIX ingevuld.
Daar stond de afgelopen weken niets.

Hopelijk is het nu stabiel...

De communicatie van Volvo is zeer teleurstellend en niet van deze tijd.
Alleen als je als klant zelf reclameert en contact weet te maken hoor je iets.
Maar verder is er alleen doodse stilte.

Actieve communicatie en transparantie (juist ook als er wat mis gaat) maakt je bedrijf en merk juist sterker en bindt klanten.
De benadering van Volvo schaadt de relatie met klanten en blijft moeilijk te begrijpen.
Volvo V60 T6 Twin Engine Inscription april 2020
dimitripb
4th Gear member
Berichten: 584
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Ik ben bang dat we dit in de toekomst steeds vaker gaan zien. Veel systemen werken niet meer als een losstaand apparaat maar zijn afhankelijk van een internetdienst waar je geen invloed op hebt. Die diensten evolueren en na enige jaren worden oudere systemen of oudere versies niet meer ondersteund. Technisch is het niet altijd mogelijk om dan mee te migreren naar de nieuwe platforms of versies en ook financieel is er vaak onwil.

In geval vermoed ik ook dat het probleem niet zo ingewikkeld is als men wil doen geloven maar dat men naar een oplossing zoekt die financieel gunstig is voor Volvo en niet iedere auto afzonderlijk een update moet krijgen.

Als iets zonder update van de een op de andere dag niet meer werkt heeft het 9 van de 10 keer te maken met verlopen entiteiten, zoals cerificaten.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13551
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Kijk naar On call, doet men ook niets meer aan
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”