V60 PIH 2014 laadt alleen nog maar vanaf 1 bepaald stopcontact

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
hjvdw
Starter

Beste Volvo-forumleden,

Graag zou ik het volgende aan jullie willen voorleggen. Ik ben inmiddels met 2 garages in conclaaf, maar een duidelijke diagnose en oplossing ontbreekt.

Sinds een tijdje wil de auto niet meer laden aan welke laadpaal dan ook (publiek en privé). Het gaat enkele seconden goed, maar vervolgens stopt de laadpaal ermee en geeft een laadfout aan via de bekende rode led.

Thuis maak ik gebruik van een Mennekes 220v kabel. In eerste instantie altijd gebruik gemaakt van een buitenstopcontact, tot dit ook niet meer werkte. De laadkabel geeft na een paar seconden een foutmelding (knipperende rode led).
Echter, via een ander stopcontact in huis laadt de auto keurig op. Elke keer weer. Het ligt niet aan de laadkabel, want ik heb er in de tussentijd een andere elektrische auto mee opgeladen, ook via dat buitenstopcontact.

Ik heb de auto vervolgens uit laten lezen wat een C1057 isolatiefout als resultaat gaf. Na een HV-diagnose bleek het de aircopomp te zijn. Vervangen en opgelost zou je zeggen. Helaas niet. Sterker nog, de auto geeft na vervanging van de pomp geen foutcode meer, maar het laadprobleem blijft.

Wie o wie denkt te weten wat hier aan de hand is? Ik verdenk de OBC, maar dat zorgt veelal voor een foutmelding /code en die is er niet. Tenzij iemand hier ervaringen heeft met een kapotte OBC zonder dat er een foutcode te zien.

Alvast dank voor jullie reacties.

Groet, HJ
adderoos
3rd Gear member

Het buitenstopcontact al eens bekeken ?
Mogelijk dat die niet goed contact meer maakt, kijk ook even hoe aangesloten.
Fase/nul gelijk aan het anders stopcontact wat het wel doet ?
XC60 T6 Ultra Black Edition
XC60 T8 R-design
Gouwe
7th Gear member

Dus als ik je goed begrijp werkt laden niet met een laadpaal (type 2 kabel), werkt het met de thuislader niet aan een stopcontact buiten, maar wel binnen?
Het enige wat ik kan bedenken is dat je nog wel met maximaal 10A kan laden (en dus 16A niet) maar dat het buitenstopcontact geen goed contact meer heeft (of de aarde maakt geen contact).
Hoofdverdachte is dan toch wel de OBC. Of hier dan ook altijd een foutcode aan gekoppeld moet zijn durf ik niet te zeggen.
Er staat me ook iets bij over een SW probleem waarbij dit verschijnsel alleen optreedt als de accu helemaal leeg is, zie topic: viewtopic.php?t=90801
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
V60RK
2nd Gear member

Onze vorige auto (Renault Twingo E-tech) had hetzelfde issue, uiteindelijk bleek dit een kapotte cel in de startaccu te zijn? Na vervanging van de accu (350 euro!) was het probleem opgelost. En hebben we een nieuwe Renault 5 gekocht. 😅
Volvo XC60 D3 Summum | 492 Savile Grey Metallic | G161 Sport Leather with Charcoal Headlining |
Verkocht: Volvo V70 2.4 D3 163 pk | 2008 | AUT6 | 426 Mystic Silver Metallic | Sandstone Beige leder |
Verkocht: Volvo V70 2.4 170PK Comfort Line | 2000 | AUT5 | 443 Moondust Metallic | Wieldop i.p.v. lichtmetaal 🤘🏻 | Blue Velours |
Verkocht: Volvo V60 D4 | 2014 | GT8 | 492 Savile Grey Metallic | Beechwood Brown Leather | High Perfomance Audio | 18" Titania | CarPro CQuartz Ceramic |
V52
2nd Gear member

V60RK schreef: 01.07.2025 - 07:30 En hebben we een nieuwe Renault 5 gekocht. 😅
Gaaf!!
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
hjvdw
Starter

adderoos schreef: 01.07.2025 - 05:14 Het buitenstopcontact al eens bekeken ?
Mogelijk dat die niet goed contact meer maakt, kijk ook even hoe aangesloten.
Fase/nul gelijk aan het anders stopcontact wat het wel doet ?
Dank je voor je reactie en het meedenken. Het stopcontact heb ik ook gebruikt om een andere elektrische auto mee op te laden en dat gaat zonder problemen. Als ik me niet vergis werkt de kabel in z'n geheel niet als er een probleem net de aarde, fase of nul is.
hjvdw
Starter

Gouwe schreef: 01.07.2025 - 07:08 Dus als ik je goed begrijp werkt laden niet met een laadpaal (type 2 kabel), werkt het met de thuislader niet aan een stopcontact buiten, maar wel binnen?
Het enige wat ik kan bedenken is dat je nog wel met maximaal 10A kan laden (en dus 16A niet) maar dat het buitenstopcontact geen goed contact meer heeft (of de aarde maakt geen contact).
Hoofdverdachte is dan toch wel de OBC. Of hier dan ook altijd een foutcode aan gekoppeld moet zijn durf ik niet te zeggen.
Er staat me ook iets bij over een SW probleem waarbij dit verschijnsel alleen optreedt als de accu helemaal leeg is, zie topic: viewtopic.php?t=90801
Goedemorgen Gouwe,

Dank je voor het meedenken, wordt erg gewaardeerd.

Het klopt inderdaad dat de auto in z'n geheel niet oplaadt via een laadpaal (hoog amperage), ook niet via het buitenstopcontact, maar weer wel via een binnenstopcontact. Zoals ik in mijn reactie hierboven schrijf, is het stopcontact prima. Meerdere keren doorgemeten en ook een andere elektrische auto mee opgeladen. Inmiddels heb ik nog een ander stopcontact in onze schuur geprobeerd, maar ook daarmee stopt de auto na een paar seconden met laden.

Zoals je zelf al schrijft, is mijn vermoeden toch dat de auto alleen nog maar laadt via een lager amperage en alles erboven niet slikt en het laden stopt. Daarom is mijn vermoeden ook dat het in de OBC zit, maar dat kan ik niet bevestigd krijgen door het uitlezen van de auto. Ik ben nu geneigd om de OBC te laten testen door Actronics in Almelo, maar daarmee neem ik een (misschien we dure) dure gok. Als zij niks kunnen vinden is het voor niks geweest. Daarom is mijn laatste strohalm de kennis en ervaring van de mede-forummers hier ;-)
hjvdw
Starter

V60RK schreef: 01.07.2025 - 07:30 Onze vorige auto (Renault Twingo E-tech) had hetzelfde issue, uiteindelijk bleek dit een kapotte cel in de startaccu te zijn? Na vervanging van de accu (350 euro!) was het probleem opgelost. En hebben we een nieuwe Renault 5 gekocht. 😅
Dat is relatief eenvoudig te meten, dus dat zou ik nog kunnen proberen. Ben ik alleen benieuwd wat een kapotte cel van de start-accu technisch gezien met het probleem te maken heeft.
Gouwe
7th Gear member

Volgens mij helemaal niets....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
fmulders
2nd Gear member

Je kan als diagnose nog even proberen om de kabel via het buiten stopcontact op z'n kop aan te sluiten.
Als je de stekker omdraait verwissel je fase en nul. Als er iets raars aan de hand is met de OBC zou het kunnen dat hij het dan wel doet net zoals bij je binnen stopcontact.
Geen oplossing, maar wel een verklaring waarom het ene stopcontact het wel en de andere juist niet (meer) doet.
V60 D6 uit 2014 V90 T6 Inscription MY22
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”